Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bakhjul låser seg på scooter. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

God kveld dere. :-)

De siste månedene har jeg kjørt til og fra jobb på en liten scooter, Gilera Runner 50, og problemer har vært ikke-eksisterende hele veien. For noen dager siden bestemte jeg meg for å lufte bremsene foran, og mens jeg gjorde dette hadde jeg støtten som løfter bakhjulet på. Dette er en støtte jeg ikke har brukt en eneste gang på sykkelen, med unntak av når jeg nå luftet bremsene da.

Når caliperen var skrudd på plass igjen og støtten ble tatt av opplevde jeg noe fullstendig rart. Bakhjulet hadde låst seg, uten at jeg forstår noen ting av hvorfor. For å få hjulpet "låst opp" igjen tar jeg gassen i bånn og mer eller mindre "knekker" den opp igjen. Og når jeg da på nytt bruker støtten, da blir det faktisk låst på nytt.

Ca 3 mil etter at hjulet låste seg og jeg fikk det opp igjen kjennes det ut som noe er riv ruskende galt med hele bakhjulet. Med kanskje 10-15 sekunders mellomrom og varighet på kanskje 10-15 sekunder hver gang det skjer kjennes det ut som at noe skraper inn i dekket bak på sykkelen, og dette oppleves som svært ubehagelig. Dette kan fort skyve hele scooteren mot siden, slik at jeg omtrent ikke har kontroll. Det kommer samtidig lite pene lyder.

Alt jeg vet er at bremsene fungerer utmerket bak, så det er liksom ikke disse som tar i. Jeg registrerer at avstand mellom midtstøtte (høyre side) og hjulet er ca 0.5cm. Jeg misternker selvsagt at det kan være denne som skraper inn i dekket mens jeg kjører. Er dette i det hele tatt egentlig mulig,? eller er det normalt med slik utrolig liten avstand mellom hjul og støtte?

Legg merke til at dersom jeg har midtbremsen på, og gir gass for å snurre bakhjulet, da klarer jeg ikke skape de samme stygge lydene som kommer mens jeg kjører. Hjulet snurrer og står på som aldri før. :-)

Eventuelt hvilken andre grunner har bakhjulpet for å låse seg? Jeg har virkelig ikke peiling på slikt som dette, men jeg synes liksom heller ikke det er verdt å sende greiene på verksted for å få orden på det.

På forhånd, tusen takk for hjelpen. (til dere som orker lese alt sammen). :-)
Endret av HamburgerDish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...