Gå til innhold

Kjøpe brukte laptops via finn.no

Anbefalte innlegg

Hei!

Har noen her erfaring med kjøp av brukte laptops via finn.no?

Det er jo en del rimelige priser for laptoper som ser greie ut både på spec-siden og utseende.

Noe det er lurt å være obs på?

Vurderer, om jeg finner, en Mac til dama til julegave - men en helt ny en koster jo skjorta!

Vi har ikke all verdens av råd, så hun hadde nok blitt rimelig så happy for en MacBook, selvom den er brukt :)

I tillegg kunne det jo vært greit for min egen del da min laptop snart konker. En "ny" brukt laptop som dekker vanlig surfebehov, samt litt gaming (baldurs gate serien) er alt jeg trenger.

Flott om noen kan dele litt erfaringer!

Ellers, ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel som alt annet man kjøper brukt, egentlig.

Se opp for vannskader (trege taster, irr i kontaktpunkter, rust på skruer osv) - og kanskje et generelt inntrykk på om den er godt behandlet?

Et lite tips jeg lærte av en butikkansatt en gang: Se på laderen. Er den stygg og ser dårlig behandlet ut? De som er forsiktig med maskinen pleier ofte å være forsiktig med laderen også. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en prosess som er blandet med erfaring og kunnskap, men noen enkle råd kan være:

Først, hvor gammel er den bærbare pc'en (Komponenter og selve produktet har 5 års reklamasjonsrett). Hvor lenge maskinen vil duge er også avhengig av spesifikasjonene til datamaskinen, men en grei tommelregel er at maskiner som regel byttes ut hvert 3.år. Så prøv å finn en maskin som er rundt 1 år gammel eller yngre, feilkjøpt eller var et kjøp som kanskje ikke innfridde forventningene/brukerbehovet til personen som nå skal selge den (kan hende den innfrir dine behov).

Har personen som skal selge kvittering på kjøpet? (Dette er et veldig viktig punkt etter min mening). Om det skulle være noe gale med maskinen som ikke kommer fram i kommunikasjon med selger eller som ikke kan sees fra forklaring eller bilder kan du bruke reklamasjonsretten.

Om det ikke er en utfyllende spesifikasjonsliste på annonsen, be om dette. Mange oppfører informasjonen f.eks slik: "500 GB lagring/harddisk, 2.9 Ghz, 4GB minne, god skjerm" i stede for å skrive det på denne måten (samme som eksempel over): "500GB HDD med 7200rpm og 64MB cache, Intel Core i5 4570S (4. generasjon) (her kan du lete opp informasjon om denne prosessoren), 4GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz (CL 9,9,9,24),osv. Har ikke tatt forbehold om komponentene over er gode eller er til en barbar maskin, men tankegangen er det samme. Bruk denne informasjonen til å sammenligne med andre maskiner på nett (spesifikasjoner, pris, benchmarks, osv).

Se nøye på bildene etter ytre skader, som for eksempel kan indikere på at maskinen har falt i gulvet, osv.

Hvordan er maskinen brukt(med tanke på ekstrakostnader som kan forekomme)? Har personen hatt den mye på fanget, sofaen, sengen, osv. Om personen bruker den ofte under slike forhold er det vanlig at det samler seg en god del støv på kjøleribbene, filter og vifte. Dette kan føre til overoppheting/dårlig luftgjennomstrømning og maskinen må som regel demonteres og renses. Er maskinen mer enn 2 år gammel er det å anbefale å bytte kjølepasta.

Lenke til kommentar

På Finn finner man både hummer og kanari da man ikke har karaktervurderinger av selgere.

De kan være ærlige eller uærlige uten at du kan finne ut dette på forhånd.

Selv har jeg kjøpt mine bærbare maskiner via QXL, ved å sjekke karakterene til selger er jeg relativt trygg selv om maskinen må sendes i posten.

Et punkt som sjelden nevnes er om eieren har CD/DVD/USB-pinne som kan reinstallere OS hvis man trenger det. Hvis man ikke får det med kan det koste litt penger å måtte kjøpe ny OS.

Lenke til kommentar

Mine tips!

* Hvis du kan vent til romjulen, da er det mange som dumper ut ting til latterlige lave priser(PS3(slim) med to kontrollere og fem spill med kvitt for 1000kr for to år tilbake)

* Kjøp lokalt der du får muligheten til å sjekke ut laptopen, kjør stresstest(prime), sjekk som nevnt ovenfor og krev kvittering eller kjøpsbevis(fare for heleri, ikke alle er kriminelle).

Skjer mange ganger jeg ser noe som virker veldig billig og ber om kvitt/kjøpsbevis(som vanlig har de ikke det) og når jeg spør om SN blir det stille.

* Kjøpsavtale(du finner det ferdig på nett, for å ivareta dine rettigheter)

Bruk sunn fornuft husk hvis det er for godt til å være sant, så er det som oftest det.

Lykke til! :)

PS! Applemaskiner holder seg på samme prisnivå og taper seg lite i pris uansett spesifikasjoner/slitasje, vil fraråde deg det.

Endret av klakkelakk
Lenke til kommentar

@ktbd: I tillegg til Finn kan det være aktuelt å sjekke aktører som selger brukte maskiner, f.eks http://greentech.no/. Det er noe dyrere, men man får maskiner som er sjekket og satt opp på nytt og som oftest med 1 års garnati. Det finnes også flere aktører.

Når det gjelder kvalitet og pris - uansett om det er på Finn eller Greentech, så er Lenovo ThinkPad noe å se på. De ser ikke så fancy ut, men det er kvalitet fra A til Å. I tillegg er de svært kurante å oppgradere minne og harddisk på.

Lenke til kommentar

@Bolson: jeg er meget interessert i hvilke aktører som finnes, men greentech var et godt sted å begynne - så kom gjerne med flere aktører. Det er kvalitet jeg er ute etter, utseenede messig for min egen del brur jeg meg ikke noe særlig. Dama derimot er opptatt av at det skal se fint i tillegg til at det skal være lett å bruke, samt bare fungere?

Takk for tips!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...