AllFather Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Hei Jeg har hatt en diskusjon med en kompis som har fått litt dårligere syn med alderen (ingen gamlingvitser please ),han blir for trøtt i øgene. Jeg ba han ta en tur til optiker, men han er livredd for at hvis de mener synet er for dårlig at de da rapporterer det til biltilsynet og at han da alltid må bruke briller når han kjører bil. Fikk han til å lese noe skilt som står utenfor kontorbygget mitt (vi jobber for samme firma, men forskjellige avdelinger), og ser ut som det gikk greit, så kan ikke se for meg at han er noe farlig for trafikken, men man skal aldri si aldri. Noen som vet hva som skjer her om han går til optiker i Norge? Ba han gå til optiker i utlandet når han skal på ferie hvis han har så panikk for veivesenet, men jeg ble nyfiken selv. Jeg gikk andre veien, jeg hadde så dårlig syn i ungdommen (skeive hornhinner) at jeg måtte hatt briller om jeg skulle kjøre bil, men tok lasik når jeg ble eldre og tok lappen etterpå, og nå har jeg godt syn Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 Typisk, ser ut til at jeg fant svar etter at posten ble laget Søkte før, men denne gangen bare på "optiker vegvesen" http://www.optikerne.no/?pArticleId=24065&pArticleCollectionId=297 Helsepersonell skal si i fraLeger, psykologer og optikere har en rapporteringsplikt i førerkortsaker der de helsemessige kravene ikke oppfylles. Det har vært et øket fokus på dette de siste årene. Resultatet er økende grad av innrapportering. I 2011 anbefalte Fylkesmannen i Østfold politiet å inndra førerretten til 618 bilførere på grunn av helsetilstanden. Dette er 19 % flere enn året før og 63 % flere enn i 2008. Samme tendens finnes i hele landet. Dette kan vi lese på Fylkesmannens egen nettside. Mer informasjon er tilgjengelig der. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Krav til syn for bilkjøring er langt fra konservativt. Var selv hos optiker og fikk se hva man skulle klare å lese for å kjøre uten briller. Bokstavene er meget store. 1 Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 Skal gi han beskjef Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Lista er ganske høy. Bruker linser selv, men har lov til å kjøre uten. Dog, etter å ha brukt linser en stund skal jeg innrømme at jeg aldri hadde turt å kjøre uten :-P Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Ser ikke problemet. Hvis synet hans er så dårlig at optiker mener at han må bruke briller når han kjører, er rapportering til vegvesenet helt på sin plass. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Lista er ganske høy. Bruker linser selv, men har lov til å kjøre uten. Dog, etter å ha brukt linser en stund skal jeg innrømme at jeg aldri hadde turt å kjøre uten :-P Amen! Har selv -2.75 og hadde ALDRI kjørt uten briller eller linser Lenke til kommentar
FlyingPenguin Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 (endret) Det er et krav om at man må ha over 0,5, der 1 er normalt syn, som beste visus for å kunne kjøre uten briller/linser. Om man ikke oppnår beste visus over 0,5 med korreksjon vil man bli rapportert til myndighetene for at de skal vurdere om man er i stand til å kunne kjøre. Siden han ikke er så gammel vil ikke dette være noe problem. Om han blir fort trøtt i øynene bør han gå til optiker for å finne ut hva det kan skyldes. Med riktig korreksjon i brille/linse vil dette gå over av seg selv. Edit: Om han er i den riktige alderen vil han få problemer med å fokusere på nært, dette skyldes at linsen blir tykkere og mindre bevegelig som gjør at man ikke kan fokusere så godt som tidligere. Dette er helt normalt som skyldes alder og kan skyldes trettheten han føler. Endret 14. november 2013 av melbyes Lenke til kommentar
Merko Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Jeg ba han ta en tur til optiker, men han er livredd for at hvis de mener synet er for dårlig at de da rapporterer det til biltilsynet og at han da alltid må bruke briller når han kjører bil. Vel, om synet hans er såpass dårlig så er han uforsvarlig om han kjører rundt i trafikken. Er han såpass idiot at han vil risikere sitt og ikke minst andres liv i trafikken pga han ikke vil kjøre med briller (viss det trengs), så er det jo lavmål på helt nytt nivå. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 Som jeg sa, jeg synes han ikke har dårlig syn, han leser skilter påbhod avstand tror han er mer redd for at hvis man ikke har tilnærmet perfekt syn så er det på med briller Lenke til kommentar
FlyingPenguin Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Som jeg sa, jeg synes han ikke har dårlig syn, han leser skilter påbhod avstand tror han er mer redd for at hvis man ikke har tilnærmet perfekt syn så er det på med briller Siden han blir trøtt på øynene synes jeg han burde sjekke synet, uansett hva utfallet blir så MÅ han ikke kjøpe/bruke briller. I mange tilfeller er linser bedre enn briller til å rette opp synsfeil siden de ligger innpå øynene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå