PoL-E Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Finnes det noen program som kan fjerne spesielle element på i sang, f. eks vokalen? Nå er ikke jeg så veldig inne på dette, så det kan godt hende att hele spørsmålet er idiotisk, og jeg ender med å få svar som "kjøp deg ett mixe-bord". men jeg prøver alikevel.. Takker på forhånd Lenke til kommentar
Aleksander- Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 du kan gjøre sånn som meg, å tygge i stykker ledningen på headsettet slik at lyden blir helt f****a og du ikke hører at de synger, bare musikken? Vet ikke hvordan jeg fikk det til... :-? Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Finnes det noen program som kan fjerne spesielle element på i sang, f. eks vokalen?Nå er ikke jeg så veldig inne på dette, så det kan godt hende att hele spørsmålet er idiotisk, og jeg ender med å få svar som "kjøp deg ett mixe-bord". men jeg prøver alikevel.. Takker på forhånd Hvis du skal få det til med musikk som er rippet fra vanlige cd-er, blir det vanskelig. Det finnes frekvensfiltre, men de funker ikke skikkelig pga av overlappende frekvenser i de forskjellige lydkildene i lydbildet. Hvis du setter et filter på et gitt frekvensområde, feks 5-7000 mhz, vil du fjerne ALL lyd i det området. Vanlig musikk ikke er delt inn i flere enn to spor, høyre og venstre lydkanal. Skal du ha skikkelig separasjon må du ha råmateriale der du har ett spor for hvert innstrument/vokalist. Da kan du i en miksepult dempe akkurat den delen du vil. Dette er en av grunnene til at råtapen til gamle innspillinger er sinnsykt mye værdt, det kan remixes og legges til nye instrumenter til feks. Elvis. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Uansett om du kjøper det dyreste mixebordet som fins, kan du ikke fjerne enkelte elementer i en MP3 eller WAV-fil. Som sagt over, man må ha råmixen, altså alle elementene som er spilt inn hver for seg på mixebordet i studio. I et lydstudio tas hvert enkelt instrument opp på hver sin lydkanal på mixebordet. Man kan da mixe og trixe så mye man orker, legge på litt romklang på vokalen, forandre pitch på skarptromma, få basstromma til å høres kraftigere ut, skru opp/ned volum på gitaren etc. Men, når dette blir blanda sammen til ei WAV fil for brenning til CD, blir hele greia blanda sammen i en diger, grå lydsaus. Kan ikke få tak i enkelt-instrumenter eller vokal da, med mindre vokalen ligger på en fullstendig annerledes frekvens enn resten av musikken, som er temmelig lite sannsynlig. Så hvis du hadde tenkt å lage remix av Elvis ellerno, må du nok ringe Graceland og be om tilgang til råtapen sangen ble spilt inn på. Og det koster nok litt Pluss at de neppe sender den i posten til hvemsomhelst. Lenke til kommentar
Leoron Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Nå finnes det jo et utall av låter som er ferdig uten vokal, tiltenkt karaoke oppsett. Har du prøvd å finne de låtene du vil ha som karaoke versjoner? Vet det ikke er det du spurte om, men jeg tenkte at hvis det var karaoke du var ute etter så finnes det jo så mange ferdige låter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå