Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor langt har DIN Mercedes gått?

Pr1ncess

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Byttet ut min etter 100.000. Da var følgende byttet:

- Gearkasse

- Tannstang

- A/C condenser

- Drivaksel

- 2 hjullager

- Bremser foran 2 ganger inkl skiver

- Bremser bak 1 gang inkl håndbrekk

- Regnsensor

- Lyssensor

- Dempere på bakluke

- Dempertårnforing

og masse mer. Orket ikke mer, skal aldri ha MB igjen.

Lenke til kommentar

Byttet ut min etter 100.000. Da var følgende byttet:

- Gearkasse

- Tannstang

- A/C condenser

- Drivaksel

- 2 hjullager

- Bremser foran 2 ganger inkl skiver

- Bremser bak 1 gang inkl håndbrekk

- Regnsensor

- Lyssensor

- Dempere på bakluke

- Dempertårnforing

og masse mer. Orket ikke mer, skal aldri ha MB igjen.

A- og B-klasse er strengt talt ikke Mercedes. Dette er kun billigmodeller og kvalitet deretter.

Synes det er kjedelig at veletablerte merker vanner ut merkevaren sin ved å gi lavere sosiale klasser mulighet til å eie en "Mercedes". Det er rett og slett grådighet.

Lenke til kommentar

A- og B-klasse er strengt talt ikke Mercedes. Dette er kun billigmodeller og kvalitet deretter.

Synes det er kjedelig at veletablerte merker vanner ut merkevaren sin ved å gi lavere sosiale klasser mulighet til å eie en "Mercedes". Det er rett og slett grådighet.

Amen. Faren til sjefen min eide en kjip E-klasse, 2000-modell. Dråpen som fikk glasset hans til å renne over var da han måtte krangle seg til å få byttet 4 rustne dører på garantien, med alle servicer fulgt. Et snart 20 år langt kundeforhold tok da slutt. Han tilhørte vel en for lav sosial klasse til å eie en skikkelig Mercedes, hva enn det måtte være slags modell.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Amen. Faren til sjefen min eide en kjip E-klasse, 2000-modell. Dråpen som fikk glasset hans til å renne over var da han måtte krangle seg til å få byttet 4 rustne dører på garantien, med alle servicer fulgt. Et snart 20 år langt kundeforhold tok da slutt. Han tilhørte vel en for lav sosial klasse til å eie en skikkelig Mercedes, hva enn det måtte være slags modell.

Nå var jo W210 som er modellbetegnelsen på E-klasse fra 2000 en skikkelig drittbil når det gjaldt rust. W210 var igrunn en meget god bil og en verdig arvtaker til W124 (1985-1996) om man ser bort ifra rustproblemet.

Det er mange meninger om hvorfor W210 rustet som den gjorde. Alt fra kjemiske feil i rustbeskyttelsen, dårlig lakk og resirkulert stål fra skipsvrak som inneholdt mye fuktighet slik at metallet rustet fra innsiden.

Det tok god tid før Onkel Bertel åpnet opp lommeboken for å fikse rust på W210, men i 1998 ble det innført 30 års rustgaranti på rust innenfra fra fabrikken. Og i 2003 ble det innført utvidet rustgaranti for W210 på 8 år fra Mercedes.

Skal man fikse rust på nyere W210 den dag i dag, så må man som regel krangle litt. Det er tross alt gamle biler og biler fra den tiden var ikke akkurat rustfrie de heller. Har man rak rygg og står på sitt så er det absolutt ikke umulig å få dekket rustskadene på kulanse.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at dette fant sted nå nettopp. Han fikk problemet kort tid etter at reklamasjonsfristen utløp, men fremdeles godt innenfor fristen på rustgarantien. Det er dårlig service overfor en trofast kunde med fullt servicehefte på bilen.

At de ikke testet produktet (bilen) godt nok før de slapp det ut på markedet er en ting, men det som sjokkerer er hvordan de håndterte problemet i etterkant. De mistet stamkunder etter denne episoden, det er det ingen tvil om.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at dette fant sted nå nettopp. Han fikk problemet kort tid etter at reklamasjonsfristen utløp, men fremdeles godt innenfor fristen på rustgarantien. Det er dårlig service overfor en trofast kunde med fullt servicehefte på bilen.

Det er jeg helt enig i. Det er mye dårlige Mercedes Benz merkeforhandlere i Norge.

