Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er ruteren for svak?

Anbefalte innlegg

Sitter på datatreff med 2 Mbps SHDSL mot Internett.

Trafikken ut er ikkje så stor, men eg får ofte tidsavbråt og må prøva igjen (lasta sido på nytt, og liknande). Kan det tenkast at vi er for mange datamaskiner som bruker for mange portar til at ruteren kan henga med?

For å bøta på problemet, prøvde eg å bridg'a CPE/modem og bruka ein DI-604 i staden. No har også den starta å få problem.

Då vi starta den på nytt, rett i stad, var den ikkje så veldig varm.. Men då kom folk på nett igjen.. Så gjekk d ei tid, og eg datt ut. Ping til vg.no gjev f.eks. tidsavbråt i starten og så kjem eg igjennom. Web til ruteren gjev "Bisy" melding, sjølv om den akkurat blei starta på nytt i stad...

Då eg såg faktisk dataoverføring på modem-ruteren, låg den typisk på 1/2 Mbps (altså ca. 25 % last)...

Skal ikkje den her type ruter takle trafikken vår:

30-35 maskiner

Folk kjører web, epost, messenger og nettspill... Vi får folk til å stenga ned p2p, for å unngå trafikkproblem, men likavel... det her skulle jo fungert... Hmz...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingenting av det du beskriver høres for meg ut som årsaken til sammenbruddene. Har du prøvd å snakke med DSL-leverandøren ? DSL-linja burde ikke brytes eller yte dårligere selv om du utnytter den til maximum. Og de fleste routere i dag er så pass gode til å takle mange flere Mbits/s at jeg tror ikke heller der ligger problemet. Sjekk heller at alle nettverkskablene er i orden :)

Lenke til kommentar

Eg skal melda frå til nokon som må få ansvar for den feilsøkinga...

No ser det ut som LAN'et går ganske greit, med masse trafikk fram og tilbake. Det er bare Internettsambandet som sliter, men linja har lav last...

Vi prøvde å klikka i ein og ein patchesnor i ein av tre hovudswitchar, men då feilen inntraff blei det liksom ulogisk. Den siste som blei klikka i før feilen inntraff blei dradd ut, alt ustyr start på ny, og feilen var framleis inne... Syndar ser altså ut til å ligga langt før, men ikkje laga vanskar før etter ei tids drift...

Hmm....

Lenke til kommentar
toute med en pc du har i kjelleren ved hjelp av windows linux eller noe lignende til hub/switch

Toute? Den klarte eg ikkje å tolka... Skal eg setta opp ein gammal Windows-data som hub?

Du nevnte noe om at routeren var varm..hva med å sette en vifte eller noe over den?

DLink-rutere av typen DI-604 blir ofte varme, ja.. Problemfyllt varme, men di pleier jo å fungera sjølv om temperaturen er høg...

Lenke til kommentar

Poenget med en to nic router er at vareroblemer ikke oppstår, men som nevnt ovenfor så kan du få en vifte til å blåse på routeren og sette den ved et åpent vindu.

Jeg har ikke hørt om problemer på dlink men det er grunner som dette som gjør a jeg kjøper litt dyrere switcher, routere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...