Gå til innhold

Hvem har hovedansvaret for teknologiproblemer?


Gjest medlem-82119

  

7 stemmer

  1. 1. Hvem har hovedansvaret for teknologiproblemer?

    • Produsenten
      3
    • Reklamen
      0
    • Selgeren
      0
    • Brukeren
      4


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Jeg har hjulpet mange med ulike tekniske problemer, og også solgt ulike teknologiske varer. Jeg overraskes ofte over alt som kan gå galt, og hvorfor det går galt. Sett i et større perspektiv, så utgjør dette en ganske stor utfordring. Bedrifter hvor teknologi slutter å virke som opplever produksjonstap, folk som ikke får gjordt det de ønsker, merutgifter til reperasjoner og support, supportavtaler osv.

Sånn i utgangspunktet kan man vel sette opp dise punktene:

Produsenten:
Produsenten skal sørge for at ting fungerer, er brukervennlig, og ikke skaper konflikter med andre ting. Her er jo en av utfordringene at det er ekstremt mye "andre ting" der ute og umulig å sjekke alt mot alt i alle mulige kombinasjoner. En annen ting er jo også at det er en balanse mellom sikkerhet og brukervennlighet. Fleksibiliteten og mulighetene er jo det mange elsker, men det er det samme som skaper muligheten til å krasje ting.

Reklamen:
Reklamen viser en veldig rosenrød verden. Å slenge laptopen i sanden er ikke noe problem, man bader gjerne med den også. Batteriet varer evig, og man har alltid total dekning med max hastighet og alt er gratis. Reklamen skaper kunstige forventninger til både produkt, ytelse og muligheter. Totalt uerfarne kjøper pcer og forventer at alt er selvforklarende og logisk, alt går av seg selv, lynraskt og problemfritt, og etter å ha slått den på møtes de med krav om java, flash, kryptiske sikkerhetsspørsmål, codecer, formater osv.

Selgeren:
En selger tvinges til å tjene penger for butikken, og vil da svært ofte tilby løsninger butikken tjener mest på og ikke hva kunden er mest tjent med. Gamlemor på 84 lures da til å kjøpe smart-tver med støtte for apper, spotify og masse annet selv om hun hverken har internett, aner hva det, eller kommer til å bruke det. Noen trenger en DVD spiller med tre store knapper (av/på, play og stop) mens andre ønsker fullt surroundanlegg med støtte for ale mulige standarder. Jeg har selv solgt enkle DVD spillere til folk, og sett dem komme tilbake fordi den "virker ikke". Det viser seg da at de tror de kan sette den ved siden av en TV og så skal den virke. Lærer dem at de må koble den til med en hdmi (som de kommer tilbake med neste dag fordi TVen dems fra 1973 hadde vist ikke det).

Brukeren:
Brukeren har ikke alltid den tekniske kompetansen for å bruke produktet. Ser ofte at når det popper opp en melding på nettet om at du har 143 virus!! klikk på linken for å fjerne det, så gjør de som de får beskjed om. Mange brukere har en læringskurve som er learning by destroying. Mesteparten av problemene jeg er borti skyldes at brukeren installerer noe de ikke skulle installert, at de plutselig finner ut at det vil være morsomt å se hvordan programmet ser ut med arabiske tegn eller at de sletter wiondowsmappen som "tar så stor plass" og de har "jo aldri brukt windows".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det delt ansvar. Men en fellesnevner er nok tid og penger.

 

Produsenten: Produsenten skal stadig ha noe nytt ut på markedet, slik at ting ikke blir testet skikkelig før det sendes ut.

 

Reklamen: Reklame sikter ofte inn på pris - mest mulig for pengene fremfor dekke brukerens reelle behov.

 

Selgeren: Som det allerede er sagt - det handler ofte om provisjon.

