Gå til innhold

[Løst] Hjelp med kjøp av Skjermkort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som du spurte i den andre tråden som ble stengt, CPUen din vil ikke bottlenecke skjermkortet, hvertfall ikke enda. Og om det mot formotning skulle, så burde du med en veldig enkel og lav overklokk uansett få det til å funke.

I prisklassen din (fra 3000 og nedover?) har du kun to valg: R9 280X eller GTX 770. De koster fra ~2600 til ~3000. Så hvor mange hundrelapper mer/mindre du investerer kommer i grunn bare an på om du skal ha kort med f.eks custom kjøleløsning, fabrikkoverklokk e.l. En god custom kjøler er et must for min del hvertfall når jeg kjøper skjermkort.

Ytelsesmessig er de omtrent jevngode. 280X yter litt bedre i noen spill, mens 770 er marginalt bedre i andre. I BF4 f.eks ser det ut til at 280X yter en smule bedre enn 770. Uansett vil begge kort gi omtrent samme ytelse så å velge kort blir vel det samme som cola vs. pepsi eller vg vs. dagbladet - ta det du liker best.

Endret av Feh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som du spurte i den andre tråden som ble stengt, CPUen din vil ikke bottlenecke skjermkortet, hvertfall ikke enda. Og om det mot formotning skulle, så burde du med en veldig enkel og lav overklokk uansett få det til å funke.

I prisklassen din (fra 3000 og nedover?) har du kun to valg: R9 280X eller GTX 770. De koster fra ~2600 til ~3000. Så hvor mange hundrelapper mer/mindre du investerer kommer i grunn bare an på om du skal ha kort med f.eks custom kjøleløsning, fabrikkoverklokk e.l. En god custom kjøler er et must for min del hvertfall når jeg kjøper skjermkort.

Ytelsesmessig er de omtrent jevngode. 280X yter litt bedre i noen spill, mens 770 er marginalt bedre i andre. I BF4 f.eks ser det ut til at 280X yter en smule bedre enn 770. Uansett vil begge kort gi omtrent samme ytelse så å velge kort blir vel det samme som cola vs. pepsi eller vg vs. dagbladet - ta det du liker best.

Jeg har egentlig ikke en spesiell produsent /nVidia eller AMD) men jeg går for 280x selv om det er en rebranded 7970,men nå må jeg spørre jeg kommer til å ha Gpuèn til så lenge at den ikke klarer noe på min/med og det er jo en stund til 2-3år (håper jeg) så hvilket oc best?? +9

Lenke til kommentar

Hvilket fabrikk oc? Det spiller i grunn ingen stor rolle, det viktigste er vel hvor mye du kan overklokke det selv og at det har en custom kjøleløsning som lar deg overklokke uten at du får et hylende monster inne i maskinen.

Jeg mener å huske at komplett bare hadde et knippe 280X kort så det burde vel bare være å sjekke ut reviews av de med custom kjøleløsning i din prisklasse og se hvem som yter best.

Dog, om du ikke MÅ kjøpe skjermkort akkurat nå ville jeg kanskje ventet til de nye 280 kortene begynner å komme på markedet iløpet av neste måned, men det er vel ingen gode indikasjoner på hvor mye det faktisk vil ha å si for ytelsen, ei heller er det mulig å forsikre seg om at man får den nye typen uten å sjekke BIOSen på kortet så det er jo relativt spekulativt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilket fabrikk oc? Det spiller i grunn ingen stor rolle, det viktigste er vel hvor mye du kan overklokke det selv og at det har en custom kjøleløsning som lar deg overklokke uten at du får et hylende monster inne i maskinen.

Jeg mener å huske at komplett bare hadde et knippe 280X kort så det burde vel bare være å sjekke ut reviews av de med custom kjøleløsning i din prisklasse og se hvem som yter best.

Dog, om du ikke MÅ kjøpe skjermkort akkurat nå ville jeg kanskje ventet til de nye 280 kortene begynner å komme på markedet iløpet av neste måned, men det er vel ingen gode indikasjoner på hvor mye det faktisk vil ha å si for ytelsen, ei heller er det mulig å forsikre seg om at man får den nye typen uten å sjekke BIOSen på kortet så det er jo relativt spekulativt.

Det jeg mente var at hvilket overklokkes best?? :D og jeg vet ikke om jeg klarer meg en måndee til med gt440?? :p er det offiseielt at det kommer nye kjerner??

Lenke til kommentar

Du kan lett spare noen hundrelapper med et annet kort. Matrix kortet kjører på stock frekvenser, mens Matrix Platinum også er overklokket. Såvidt jeg ser med disse to kortene så er greia det at de har 4x displayport porter i tillegg til dual-dvi. Så f.eks et sapphire 280x toxic til 500 kr mindre enn matrix platinum har faktisk høyere overklokk. Asus sitt Direct CUII "top" kort har også nesten samme klokk som matrix platinum versjonen, men koster 600 kr mindre.

Lenke til kommentar

Ja 290 er såklart et godt valg men kan ikke gå høyere en 3k :( (Har ikke jobb,Kun 14år gammel) :D

Men som sagt matrix platinum er et rått oc kort og kanskje jeg skal gå for det pga det matcer mitt `Red Theme` Og Toxic er som sagt ca 1% bedre men jeg er veldig usikker angående dette.... Btw takk for hjelpen

Jeg må bestemme meg men det er vanskelig å velge,Har spart i 1 1/2år nå og dette er/blir min dyreste komponet noen gang :p

Og et siste spørsmål er det vits å oppgradere til i7 3770k til nesteår?? :)

EDIT:det billigste 290 koster 3390kr

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Med mindre du driver med andre CPU-slukende oppgaver ved siden av gaming trenger du ikke oppgradere prosessoren din før den blir en bottleneck for grafikkortet ditt. Dvs ingen vits å oppgradere før du har overklokket CPUen din til hva den klarer stabilt og den alikevel struper GPUen din, da er det på tide. Min i7 920 fra våren 2009 holder fortsatt koken :)

Lenke til kommentar

Med mindre du driver med andre CPU-slukende oppgaver ved siden av gaming trenger du ikke oppgradere prosessoren din før den blir en bottleneck for grafikkortet ditt. Dvs ingen vits å oppgradere før du har overklokket CPUen din til hva den klarer stabilt og den alikevel struper GPUen din, da er det på tide. Min i7 920 fra våren 2009 holder fortsatt koken :)

Ja... Da Holder min i5 3470 3.2ghz litt til ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...