JonHa Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Lake Louise, Alberta Canada Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
aagesp Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Jeg synes dette er det beste av dette motivet Jon. Aage Lenke til kommentar
JonHa Skrevet 15. november 2013 Forfatter Del Skrevet 15. november 2013 Jeg synes dette er det beste av dette motivet Jon. Aage Tusen takk for fin kommentar og komplient Aage! Dette har en gang vært havbunn. Se det forrige bildet "Historie - lag på lag ble landet bygget" for mer informasjon. Mvh, Jon Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Hei, Jonha. Dette bildet viser på en utmerket måte de sedimentære lag som er avsatt gjennom ulike perioder i Jordas utvikling ! Kan du anslå sånn omtrentlig hvor mange hundre millioner år vi kan "se" tilbake i den delen av Little Beehive som er avbildet ? Vennlig hilsen Albert Andersson. Lenke til kommentar
JonHa Skrevet 16. november 2013 Forfatter Del Skrevet 16. november 2013 Hei, Jonha. Dette bildet viser på en utmerket måte de sedimentære lag som er avsatt gjennom ulike perioder i Jordas utvikling ! Kan du anslå sånn omtrentlig hvor mange hundre millioner år vi kan "se" tilbake i den delen av Little Beehive som er avbildet ? Vennlig hilsen Albert Andersson. Takk for fin kommentar og gode spørsmål, Albert. Tatt I betraktning at dannelsen av Rocky Mountans startet for ca 160 million år siden, er det jo klart disse lagene blei dannet millioner av år føre dette tidspunketet, og jo dypere disse befinner seg jo eldre. De eldste sannligvis hundrevis a lillioner av år. Noe eksakt tall har jeg ikke på nåværende tidspunk, og når jeg kommer over informasjon som kan jo et mer nøyaktig svar, vil jeg komme med en oppdatering. (Her er det mye spennende å lære). Mvh, Jon Lenke til kommentar
JonHa Skrevet 17. november 2013 Forfatter Del Skrevet 17. november 2013 Hei, Jonha. Dette bildet viser på en utmerket måte de sedimentære lag som er avsatt gjennom ulike perioder i Jordas utvikling ! Kan du anslå sånn omtrentlig hvor mange hundre millioner år vi kan "se" tilbake i den delen av Little Beehive som er avbildet ? Vennlig hilsen Albert Andersson. Takk for fin kommentar og gode spørsmål, Albert. Tatt I betraktning at dannelsen av Rocky Mountans startet for ca 160 million år siden, er det jo klart disse lagene blei dannet millioner av år føre dette tidspunketet, og jo dypere disse befinner seg jo eldre. De eldste sannligvis hundrevis a lillioner av år. Noe eksakt tall har jeg ikke på nåværende tidspunk, og når jeg kommer over informasjon som kan jo et mer nøyaktig svar, vil jeg komme med en oppdatering. (Her er det mye spennende å lære). Mvh, Jon Hei Albert, Update : Angående alder på disse lagene: du husker muligens jeg nevnte en stein med bølgemønster ved Moraine Lake som er 10 km sør for Lake Louise? alderen på den er satt til ca 536 millioner år. jeg regner med at noen lag kan være yngre og noen kanskje enda eldre enn denne. Rocky Mountain er jo en relativt ung fjellkjede. I motsetning til dette kan du i Finnmark gå på fjell som er noe mer enn 2.5 milliarder år gammelt! Mvh, Jon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg