maatzu Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Heisann.I mitt hjemmenettverk brukes det bare tre datamaskiner.Min stasjonære, samboeren sim laptop og min egen laptop, men den er på svært sjeldent hjemme.Hver gang samboeren skrur på maskinen sin så deaktiverer nettverkstilkoblingen på min stasjonære maskin. Mange ganger får jeg ikke koblet meg på nett ogjen og må deretter restarte både router og bredbåndsmodem.Har noen en formening om hva dette kan skyldes ? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 (endret) Dette høres veldig ut som en såkalt «IP-konflikt», det vil si at begge maskinene har fått tildelt samme IP-adresse av routeren, og da blir det kræsj. Du har da to muligheter. 1. Sette statisk (fast) IP på en (eller alle) av maskinene. For å gjøre dette åpner du nettverks- og delingssenter, trykker «endre innstillinger for nettverkskort» oppe til venstre, høyreklikke på kortet og velge egenskaper, deretter egenskaper igjen på «IPv4» og skrive inn en fast IP i samme range som ruteren er i. Hvis du trenger hjelp til å finne ut dette så si ifra, er ganske enkelt 2. Be om en ny IP-adresse på en av maskinene som får trøbbel, altså din eller samboeren din sin laptop. Dette gjøres ved å åpne startmenyen, søke etter cmd og trykke enter. Da får du opp et svart vindu hvor du skriver følgende: ipconfig /release Trykk enter, vent til den er ferdig og skriv: ipconfig /renew Og trykker enter. Endret 14. november 2013 av TMB Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Hvis dere alle er koblet direkte i modet kan dette være årsaken, da ISPer som oftest bare tildeler to ip-addresser via modemporten. Derfor bruker man som regel en ruter for å lage ett privat nettverk! Lenke til kommentar
maatzu Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 Dette høres veldig ut som en såkalt «IP-konflikt», det vil si at begge maskinene har fått tildelt samme IP-adresse av routeren, og da blir det kræsj. Du har da to muligheter. 1. Sette statisk (fast) IP på en (eller alle) av maskinene. For å gjøre dette åpner du nettverks- og delingssenter, trykker «endre innstillinger for nettverkskort» oppe til venstre, høyreklikke på kortet og velge egenskaper, deretter egenskaper igjen på «IPv4» og skrive inn en fast IP i samme range som ruteren er i. Hvis du trenger hjelp til å finne ut dette så si ifra, er ganske enkelt 2. Be om en ny IP-adresse på en av maskinene som får trøbbel, altså din eller samboeren din sin laptop. Dette gjøres ved å åpne startmenyen, søke etter cmd og trykke enter. Da får du opp et svart vindu hvor du skriver følgende: ipconfig /release Trykk enter, vent til den er ferdig og skriv: ipconfig /renew Og trykker enter. Tenkte ikke over release/renew. Gjorde dette nå nettop. Vil dette gjøre at problemet ikke skjer igjen når hun for eksempel restarter sin laptop ? Lenke til kommentar
maatzu Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 Hvis dere alle er koblet direkte i modet kan dette være årsaken, da ISPer som oftest bare tildeler to ip-addresser via modemporten. Derfor bruker man som regel en ruter for å lage ett privat nettverk! Jo bruker en D-link router. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Men det hjelper lite å bruke egen router bak modemet hvis det ikke er koblet riktig, noe det høres ut som her... I hvilken port på routeren står kabelen? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Tenkte ikke over release/renew. Gjorde dette nå nettop. Vil dette gjøre at problemet ikke skjer igjen når hun for eksempel restarter sin laptop ? I utgangspunktet ja, for ruteren vil ikke dele ut en IP som allerede er delt ut. Lenke til kommentar
maatzu Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 I utgangspunktet ja, for ruteren vil ikke dele ut en IP som allerede er delt ut. Ok, men det som er så merkelig er at det gjelder kun når hun skrur på sin pc. Det skjer ikke om jeg skrur på min laptop. Skal jeg prøve release/renew på hennes også da ? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Sjekk nå hvilken ipadresse du har på din maskin, og hvilken hun har. Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Evt kan det være at en av disse 3 maskinene har satt statisk IP lokalt slik at routeren ikke er klar over dette og tar da heller ikke hensyn til dette når den deler ut adresser fra DHCP poolen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå