Gå til innhold

Jeg vil ha ny PC

Anbefalte innlegg

Du bør ha litt erfaring med PC hvis du skal overklokke; du bør vite hva som er hva, og hva som faktisk skjer når du overklokker, og vite hva du må gjøre om noe går galt.

Garantien går ut om du gjør det, pluss at du faktisk kan ødelegge utstyret du akkurat har brukt så mye penger på.

bare et tips.

Sørg for ikke å kaste bort manualen til hovedkortet, der står det hvilke jumpere som gjør hva. For eksempel reset CMOS og frontbuss.

Det med garanti som utløper ved overklokking har jeg egentlig litt liten tro på... for det første reklamer de fleste webshopper med utstyr til overklokking, og for det andre er jeg usikker på om de i det hele tatt kan finne ut om noe er røket fordi det er overklokket. Derimot, kjører du opp spenningen med voltmod utenfor toleransen er du på farlig grunn... men klokken kan du leke med som du vil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
huff.. ikke kjøp bigtower!!

det er _ikke_ større plass der du vil ha det (hovedkort området)' date=' men bare plass til flere cd-rom'er..

Også er det veeeldig greit for overklokkere da... og folk som liker å ha litt plass til ledningene sine :smile:

Lenke til kommentar
Kan noen forklare meg litt om overklokking av ram og 1:1 forhold og slikt?

Tja har du feks en P4 2,4 800mhz og skal klokke denne så har den i utgangspunktet en fsb på 200 og en multiper på 12 (låst)

Kjører du på dette med minnet på 1:1 vil du få 400 mhz på minnet, setter du derimot minnet asynkront feks på 5/4 vil minnet kjøre på bare 320 mhz, utregningen blir , 200 gange 4 delt på 5 =160 som ganges med 2=320.

klokker du denne til 3,0 får du en fsb på 250 dvs at minnet da kjører på 500 mhz ved 1:1 og 400 mhz ved 5/4 altså 100 mhz forskjell. Dette viser også at det er viktig med valg av riktig minne til den cpu du har, har du en 2,4 eller en 2,6 bør du ha 4000 eller 4200 ram med en 3,0 eller 3,2 klarer du deg med 3500 ram dette pga multipern.

Håper dette var til litt hjelp

Lenke til kommentar
Så pc4000 ram og p4 2,8 @ 3,2 går fint?

Dersom jeg har 2x PC4000 ram og p4 2,8 Ghz.. og velger å kjøre på 2,8 GHz..

Blir det problemer da?

Nei det blir ingen problemer,men til den holder det med 3700 ram.

Den har en multiper på 14 og du klarer vel å klokke den til 3,3 med luftkj, dvs en fsb på 237 noe som tillsvarer 472 mhz på minnet ved 1:1.

Men det er ingenting i veien med å bruke 4000 ram på denne, da er du iallefall på den sikre siden :wink:

Lenke til kommentar
Så dersom jeg kjører PC4000 ram med P4 2,8 @ 2,8 (som tilsvarer FSB 200) får jeg 5:4 forholdet?

Og med PC3200 ram vil jeg få 1:1 forholdet?

Er det veldig mye bedre med 1:1 her?

NEI;NEI NEI, du får forholdet 1:1 hele tiden ved bruk av 4000 ram men med 3200 ram må du kjøre 5:4 for at rammen skal kunne henge med når du klokker,den klarer rett og slett ikke like store hastigheter

Altså begge kjører 400 mhz ved fsb på 200

Lenke til kommentar

Vedrørende S-Ata: S-ata har en del praktiske fordeler som at kablene er mindre, pinsene på hovedkoret (beklager norsk/engelsken) til s-ata disker er mer solide enn p-ata (det har i hvertfall hendt med meg at noen pins på hovedkortet har brukket. Dette er veldig kjipt!)

Lenke til kommentar
det har i hvertfall hendt med meg at noen pins på hovedkortet har brukket. Dette er veldig kjipt!

Enig... :yes:

Det er idiotisk og meningsløst at en komponent fra 700kr opptil flere tusen skal ødelegges av en dårlig pin til 14 øre. Men husker at for en del år tilbake var pinsene ennå mykere. Så det har blitt bedre med tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...