Norish Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Hei,Engelsk er ikke min sterkeste side, noen som kan være behjelpelige?"A paralyzed senior management often comes from having too many managers and not enough leaders." Jeg klarer ikke å komme på noe godt norsk ord for "managers". Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Det kommer litt an på hvilket nivå man snakker om. I en butikk, så vil manager være daglig leder. Lengre opp i kjeden vil manager være styremedlem. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Vel, siden det sies "senior management" vil det stort sett si at man har for mange direktører og for få ledere - eller altså for mange administratorer og for få ledere. (Jeg er litt usikker på hvilken av de to oversettelsene som fungerer best - styremedlemmer blir feil, selv om man i engelsk sammenheng må være "director" for å være styremedlem...) Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Det finnes ikke noen direkte oversettelse på norsk hvor man kan si at leader betyr det og manager betyr det. Her kan du kanskje bruke ordet "sjef" for manager og "leder" for leader. 1 Lenke til kommentar
( ) Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 I sammenhengen er jeg uenig i oversettelsen "sjef" for "manager" - sjef er et for generelt ord, og gir ikke den kontrasten til "leder" som originaluttrykket trenger. Så efter å ha revurdert saken, vil jeg anbefale "administrator" for "manager" - dermed får man kontrasten til "leder". 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 I business/ledelses-undervisning på engelsk brukes manager/boss kontra leader på samme måte som sjef kontra leder på norsk mener jeg bestemt. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Men i dette tilfellet skal vi anbefale uttrykk i forhold til en bestemt oversettelse - og jeg ser ærlig talt ingen nytte i å her trekke inn ordet "sjef", som forøvrig også mangler noen overtoner som kan ligge i "boss". Lenke til kommentar
Norish Skrevet 19. november 2013 Forfatter Del Skrevet 19. november 2013 Er ikke bare jeg som sliter med akkurat dette ordet ser jeg. Jeg tenkte selv en del på sjef, men er enig med akroev om at det ikke gir en like tydelig kontrast til leder som manager og leader. Syns administrator høres bra ut, men det er jo ikke så mye brukt på norsk føler jeg.Uansett takk for hjelpen! Lenke til kommentar
( ) Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Quote: "Uansett takk for hjelpen!" You're welcome. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå