Gå til innhold

Er det virkelig så mange som er interessert i sjakkgeniet Magnus Carlsen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om man kaller det sport, idrett eller spill er for meg likegyldig. De ordene har mer eller mindre samme betydning. Hvorfor er det så viktig å bestemme hva som er "sport", og hva som ikke er "sport"?

 

Slik jeg ser det er det ingenting i veien for å omtale, for eksempel, fotball som et spill.

 

Det må jeg faktisk si meg enig i :)

Lenke til kommentar

Spill: Et spill som ikke krever fysisk utholdenhet, men mental utholdenhet --> sjakk, videospill, ludo, starcraft 2, Street Fighter 4 og lignende.

 

Sport: Et spill som krever fysisk utholdenhet --> fotball, basketball, spydkasting, svømming, lengdehopp, ishockey, maraton, wrestling og lignende.

Du glemte å skrive ", mener jeg". :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har alltid sett for meg at sport og idrett er fysiske aktiviteter, klarer ikke se for meg at man kan si man driver med sport hvis man spiller sjakk liksom.. det ringer feil i øra mine.

 

Sjakk er et brettspill! Samme med Ludo og Monopol, det er et brettspill!

 

 

Om man kan være feit og dårlig form og fortsatt vinne med glans, ja da er det ikke en sport eller idrett i mine øyne.

 

Curling og golf kan man være overvektig i og fortsatt vinne.. Men det blir vel kalt for sport/idrett men det kan jeg ikke være veldig enig i.

 

Det er en grunn til at pensjonister og feitinger spiller det. Det er fordi det ikke krever noen spesiell styrke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har alltid sett for meg at sport og idrett er fysiske aktiviteter, klarer ikke se for meg at man kan si man driver med sport hvis man spiller sjakk liksom.. det ringer feil i øra mine.

 

Sjakk er et brettspill! Samme med Ludo og Monopol, det er et brettspill!

 

 

Om man kan være feit og dårlig form og fortsatt vinne med glans, ja da er det ikke en sport eller idrett i mine øyne.

 

Curling og golf kan man være overvektig i og fortsatt vinne.. Men det blir vel kalt for sport/idrett men det kan jeg ikke være veldig enig i.

 

Det er en grunn til at pensjonister og feitinger spiller det. Det er fordi det ikke krever noen spesiell styrke.

 

Ludo og monopol er noe HEEEEEELT annet en sjakk, selv en unge på 5år skjønner det..

 

Krever mulig ikke noe styrke, men det krever en intens mental styrke spille god sjakk..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

ja men nå snakker jeg om kategorier ikke sant.. Jeg sier at de alle er brettspill, ikke at de er like eller krever samme nivå IQ.

 

Et brettspill er et brettspill er et brettspill.

 

Jeg ser pointe du setter fram, men sjakk om man skal sette en kategori på det et mentalt spill/sport mellom 2 utøvere, så sette det sammen ludo etc gjør posten din useriøs..Skurupu la det fram ganske bra , overbeviste vertfall meg..

Lenke til kommentar

Nå satte jeg det aldeles ikke sammen med hva slags mentalitet man må ha. Nå kategoriserte jeg det der det hører hjemme.

 

Det blir som kortspill. Bridge er noe helt annet enn å spille "vri åtter", men det er og blir et kortspill uansett.

 

 

Men man må selvsagt tenke mer i bridge. Det har jeg ikke sagt en dritt om. Men det er hva det er.

Endret av Sukkertøy
Lenke til kommentar

Jeg har alltid sett for meg at sport og idrett er fysiske aktiviteter, klarer ikke se for meg at man kan si man driver med sport hvis man spiller sjakk liksom.. det ringer feil i øra mine.

Mange ord blir brukt feil eller unøyaktig. Så hvordan de blir brukt i dagligtalen er ikke nødvendigvis helt korrekt i forhold til definisjonen av ordet, og så er det ikke uvanlig at folk har sin egen oppfatting av ordets betydning.

Ordet idrett har endret betydning igjennom historien

http://snl.no/idrett

Idrett, <snip>. Opprinnelig ble ordet brukt om alle former for høyt ansett dyktighet, både av åndelig art (innen musikk, diktekunst, kunnskap om runer m.m.) og legemlig gjennom ulike kroppsøvinger.

