Gå til innhold

Printeren våkner når jeg slår på maskina


Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

Jeg kjøpte meg ny pc for litt siden. Kjøpte komponenter og bygde selv. Alt funker perfekt, bortsett fra en irriterende ting. Hver gang jeg slår på maskina, så starter printeren på en skrivejobb. Den stopper alltid midt på siden sånn at jeg må trykke på den feilrettingsknappen for at den skal kjøre ut det blanke arket. Hvorfor skjer dette nå? Hadde jo samme printer og kabel på den gamle maskina, der var det aldri noe sånnt. Er det noe enkelt som gjør dette som jeg bare ikke har tenkt over?

Takker for alle svar og hint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Når datamaskinen starter opp foretar den en såkalt POST (Power-On Self Test).

 

Da sjekkes bl.a. I/O (In/Out) hvor Paralellporten er.

 

Dette gjøre ved at BIOS sender en reset kommando til paralellporten.

 

Avhengig av hovedkort varierer dette signalet, og noen skrivere kan oppfatte dette som <cr><lf> (cr = Carriage Return | lf = Line Feed ) og da kjøre ut ett ark, eller (hvis laserskriver) våkne av dvalemodus og kjøre mekanikken litt.

 

Håper dette var til hjelp.

 

Mvh,

Thomas.

Lenke til kommentar

OS'et er winXP pro. Men dette skjer før os'et laster inn. Det er simultant med når jeg trykker inn power-knappen på kabinettfronten. skriveren er en god gammel traver av HP880-C, og utskriften er helt blank. Og i tillegg så kjører den jo ikke arket helt ut, det blir stående fast/stopper halvveis inni printeren.

 

Til deg Thomas, er det noe i bios jeg kan slå av for at dette ikke skal skje? Det er som du ser ovenfor, en blekkskriver.

Lenke til kommentar

Hei Shyguy77.

 

Du kan prøve å sette LPT1 til "Standard Paralell Port" istedet for "ECP/EPP".

 

Du nevner at dette kom etter oppgradering/skifting av HW..

 

Merk at BIOS'er har forskjellige egenskaper, og at dette kan merkes på den måten du opplever at printeren "våkner opp" ved "Power-on".

 

 

Lykke til.

 

Mvh,

Thomas.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...