Taynerd Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Hei!Blodprøvene vi tok viser heldigvis normale leverprøver(Alat 35 og Asat 18), det betyr at kyssesyke-viruset(Epstein Barr virus) ikke har infisert leveren, altså at du har infeksjonen i lett grad.Lykke til og god bedring igjen! -Fra legen min Fikk denne fra legen. Vil dette si jeg kan drikke alkohol ? Lenke til kommentar
Taynerd Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 Ingen som vet noe ? Lenke til kommentar
Marinius Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Hvorfor ikke spør legen din? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Hvorfor på død og liv drikke alkohol? Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Nei, du skal ikke drikke alkohol. Generelle retningslinjer er at man skal vente 6-8 uker etter normale leverprøver med å nyte alkohol. Etter dette kan man begynne med moderate mengder, det vil si 2-3 øl/2 glass vin. 1 Lenke til kommentar
multisync Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Tro meg, du gjør deg en stor tjeneste ved å heller vente en stund. Jeg slet i lang tid etter jeg egentlig var friskmeldt. Ikke at det nødvendigvis hadde noe med alkohol å gjøre, men du vet aldri. Lenke til kommentar
Taynerd Skrevet 15. november 2013 Forfatter Del Skrevet 15. november 2013 jeg er i det værste stadiet av kyssesyken og eneste jeg sliter med er at jeg er trøtt, slapp og har hodepine. kyssesyken har ikke rammet leveren min. (Epstein Barr virus har ikke har infisert leveren). Fant noe på denne siden http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/kyssesyke-mononukleose-1751.html?page=5 - Det er viktig at du ikke utsetter deg for hard fysisk aktivitet så lenge du føler deg i dårlig form, eller så lenge lever og milt er forstørret7. Føler du deg skikkelig syk, bør du holde sengen noen dager. Men så snart du føler deg i form til det, bør du prøve å være mest mulig oppe. Salisylat (eks. Dispril) eller et NSAID (f.eks. ibuprofen), kan lindre de verste plagene. Ekspertene mener du bør være forsiktig med bruk av paracetamol. Du skal unngå alkohol så lenge leveren er påvirket av sykdommen. Jeg tror nokk jeg KAN drikke alkohol siden min lever ikke er påvirket av kyssesyken. men hvor lurt det er vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Mysterious Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Ja, bare drikk alkohol du. Hvem bryr seg? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Ja, bare drikk alkohol du. Hvem bryr seg? Man kan ikke tvinge folk til å være fornuftig. Hvis han absolutt vil drikke med et meget alvorlig virus i kroppen som heldigvis for hans del ikke har infisert levra så langt (noe alkohol godt kan hjelpe han med) som han ikke skjønner rekkevidden av så står det han fritt til det, selv om ekspertisen her har uttalt seg. At man risikerer å bli uføretrygdet resten av livet er vel en liten pris å betale for drikke mens man har EBV. 2 Lenke til kommentar
Taynerd Skrevet 15. november 2013 Forfatter Del Skrevet 15. november 2013 Ja, bare drikk alkohol du. Hvem bryr seg? Du er ikke akkurat til stor hjelp. Jeg skriver her for og prøve finne ut om jeg kan drikke. Ikke at jeg må drikke. Og takk for svar dere andre. Komt fram til at jeg venter til jeg har fått snakket med legen min. Og ender vell opp med og måtte vente minst noen uker ! Lenke til kommentar
vidor Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Komt fram til at jeg venter til jeg har fått snakket med legen min. Og ender vell opp med og måtte vente minst noen uker ! Følg tipset til TOMpsy, så sparer du den legetimen. Virus angriper deg der du er svak og mangler motstandskraft, det å forgifte seg med alkohol er da ikke særlig smart når du allerede har en aktiv virusinfeksjon av et meget stygt virus. Ta det mest mulig med ro i den påkrevde perioden så har du de beste forutsetninger for å holde deg friskest mulig over tid. Husk at dette er en investering du gjør i resten av livet ditt, og de nødvendige uker på vannvogna er absolutt verdt det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå