Idiotenher Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 (endret) Jeg vil helst at alle leser denne artikkelen før dere svarer på spørsmålet mitt, tusen takk: www.tu.no/it/2013/11/06/na-starter-piratjakten-i-norge Jeg ser at de jakter mest på de som laster opp, men jeg tipper dem gjør noe med de som laster ned etterhvert også. Spørsmålet mitt er da om de har noen sjans til å sjekke hva jeg lastet ned idag for eksempel, eller sjekker de kun de som laster ned etter 29. november siden det er da de starter "piratjakten" sin. Jeg lurer på om jeg bare kan laste ned fult av ting nå også ikke laste ned etter 29. november, vil dem da klare å ta meg om jeg ikke laster ned noe etter den datoen? Eller er det KUN etter 29. november de begynner å samle inn IPer og prøver å ta tak i nedlasterene/opplasterene? Jeg har også en del Adobe programmer som jeg har cracka ved å skifte en .dll fil, vil de finne ut av det? To-tre uker siden jeg gjorde det. Også blir jeg litt forvirret.. er det kun filmer de er ute etter? :o Endret 14. november 2013 av Idiotenher Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 De kan tidligst starte 30 dager etter at meldingen ble sendt til Datatilsynet. Lenke til kommentar
Idiotenher Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 Åja så det vil si at jeg kan laste ned ting før 29. november og de har ingen sjanse til å ta med i og med at de ikke har rettigheter til å lagre ipen min? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Det er noen som har meldt inn tidligere og dermed har rett til å behandle slike opplysninger, men jeg er usikker på om noen av dem mener alvor med det. Piratpartiet ville vel overvåke SMK for å finne ut som de lastet ned deres program. Utover det, så gjelder mitt første svar. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Bruker arild har et godt poeng i kommentarfeltet. Norsk rettspraksis har lang tradisjon for å kreve bevis for økonomoisk tap før det utbetales erstattning. Inntil videre virker det som om opphavsrettshaverne har fått et bedre verktøy for å spore piratkopiering over nett. Men det å få drevet inn noen erstatning er faktisk en helt annen sak. Jeg håper de første sakene om dette klarer å problematisere skikkelig forholdet mellom nedlasting og tap. Om jeg laster ned f.eks. Photoshop er vinn-vinn for Adobe, for å kjøpe en så dyr lisens for moro skyld er ikke per i dag noe alternativ, men hvis jeg senere skulle få bruk for et slikt program i profesjonell sammenheng vil valget være klart. Om jeg laster ned et spill, tester det i ti minutter for så å slette det fordi det ikke var noe for meg, er det et godt spørsmål hvor mye skaperne tapte. Osv, osv. Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Jeg greier ikke forstå hvordan de kan som eks ta de som laster ned gjennom warez, der en person laster opp på eks mega, rapidgator osv så laster man ned fra dem, da må de jo evnt stenge de sidene og kreve ip adresser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå