Gå til innhold

Spørsmål om DNA

Tabris

Anbefalte innlegg

Etter å ha sett en episode av Ylvis hvor de tok en DNA-test så sitter jeg igjen med et spørsmål jeg lurer på. Jeg har jo alltid stusset på at den ene broren har slett, blondt hår, lys hud og blå øyne mens den andre har svart, krøllete hår, litt mørkere tone i huden og brune øyne.

DNA-testen viste da også at mens Bård (han blonde) er 100% europeisk så er Vegard (han mørke) 99,3% europeisk, og har da 7% "eksotiske gener", som det ble kalt. (Jeg kan linke til episoden hvis noen ønsker å se det).

Det jeg lurer på er - hvordan kan de være helbrødre samtidig som den ene er 100% europeisk og den andre er 7% ikke-europeisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha sett en episode av Ylvis hvor de tok en DNA-test så sitter jeg igjen med et spørsmål jeg lurer på. Jeg har jo alltid stusset på at den ene broren har slett, blondt hår, lys hud og blå øyne mens den andre har svart, krøllete hår, litt mørkere tone i huden og brune øyne.

DNA-testen viste da også at mens Bård (han blonde) er 100% europeisk så er Vegard (han mørke) 99,3% europeisk, og har da 7% "eksotiske gener", som det ble kalt. (Jeg kan linke til episoden hvis noen ønsker å se det).

Det jeg lurer på er - hvordan kan de være helbrødre samtidig som den ene er 100% europeisk og den andre er 7% ikke-europeisk?

Alle mennesker på jorden i dag, så vidt jeg vet, er mosaikker av sine besteforeldre. Hver forelder har to av hver kromosomer, med unntak av menn, som har ett såkalt X og ett såkalt Y. Fra hver forelder kommer ett av disse kromosomene, som er selvstendige enheter. Ellers finnes en prosess som heter "kromosomalt crossover", som det sikkert finnes en wikipedia-artikkel for.

Edit: Poenget er, du vil nok finne igjen mange av disse trekkene som er ulike mellom brødrene i deres besteforeldre. Det er stor grad av tilfeldighet i dannelsen av et nytt individ.

Endret av Fasces
Lenke til kommentar

Takk for svar. Vil det si at to brødre kan ha ulikt opphav fordi en har fått ikke-europeiske gener fra en av besteforeldrene mens den andre broren ikke fikk disse genene?

Bare hyggelig! Kanskje det er andre biologer/molekylærbiologer her som kan utdype eller skjenne på meg dersom jeg gjør noen grove feil.

Det er slik jeg har forstått teorien bak. Jeg kan mest om de molekylære mekanismene, det lille jeg husker.

En fin detalj er at det er snakk om genvarianter. Alle kromosomene har de samme genene, men med variasjoner i sekvenser. Et kromosom har nok reist langt i Ylvisåker-familien, og kan være ganske "tynnet ut" med norske alleler (varianter), på grunnlag av denne crossover-mekanismen, som gjør at kromosompar i utvikling av kjønnsceller deler litt med hverandre. Fascinerende saker, faktisk. Man får altså ikke "ett fra mor og ett fra far", som sådan, men heller en miks av besteforeldrene sine.

Endret av Fasces
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lett :) Enkelst kan man se det med øyefarge.

Der finnes det to utgaver av genet som koder for øye. Disse kan du være BLå eller BRun.

Du vil da få ett sett gener fra mor, og ett fra far. BLå er da et resesivt gen, mens BRun er dominant. Dette betyr at om du får ett gen med BLå og ett med BRun, så får du da Brune øyer. Blå øyne krever to to BLå gener.

Dette ser da slik ut:

Mor: BR+BR (brune øyne)

Far: BL+BR (brune øyne)

Du kan da få følgende kombinasjoner:

(BR+BL) - (BR+BL) - (BR+BR) - (BR+BR)

Du ser da at om en av foreldrene dine har to brune gener, så vil du garantert få brune øyne.

Om du feks vet at du har BR+BR gener, og du får et barn med Blå øyne, så har kona di vært utro.

Men, følgende scenario:

Mor: BL+BR (brune øyne)

Far: BL+BR (brune øyne)

Du kan da få følgende kombinasjoner:

(BL+BL) - (BR+BL) - (BR+BL) - (BR+BR)

Her ser du at selv om begge foreldrene har brune øyne, kan de få et barn med blå øyne (BL+BL)

Sammenhengen med posten din er da at du kan få bare ett sett gener fra far, og ett fra mor, men begge to har to sett med gener tilgjengelig, og disse to er ulike.

Altså kan du som ende barn ende opp med (BL+BL) mens andre barn får (BR+BR), og dermed ha forskjellige gener selv om de har samme foreldre.

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skrev 7%. Sikkert bare en skrivefeil :)

Åff kårs. Litt fjern. :closedeyes:

Zepticon: Takk for svar. Jeg visste dette med øynene, har sett den type eksempler før. Men jeg trodde ikke det var mulig at to helsøsken kan ha ulikt genetisk opphav på denne måten.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har tatt en DNA-test, først og fremst som en kuriositet.
En del har kommentert utseende mitt, så tenkte det ville være artig å se om det faktisk lå noe i det.

rwrjhx.jpg

Tok både en Y-DNA test som naturlig nok "tester" farslinja oppover, og autosomal DNA som sammenlikner materialet jeg arvet fra både mor og far.

Y-DNA testen viste at farslinja mi stammer fra Balkan/Hellas(flere tusen år tilbake, så den siser ikke mye om hva som har skjedd de siste hundre årene), og er veldig sjelden i Norge.

Det finnes også kalkulatorer som prøver å sammenline DNA'et ditt med andre folk, basert på sammenlikning av stikkprøver, og prøver å komme med forslag til hvilke blandinger av etnisiteter som likner mest på ditt resultat. Men flere av disse kalkulatorene er ikke av de mest vitenskapelig seriøse.

1 88.7% North_Swedish + 11.3% Ashkenazi

2 90.1% North_Swedish + 9.9% Sephardic_Jewish

3 91.4% North_Swedish + 8.6% Cyprian

4 89.4% North_Swedish + 10.6% South_Italian

5 92.1% North_Swedish + 7.9% Samaritan

6 88% North_Swedish + 12% Greek

7 92.3% North_Swedish + 7.7% Lebanese_Christian

8 81.5% North_Swedish + 18.5% Romanian

9 86.6% North_Swedish + 13.4% Tuscan

10 83.4% North_Swedish + 16.6% Bulgarian

11 92% North_Swedish + 8% Palestinian

12 78.3% North_Swedish + 21.7% Serbian

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Ett viktig poeng her er rekombinering under meiosen (dannelse av kjønnsceller). Man arver ett av hvert kromosom fra hver forelder. Men når det dannes nye kjønnsceller, vil genmaterialet "shuffles" mellom de to kromosomene. Det vil derfor si at et barn ikke vil ha ett kromosom som er identisk med det ene kromosomet til moren og ett identisk med faren. Dette skjer på forskjellige måter for hver nye kjønnscelle som dannes, og fører til en del av de store forskjellene mellom søsken. Man er 50/50 mor/far, men ikke nødvendigvis 25% av hver av besteforeldrene, ettersom man kanskje arver et "bestefar-kromosom" som har fått deler byttet ut med "bestemor-kromosomet". Om det ble forståelig. :p

Illustrasjon:

Meiosis%20-%20tetrads.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...