 

Kjøper: Skal ha det så billig som mulig, helst gratis. Har sjelden tid til å sette seg skikkelig inn i ting.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har alltid lurt litt på hvorfor det går som det går. Det er lett å skylde på brukeren som ikke setter seg inn i ting, trykker på ting som ikke skal trykkes på osv men ser også at det er litt overalt.

 

Ser bl.a at det GUI med de menyer man bruker ofte er laget for erfarne som tenker i databaner, og ikke uerfarne som tenker enkelt. Ikke få som ikke skjønner logikken i at av knappen ligger under startknappen, f.eks, og forbløffende mange kommer tilbake med PS spill som ikke virker på XB og motsatt. Har også hatt en lengre forklaring med en kunde som ikke skjønte hvorfor digitalkameraet trengte batterier, han skulle bare ta bilder og så ikke behovet for batterier i kameraet.

 

Reklamen på sin side overforenkler ofte virkeligheten. Bankene viser reklame om f.eks nettbanken, mens kunder må forholde seg til java, bank id, nettlesere, osv. som ikke ble nevnt på reklamen.

 

Jeg føler også at selgere/butikk skal gi nok support til at det de selger fungerer i bruk. Kommer det en eldre dame inn og trenger ny fjernkontroll og selgeren selger en logitech som skal settes opp med koder, så burde det være noe butikken kunne gjort for henne. Jeg synes rett og slett at selgere/butikk bør ha mer ansvar enn å selge ett produkt til en kunde som ikke aner hvordan produktet skal brukes.

 

Selv om brukeren ofte er skyld i problemene synes jeg det blir for enkelt å dumpe en eske i kundens neve og be han klare seg selv eller dra til h...

Lenke til kommentar

Reklamen på sin side overforenkler ofte virkeligheten. Bankene viser reklame om f.eks nettbanken, mens kunder må forholde seg til java, bank id, nettlesere, osv. som ikke ble nevnt på reklamen.

 

 

Man har vel innrømt at Java var et feilskjær. Men f.eks. for fem år siden var det heller ikke like mye støy rundt Java, så jeg antar at da man introduserte det, så var det regnet for uproblematisk. (Tipper snittalderen på brukere også var lavere da) I ettertid kan man vel si at bare tanken på at bruker må installere noe er helt hinsides. At man da attpåtil må få en oppdatering hver, eller annhver, måned er jo helt krise. Legg til alt annet som kan gå feil.

 

En annen ting er jo at de som sliter mest også har svært manglende innsikt. Spør man åpne spørsmål som: "Hvilken nettleser har du?" eller "Hvilken Windows-versjon har du?" så kan man få helt absurde svar. Det er jo ikke et problem man kan laste produsentene for, da snakker vi om folk som bruker datamaskin med skylapper. Mange av dem kan ikke en gang lukke et program. De vil aldri få til noe på egenhånd, samme hvor enkelt det er blitt.

Enkelte går over til Mac, fordi de har hørt at det er enklere, men f.eks. (Oracle) Java er ikke noe enklere i Mac. Du må fortsatt kunne noe.

 

Sånn generelt sett, så er det jo alderen som er bøygen for de fleste. De eldre har et handicap fordi de ikke vokste opp med data, samtidig som de har vanskeligere med å orientere seg på skjermen, og huske ting som ikke skjedde for lenge siden. Hvis de har dataerfaring, så er det gjerne begrenset til et program eller to de brukte på jobben.

 

Men det er klart, at selv om du er 20 år og datageni, så er det ikke ønskelig å oppdatere et program hver måned, der du ofte må fjerne det gamle, ta en omstart og så installere, for å være sikker på at det funker. Det er faktisk irriterende.

Lenke til kommentar

Java er nok mye eldre enn 5 år ... Og strengt tatt er det ikke Java i seg selv som er problemet; men at det er brukt i en setting som selv Java konstruktørene forlot for nærmere 10 år siden.