Så i opprinnelig form av ordet er sjakk idrett.

 

Etter hvert ble de fleste idretter benevnt som sport (svømmesport, skisport, skøyteport osv.), og nye idrettslag ofte kalt sportsklubber. Ordet idrett ble brukt nesten synonymt med friidrett. Nå har ordene sport og idrett stort sett samme betydning, selv om man tradisjonelt snakker om sport i aktiviteter hvor en grunnleggende forutsetning er et hjelpemiddel som utøveren selv kan trene eller forbedre.

Her kan sjakk være sport hvis man regner brettet/brikkene som ett hjelpemiddel.

 

Så det koker ned til hvordan man definerer sport og idrett. Selv syntes jeg det blir for snevert hvis begge ord skal ha ett krav om høy fysisk aktivitet. Da er det mange ferdighetsgrener som faller utenfor.

Endret av Crowly
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og jeg tror at folk føler seg jævlig smarte og sofistikerte om de er en av de som plutselig ble så innmari sjakk interessert.

 

 

Hadde Magnus brilliert i bridge, så er det bridge folk hadde plutselig elsket. Og sjakk hadde vært et gørrkjedelig brettspill ingen hadde brydd seg om.

 

Fordi det er kult å være med på hypen, det som er på tv akkurat nå, det som er i media. Og det er irriterende synes jeg. Det er min personlige

Lenke til kommentar

Og jeg tror at folk føler seg jævlig smarte og sofistikerte om de er en av de som plutselig ble så innmari sjakk interessert.

 

 

Hadde Magnus brilliert i bridge, så er det bridge folk hadde plutselig elsket. Og sjakk hadde vært et gørrkjedelig brettspill ingen hadde brydd seg om.

 

Fordi det er kult å være med på hypen, det som er på tv akkurat nå, det som er i media. Og det er irriterende synes jeg. Det er min personlige

 

Hva så? Folk lar seg påvirke av hva som er populært, oo hoo, big news. Alle gjør det, noen ønsker jo å framstå som smarte og sofistikerte ved å ikke "følge flokken", men de lar seg påvirke de også, de bare lar seg påvirke til å gjøre det motsatte av hva som er populært.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Hva så? Folk lar seg påvirke av hva som er populært, oo hoo, big news. Alle gjør det, noen ønsker jo å framstå som smarte og sofistikerte ved å ikke "følge flokken", men de lar seg påvirke de også, de bare lar seg påvirke til å gjøre det motsatte av hva som er populært.

 

AtW

 

Ja nå er jo mennesker ekstrem-sosiale dyr :)

Lenke til kommentar

Når Norge er med i et mesterskap og gjør det veldig bra, så føles det som om "alle" blir veldig interessert. Dersom Norge var med i vm i origami og gjorde det bra, så tipper jeg vi hadde sett side opp og side ned i avisene om bretting av papir og om utøverne.

 

Nå var det sjakk da og vi har tydeligvis fått en verdensmester, så da blir det slik. Alle blir skikkelig gira. Jeg har ikke fulgt med noe selv, men han er jo flink og han har gjort det bra og det er jo veldig morsomt for ham og for Norge også antar jeg. Det blir jo litt publisitet av det - men jeg har unngått å lese om det og jeg har ikke sett på noe fra brettspillingen heller :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjakk er og blir et brettspill. For alltid. Punktum.

 

"Sjakk er og blir sjakk"..."Brettspill er og blir brettspill". Joda, et ord er og blir stort sett nøyaktig det ordet det er og ikke en bokstav mere eller mindre. Og menneskers assosiasjoner til ordene er som alle hele tiden kan se , forskjellige.

 

Ja kanskje vi skulle satt igang ytterligere noen flere hundre tusen av de derre: "( et eller annet ord ) er egentlig ( et eller annet annet ord )" -diskusjonene?

 

Det er kanskje ikke nok sånne diskusjoner over hele internett allerede? Fordi tenk om disse mystifistisk dypsindige samtalene angående "Er dette ordet egentlig dette ordet , eller er det egentlig dette andre ordet?" en dag skulle tatt slutt...hva hadde vi gjort da??? :eek:

 

( Vi kan såklart ikke heeelt se bort fra at det hadde vært teoretisk mulig å finne noen mer interessante ting å bruke tiden sin på...)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...