Gå til innhold

Jeg er på slankern, noen med nå goe råd og dietter for og hjelpe meg på vei? (oppskrifter til god sunn mat)

Chrispo1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trikset er å ha kontroll. Enkeltoppskrifter er til begrenset nytte, den beste måten å gå ned i vekt er å loggføre hva du spiser, sette deg et karolimål og så planlegger du matinntaket etter det.

For min del har jeg gått ganske mye ned i vekt på den måten. Kostholdet har i stor grad basert seg på rent kjøtt og grønnsaker stekt i smør, magre melkeprodukter (mager kesam, cottage cheese, skyr) og en del knekkebrød. I tillegg har jeg spist en del av de magrere variantene til Fjordland/Toro, av praktiske årsaker.

Til dessert anbefaler jeg original kesam (fordi konsistensen og smaken er vesentlig bedre enn den magre, verd det når det er dessert) med bær og litt fun light. Eventuelt kan du spise cottage cheese med lett eplesyltetøy og kanel.

Lenke til kommentar

Til dessert synes jeg mager vaniljekesam med frosne blåbær er digg. Det samme er det meste av frukt. Sharon er i sesong denne måneden, billig, full av C-vitamin og veldig søt!

Et beger 0,0% joghurt er 50 kcal. Ha det i blendern med litt lettmelk og frosne jordbær.

Av mat er det lurt å spise reinest mulig kjøtt (ikke bearbeidet). Husk at vegetar-retter også bør være et alternativ. Magert og sunt!

Lenke til kommentar

1. Ikke bruk mye olje eller fett

2. Ikke spis for mye karbohydrater

3. ???

4. Success?

Den beste måten å slanke seg på er å tilberede alle måltider selv, slik at man har total kontroll over hva man får i seg. Sammen med litt trening bør det gi effekt -- selv om (disclaimer:) alle kropper reagerer ulikt på dietter.

Lenke til kommentar

Det er også viktig å forstå litt betydningen av ordet "sunt", for det kan tolkes på veldig mange måter. Det er mange ting som er "sunne", men likevel veldig kaloririke, og derfor uegnet som slankemat. Det er derfor lurt å sette seg litt inn i kosthold, og ikke stole blindt på alt som sies å være "sunt" :)

Eksempler på det kan være at olivenolje sies å være "sunt", samtidig som palmeolje sies å være "usunt", men fra et rent slankeperspektiv, så inneholder begge deler like mange kalorier og metter like mye, og man må derfor ikke tro at man går ned i vekt av å dynke maten i olivenolje.

Et annet eksempel kan være at saft kan ansees som "sunt" fordi det inneholder frukt osv, men dette er likevel unødvendige kalorier. Det kan derfor være lurt i en slankefase å bytte ut ekte saft med sukkerfrie varianter, selv om disse ikke er like "sunne".

Lenke til kommentar

Karbohydrater er da ikke så farlige, med mindre man driver med en slags lavkarbokur som krasjer totalt hvis man inntar karbohydrater sammen med denne dietten.

Hvis man derimot bare prøver å være litt mer forsiktig, så kan man spise alt man vil, men man kan prøve å unngå de raske karbohydratene som sukker, hvetemel, ris, poteter, mais osv. Spiser man skikkelige grønnsaker som brokkoli, blomkål, rosenkål, paprika, osv, vil disse gi mye mer metthetsfølelse enn et glass cola eller en bolle.

Lenke til kommentar

Det er også viktig å forstå litt betydningen av ordet "sunt", for det kan tolkes på veldig mange måter. Det er mange ting som er "sunne", men likevel veldig kaloririke, og derfor uegnet som slankemat. Det er derfor lurt å sette seg litt inn i kosthold, og ikke stole blindt på alt som sies å være "sunt" :)

Eksempler på det kan være at olivenolje sies å være "sunt", samtidig som palmeolje sies å være "usunt", men fra et rent slankeperspektiv, så inneholder begge deler like mange kalorier og metter like mye, og man må derfor ikke tro at man går ned i vekt av å dynke maten i olivenolje.

Et annet eksempel kan være at saft kan ansees som "sunt" fordi det inneholder frukt osv, men dette er likevel unødvendige kalorier. Det kan derfor være lurt i en slankefase å bytte ut ekte saft med sukkerfrie varianter, selv om disse ikke er like "sunne".

Enig... vi må lære å dele det opp i "sunt" og "slankende" da det ikke er det samme (som mange tror).