Det er best å holde seg til de små forhandlerene på landet. De er ofte mer jordnære og tilbyr en mye bedre kundeopplevelse, noe som gir veldig god grobunn for "ekteskapet" til forhandler. Klart det er trivelig å sette bilen på service på et verksted hos en forhandler du virkelig stoler på som virkelig behandler deg så eksklusivt som en Mercedes kunde bør forvente om han har kjøpt bil der.

Morsom historie: Da jeg skulle kjøpe ny E så ankom jeg BOS Autostern i arbeidsklærne. Ble oversett. Siste gang jeg var der.

Min Fiat gikk 325kkm før jeg vraka den, just sayin!

Det er klart at en Fiat klarer sikkert å gå 325kkm med regelmessig og riktig vedlikehold.

Hvorvidt disse 325kkm er komfortable kan vel diskuteres...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Det er klart at en Fiat klarer sikkert å gå 325kkm med regelmessig og riktig vedlikehold.

Hvorvidt disse 325kkm er komfortable kan vel diskuteres...

Sjelden, uregelmessig og dårlig vedlikehold for å si det sånn! :)

Lenke til kommentar

Det er jeg helt enig i. Det er mye dårlige Mercedes Benz merkeforhandlere i Norge.

Det er best å holde seg til de små forhandlerene på landet. De er ofte mer jordnære og tilbyr en mye bedre kundeopplevelse, noe som gir veldig god grobunn for "ekteskapet" til forhandler. Klart det er trivelig å sette bilen på service på et verksted hos en forhandler du virkelig stoler på som virkelig behandler deg så eksklusivt som en Mercedes kunde bør forvente om han har kjøpt bil der.

Morsom historie: Da jeg skulle kjøpe ny E så ankom jeg BOS Autostern i arbeidsklærne. Ble oversett. Siste gang jeg var der.

Nå går jeg litt OT, men det går en historie i hjembyen min om noen brødre som troppet opp hos en bilforhandler en gang på 80-tallet, samtlige kledd i oljehyr, for å se hva de kunne få for pengene de akkurat hadde tjent på havet. Da de omsider klarte å få kontakt med en av selgerne der, ble de så latterliggjort at de forlot uten noen handel. Hos neste forhandler fikk de så god service at de endte opp med å kjøpe seg en bil hver. Da historien nådde eieren av den første bilforhandleren, fikk selgeren der sparken.

Det spørs hvor mye sannhet som ligger i historien (blant annet dreier det seg om forskjellige forhandlere hver gang jeg hører den), men jeg liker den uansett.

Lenke til kommentar

Hvilken Mercedes er en god Mercedes? Ser det diskuteres ovenfor at noen Mercedes er av lav kvalitet.

Jeg har to Mercedeser, en klassiker 190E (1984) og C220 (1996). Begge bensin.

Har ikke hørt om noen med lav kvalitet, men det virker som 190'n virkelig holder seg, den er gamlest, men jeg har byttet mest slitedeler på C klassen som er nesten 10 år nyere.

Rusten er et kapittel for segselv da :hm:

Var ikke lurt av meg å dra til syden ifjorvinter i 14dager gitt. Har ikke garasje..

Lenke til kommentar

Mercedes holder en helt OK kvalitet teknisk. Ikke noe spesielt bra, men jevnt over alt annet.

Det som er utrolig bra derimot er kjørekomfort og opplevd kvalitet i interiør mtp. materiale, design, seter og opplevd kvalitet generelt. Kun det å lukke døren på f. eks. en E-klasse er unikt. Du hører virkelig kvalitet i det døra lukker seg.

Noe som også er bra er motor og drivverk. Spesielt automatkassene er utrolig bra. Men desverre så finnes det noen motorer som er elendige, og kvaliteten har vel dalt det siste tiåret. Et eksempel på dette er 200 kompressor motoren i W211 med motorkode 241. Et annet eksempel er W212 med OM651 (E200/E220) da de gikk fra dobbelt registerkjede til enkelt, noe som har ført til havari mellom 100k og 250k på drosjebiler, men nå er vel dette korrigert med intervall på bytte av kjede og strammer. Noe som er skremmende er at det finnes forhandlere som ikke informerer om dette, da de hardnakket påstår at dette ikke er noe problem som rammer bilene, og det kan bli dyrt å bytte motor for den uheldige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...