Jeg sa ikke at java var 5 år, men jeg sammenlignet situasjonen med fem år tilbake:

 

"Men f.eks. for fem år siden var det heller ikke like mye støy rundt Java"

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Svært mange vet ikke hva de bruker, har null oversikt over hve laptopen heter/modellnr osv og så skal man leke detektiv for å finne driver når man har null info å starte med.

 

Det jeg har sett i de sakene jeg har vært borti er bl.a dette:

-Selv om man legger inn VLC, Alshow eller andre som tar alt av formater, så velger mange uerfarne å laste ned og legge inn en ukjent jallaspiller bare fordi nettsiden pakker det inn i ord som "for å være sikker på at du får spillt av..." osv. Tilsvarende ser jeg overraskende ofte påstander om at kun adobe reader kan åpne pdf filer osv. Uerfarne legger da inn mye søppel som ofte setter seg som default player av alt man har. Dette er jo leverandørens ansvar.

-Det er fortsatt endel malware som kommer både som popups og pr. mail. Fortsatt klikker folk på linker som skrememr folk med at man har 14000 virus og kun ved å klikke på linken kan man bli kvitt dem. Dette går jo på brukeren, men egentlig også på de som produserer dette.

 

-Programvare tilbyr ofte toolbars, endring av startsider, registeroptimaliseringer, antivirus osv utenom hva det egentlig skal gjøre. Noe av dette er finurlig gjemt, mye får man om man klikker på default installasjon, og noe er en forutsetning for å få lagt inn programvaren. Her er det jo brukeren som velger å innstallere det, men også produsenten som slenger slikt med.

 

-Det er fortsatt forvirring rundt bitversjoner. Dette gjelder spesielt addons til nettlesere. Når både OS og nettleser er i 32 eller 64 bit, og folk ofte kjører en 32 bits nettleser på et 64 bits OS blir folk forvirret over hvilken bitversjon de skal velge. Det hjelper ikke at noen har kombinerte installasjonsfiler for både 32 og 64 bit, mens andre kjører separate løsninger. Her går det jo på brukerens kunnskaper.

 

-Oppdateringsfeil. Dette er noe jeg opplever ofte. Det kan f.eks være at oppdateringen har feil versjon, at oppdateringen er ukompatibel med noe, at antiviruset har en fals positive på en viktig systemfil osv. Dette går på produsenten, og jeg synes kvalitetskontrollen har stupt de siste årene.

 

-Mer komplekse programmer, spesielt sikkerhetsprogrammer. Mange sikkerhetsprogrammer tilbyr ganske mangfoldig beskyttelse. Sandboxing, toolbars i nettleseren, indikering om google treff er trygge, sikker linje, ekstern hjelp, egne beskyttelser for p2p, chat osv osv. Dette blir etterhvert veldig komplekst, og hver minste lille forandring kan får korthuset til å rase sammen. Opplevde selv at når klokken ble automatisk justert for vinterstid sluttet alle internet explorer å virke. Ingen krise, men et eksempel på hvordan en bagatell fører til krasj. Fant feilen, og lett å fikse, men likevel. Dette går på produsenten.

 

-Større krav til brukeren. Idag må man være litt it ingeniør for at ting skal virke. Man må ha en minimumskunnskap for at man skal kunne løse ulike problemer og feil. En forandring jeg har sett de siste par årene er at folk krever at ting "bare skal virke" og de nekter tvert å gjøre en innsats for å løse ting. Her tror jeg det både handler om en reklame som viser at alt fungerer, en drømmeverden hvor man slipper å forholde seg til ulike krav for å få tjenester til å virke. Dette stememr ikke.

 

-Siste biten går på at det utvikles masse rare plugins og tillegg som kreves for å bruke de ulike netttjenestene. Whisky, widewine, air osv. i tillegg til hele rekken av flash, silverlight, java osv osv. Det er irriterende at man får slike krav og det burde jo vært mulig å bruke det man allerede har. Om det ikke er en god grunn til det så er det vel produsentens sin feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...