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

1. Ikke bruk mye olje eller fett

3. ???

4. Success?

Den beste måten å slanke seg på er å tilberede alle måltider selv, slik at man har total kontroll over hva man får i seg. Sammen med litt trening bør det gi effekt -- selv om (disclaimer:) alle kropper reagerer ulikt på dietter.

Prøver du å si at du ikke blir slank av å spise tomatsuppe fra toro to ganger om dagen i ett år?

Trikset er å spise enten sunnere i form av mindre kalorier, eller spise mindre av det du allerede gjør som også gir deg mindre kalorier.

Lenke til kommentar

Ikke lag et regime som er for jævelig for deg selv. Da sprekker du bare. Det kan potensielt også være usunt, og du kan bli underernært.

Spis mest mulig råvarer som du tilbereder selv. Unngå flytende kalorier - dvs. juice, brus, øl, vin, etc. Ikke kutt det ut, men vær klar over at her får du i deg noe som inneholder masse energi, men som også metter ganske lite, så da er det lett å dekke en hel dags energibehov gjennom heftig Cola-drikking, og fortsatt dytte nedpå en Grandis og en pakke sjokolade.

Men, pass opp for sunn mat som også kan gjøre deg tjukk lettere enn du tror. Nøtter og avokado er veldig sunt og godt, men de inneholder mye energi. Fryktelig mye energi. Det er lett at overskuddet fra dette omdannes til fett.

Lenke til kommentar

Det hele sier vell i og grunn seg selv. Spis mye av grønt, karbohydrater er vell ikke så farlig, kjøtt er ok, men hold deg unna kjøtt med fett, og ellers matvarer som blir karakterisert som sunt... Når det kommer til dessert så kan du vell droppe denne? Hold deg ihvert fall unna brus, sjokolade og øl ;)

Lenke til kommentar

Hvorfor skal vedkommende holde seg unna kjøtt med fett? (Om vi tar utgangspunkt i at disse ikke befinner seg i fabrikant-varianter)

Både et karbohydrat-restikert kost og en lavkalori-kost er to finfine varianter hvorav det ser ut til at en kosthold redusert på karbohydrater/varianter av lavkarbo/moderato lavkarbo er mest effektiv til å gå ned i vekt

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Gjør noe du klarer resten av livet, du vil ikke legge på deg igjen.
Jeg har gått ned fra 105kg til 67kg (188cm) på ca. to år. Jeg startet først med lavkarbo i et halvt år, og kiloene raste av (105 til 80). Men når jeg flyttet for meg selv kunne jeg ikke klare å opprettholde lavkarbo, og begynte derfor med vanlig lavkalori. Nå har jeg blitt vant til å spise lite, og vil klare å holde vekten resten av livet sannsynligvis.

Skulle jeg anbefalt noe, måtte det vært lavkarbo hvis du er i stand til å klare det (dvs. ha nok penger og tid til å lage skikkelig lavkarbomat) -- da min erfaring er at lavkarbo gjør at du blir fortere mett og nesten aldri sulten, altså mye lettere å holde seg til. Hvis du ikke er i stand til å gå på lavkarbo, tell kalorier. Hold deg på et sunt nivå under det du forbrenner, og kiloene vil gå bort av seg selv -- men du må bli vant til å være sulten og ikke alltid kunne spise deg helt mett.

for lavkarbo:
http://reddit.com/r/keto
http://reddit.com/r/ketorecipes
http://lavkarbo.no
http://myfitnesspal.com

for vanlig diett:
http://myfitnesspal.com
http://reddit.com/r/loseit
og forsåvidt de samme som for lavkarbo, mye inspirasjon og gode ressurser også for vanlig diett

På linkene jeg postet er det mye bra ressurser, for eksempel FAQ som kan forklare mye om både lavkarbo og generell vekttap, oversikt over matvarer og næringsinnhold osv.

EDIT: Og når du har klart noe som på alle måter er veldig vanskelig, vil du bli belønnet med å se og føle deg mye bedre! Min utvikling.

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar

Overnevnte innlegg er en av de mest fornuftige jeg har sett på lenge.

Sleng på to kyllingfileter, ei potet og en pakke med grønnsaksmix og vi har noe som helsedirektoratet både anbefaler og samtidig er inne for definisjonen av "lav-karbo" og så og si "lav kalori" for flere grupper når jeg først tenker meg om.

Utrolig hvor relative ord kan være?

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...