Gå til innhold

[Løst] Dedikert grafikk eller ikke på budsjett.


Reek

Anbefalte innlegg

Hey!

 

Jeg driver med å sette sammen en pc for min mor, (budsjett på rundt 7000, da er skjerm inkludert i prisen; en billig 24" til rundt 900kr)

Jeg vurderer om jeg trenger et skjermkort i tillegg til det interne i Intel Core i7-4770 evnt Intel Core i5-4670, eller om intel sitt interne er bra nok.

Pcen skal være kjapp generelt i systemet, takle programmer som photoshop og noe videoredigering på et greit nivå, og evnt kunne takle programmer som solid works. Jeg vet ikke noe særlig om solid works så har ikke peiling på hva det krever.

Noen som har en idé? Jeg tror muligens jeg går for i5 uten ekstra skjermkort, men jeg er litt usikker på min mor blir fornøyd med ytelsen på det. (Hun spiller ingen spill på pcen så det er ikke noe problem :p)

Endret av Mariusrik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel's integrerte grafikkløsning på Haswell skal være mer enn bra nok for alt som ikke innebærer tyngre grafikk.

 

Budsjett på 7k er ganske greit for en arbeidsmaskin som ikke skal spilles på. Vil tro det er godt mulig å få presset inn en i7 4770 og en grei SSD i prisen om du er litt nøye når du velger komponentene. Tror jeg heller vil anbefale en i5 4670 da, det er en chip jeg ofte ser folk undervurdere. Den holder i lange baner så lenge hun ikke skal drive virkelig tung bilde/videoredigering, og gir ekstra rom i budsjettet for valg av bedre komponenter andre steder.

Lenke til kommentar

Når det gjelder SolidWorks så kommer det veldig an på hva slags 3D konstruksjoner hun driver med.

 

Er det enkle modeller uten behov for flott grafikk(RealView) så går det helt greit med integrert grafikk, men vil anbefale et Quadro(Nvidia) eller FireGL(AMD) kort viss det er litt mer komplekse konstruksjoner hun driver med.

Se link under for støttede kort i Solidworks.

 

http://www.solidworks.com/sw/support/videocardtesting.html

 

Solidworks har dårlig støtte for å utnytte flere kjerner, så høyere hastighet er bedre enn flere kjerner viss CPU arkitektur er lik.

 

Bruker selv et Quadro 600 kort på jobb og det holder helt greit til mitt bruk selv om dette er helt i nedre skalaen av Quadrokort.

Endret av Mr_Sunde
Lenke til kommentar

Jeg går da ut ifra at solid works ikke skal brukes noe særlig. Hvis hun skal det får hun evnt oppgradere med skjermkort senere.

Noen som er uenig med lista jeg satt opp? Hvis noen lurer valgte jeg større PSU for mulighet for oppgradering lett i fremtiden, og den koster omtrent ingenting mer enn en svakere. Synd den er standard og ikke modulær bare..

Lenke til kommentar

Hadde evt. byttet ut SSDen med en 840 Evo på 120GB, bare for å spare de 20 kronene på en minst like god SSD. :D

Gjetter at moren din ikke er så interessert i overklokking, så det er også en hundrelapp å spare på å gå for i5 4670, i stedet for 4670K.

 

Denne strømforsyningen er også modulær og bittelitt billigere. Selv 500W er nokså overkill for denne maskinen, så du kommer langt med den.

 

Ellers ser det helt flott ut. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...