BJØLSENSKOLE Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Hallo! Når man har en fjær (stivhet=29,5N/m) som ligger inn i en kanon, fjæra er festet innerst i røret, fjæra er like lang som røret når den ikke er spent. Vi presser fjæra sammen 12,5 cm før vi legger en kule (m=26,0g) inntil fjæra. Så utløser vi fjære, slik at kula blir skutt utt. Fjæra danner vinkelen 52 grader med horisontalen. Det jeg lurer på her er hvordan jeg skal finne farten til kule i det den bli sendt ut.. jeg klarer å finne farten nå den ligger horisontalt.. Øker ikke den potensielle og kinetiske energien til kula når den blir sendt ut? 1/2kx^2 = mgh + 1/2mv^2 ? hva er eventuelt da h? Takker veldig for svar!! Lenke til kommentar
Flin Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Joda, en potensielle energien øker og det samme gjør den kinetiske energien. Hva er energien til kule før du skyter den ut og hva er energien etter? Lenke til kommentar
BJØLSENSKOLE Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 Joda, en potensielle energien øker og det samme gjør den kinetiske energien. Hva er energien til kule før du skyter den ut og hva er energien etter? Vel, er ikke energien bevart? Altså den samme? Men hvordan skal jeg finne farten når jeg ikke vet høyden i denne formelen: 1/2kx^2 = mgh + 1/2mv^2 ? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 I det den blir sendt ut har den null potensiell energi, i det den er på toppen av banen har den null kinetisk energi i y-aksen. AtW 1 Lenke til kommentar
Flin Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Vel, er ikke energien bevart? Altså den samme? Men hvordan skal jeg finne farten når jeg ikke vet høyden i denne formelen: 1/2kx^2 = mgh + 1/2mv^2 ? Joda, enerig er bevart. Du må bare ta høyde for energien i fjæra. Det er jo den den formelen din sier. Du har en trekant, du vet vinkelen og lengden på den ene siden. Hvordan finner du høyden? 1 Lenke til kommentar
Pentel Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 (endret) Lenge siden jeg har holdt på med slik. Likningen ser rett ut. Men spørsmålet er, hva er h? Prøv å tegn opp en rettvinklet trekant og se om du så kan finne høyden ved hjelp av trigonometri. Endret 14. november 2013 av Pentel 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå