Gå til innhold

Bør du velge PlayStation 4 eller Xbox One?


Anbefalte innlegg

heihei!

 

For det første skal jeg i utgangspungtet ikke ha noen av de foreløbig, det er umulig å si hvem konsoll man bør kjøpe før de har blitt sluppet.

Vi lærte jo med ps3 at om den er kraftigere på papiret, vil ikke dette nødvendigvis si at den er bedre i realiteten.

 

En annen ting dere bør ta med siden dere rakker ned på den ene konsollen med Xbone's 720p vs PS4 1080p er at PS4 fikk kraftige framedrops ved heftige kamper på multiplayer, ikke en stabil 60fps, dermed er jo egentlig ikke maskinen i mine øyne stand til å kjøre spillet i 1080p når den har slike framedrops.

Xbone valgte kansje lurt i å kjøre det på 720p og oppskalere til 1080p?

Kilde: http://kotaku.com/xbox-one-call-of-duty-offers-better-framerate-than-ps4-1463163114

 

 

Vil man merke forskjell på 720p og 1080p?

Svaret er nei. (med mindre man sitter på en 55-60".

 

De mest dedikerte spillerene sitter på en monitor 23-27", derfor er det umulig å se forskjell på ps4 og xbone versjonene med mindre man plasserer de ved siden av hverandre, og da er det også meget vanskelig.

Kilde:

http://www.tomsguide.com/us/resolution-call-duty-ghosts,news-17824.html#resolution-call-duty-ghosts%2Cnews-17824.html?&_suid=1384415177016032897648484495495

 

Du glemmer også avstanden som folk sitter unna skjermen. Jeg tviler på at de "fleste" som gamer på en 23-27 sitter 2 meter unna når man spiller. Jeg spiller selv på PC på en 23" BenQ, og jeg merker ENORM forskjell på 1080p kontra 720p. Merker også forskjell på 900 vs 1080.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vent, vent vent....to SPLITTER nye konsoller....klarer altså IKKE kjøre to moderne titler i 1080???

 

Helt riktig.

 

Hvis du tenker litt etter kan du kanskje se for deg hvor vanskelig det kan være å plutselig begynne å programmere og lage spill på nye utviklerverktøy, til nye konsoller man ikke kjenner.

 

DICE, i tillegg til å lage BF4 for PC, må også lage det til to forskjellige konsoller.

Når man får testeksemplarer har man bare så så mye folk som har så så mye tid til å bli kjent med maskinvaren og dens grenser, de nye utviklerverktøyene etc etc.

 

Skjønner GODT at helt nye titler kjører dårligere enn forventet da de ikke har hatt 2-4 år på å optimalisere. Xbox 360 og PS3 har blitt så optimalisert som det overhodet er mulig å få dem, husker du kanskje hvor elendig grafikken var det første året på disse konsollene i forhold til hva den er nå på feks Last of Us eller nyeste Forza?

 

At de nyeste titlene ville være lite optimalisert forventet jeg før det kom ut noen test og bekreftelse av dette. Fordi det er helt naturlig at det er slik. Burde ikke være vanskelig å se den logikken :)

 

Er delvis enig i påstanden med optimalisering, altså at det blir gitt ut penere spill i fremtiden til disse konsollene enn hva BF4 osv leverer i dag. MEN husk at denne gangen bruker de, som de sier selv" PC-like arcitechture" så den skal være lett å utvikle til, altså at det ikke er like mange triks som ligger gjemt, slik det var med forige generasjon. De vil nok få optimalisert noe mer, men det blir neppe på nivå med hvordan spill fra 2006 så ut vs spill fra 2012

Lenke til kommentar

Er delvis enig i påstanden med optimalisering, altså at det blir gitt ut penere spill i fremtiden til disse konsollene enn hva BF4 osv leverer i dag. MEN husk at denne gangen bruker de, som de sier selv" PC-like arcitechture" så den skal være lett å utvikle til, altså at det ikke er like mange triks som ligger gjemt, slik det var med forige generasjon. De vil nok få optimalisert noe mer, men det blir neppe på nivå med hvordan spill fra 2006 så ut vs spill fra 2012

 

Det morsomme med denne betydelige utviklingen fra 2006 til 2012 er at de fleste mener den er bremset av at konsollene ikke henger med og dermed ødelegger for PC. Men ser du på teknikkene som har blitt vanlige i løpet av denne perioden er fellesnevneren at fokus har vært rettet mot å gjøre de ekstremt raske og optimaliserte, nettopp slik at de kan kjøres på konsoll. Og dette høster naturligvis også PC stor nytte av.

 

Kodere jobber med begrensede tidsrammer, og optimalisering er en prioritering som ofte svinner hen hvis man ikke MÅ bruke masse tid på det for å få spillet til å kjøre akseptabelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ingen av delene. Nintendo for festspill og med venner. PC for nerding.

 

Har egentlig gjort samme vurdering. Til PC får jeg nesten samtlige interessante FPS og strategispill. Bilspill får man stort sett også på PC, og er ikke noe jeg pleier å spille uansett (med mindre de kommer på billigsalg). Mange av de mer interessante indie-spillene som kommer ut for tiden er ofte PC-eksklusive. Spill som Kerbal Space Program og Castle Story er rett og slett ikke mulig å få til på en god måte på konsoller som i hovedsak kun støtter gamepads.

 

Dersom jeg ønsker å spille i lag med andre har Nintendo per i dag et overlegent tilbud. Med titler som Nintendo Land, Wii Party U, og kommende titler som Mario Kart 8, Super Mario 3D World, Super Smash Bros Universe, har man så mye moro i vente at det halve kunne vært nok.

Helt enig med deg der. Fint å se at det er fler av oss. Sitter fortsatt mye med N64 og gamecube for splitscreen og med venner, inntill dette blir innført på psx/xbox så kommer jeg ikke til å gå over til noen av de.

 

derimot er det eksklusive spill til hver av konsollene som for meg er mest interessant. PS har metal gear, killzone. Xbox har Forza for øyeblikket. Men kommer nok til å spleise sammen med venner siden vi stort sett spiller slike sammen.

Lenke til kommentar

Penger, penger, penger... Selvfølgelig er PC dyrere enn konsoll. Har samtilige som nevner pris som et argument for pc vs. konsoll overhode tenkt over at dette er normalt og at det har vært sånn hele veien? Selv jobber jeg med PC, har da selvfølgelig en high-end PC (stasjonær vel og merke), men jeg ville da aldri sammenlignet den med en konsoll. Ja, det er lignende HW teknologi, ja konsoll ER billigere. Hvis man tenker pris så kjøp deg en acer på elkjøp til 2k, en konsoll og hold kjeft. PC-entusiaster er sjeldent noe bedre enn konsollentusiaster, men pris som argument blir for j**isk for meg.

Lenke til kommentar

heihei!

 

For det første skal jeg i utgangspungtet ikke ha noen av de foreløbig, det er umulig å si hvem konsoll man bør kjøpe før de har blitt sluppet.

Vi lærte jo med ps3 at om den er kraftigere på papiret, vil ikke dette nødvendigvis si at den er bedre i realiteten.

 

En annen ting dere bør ta med siden dere rakker ned på den ene konsollen med Xbone's 720p vs PS4 1080p er at PS4 fikk kraftige framedrops ved heftige kamper på multiplayer, ikke en stabil 60fps, dermed er jo egentlig ikke maskinen i mine øyne stand til å kjøre spillet i 1080p når den har slike framedrops.

Xbone valgte kansje lurt i å kjøre det på 720p og oppskalere til 1080p?

Kilde: http://kotaku.com/xbox-one-call-of-duty-offers-better-framerate-than-ps4-1463163114

 

 

Vil man merke forskjell på 720p og 1080p?

Svaret er nei. (med mindre man sitter på en 55-60".

 

De mest dedikerte spillerene sitter på en monitor 23-27", derfor er det umulig å se forskjell på ps4 og xbone versjonene med mindre man plasserer de ved siden av hverandre, og da er det også meget vanskelig.

Kilde:

http://www.tomsguide.com/us/resolution-call-duty-ghosts,news-17824.html#resolution-call-duty-ghosts%2Cnews-17824.html?&_suid=1384415177016032897648484495495

 

Hvis du sammenligner 720p oppløsning på en native 720p skjerm (HD-ready) og1080p oppløsning på en native 1080p skjerm (full-HD) så skal jeg til en viss grad være enig med deg. Noe helt annet blir det å kjøre 720p på en native 1080p skjerm, da blir det plutselig forskjeller...

Lenke til kommentar

"Bør du velge Playstation 4 eller Xbox One?"

 

Siden konsoll spillere plutselig nå lenger ikke bryr seg om spillene og brukeropplevelsen en får med en konsoll. Og det er kun fokus på ytelse ala en PC så er jo helt klart PS4 veien å gå.

 

Men noe sier meg at det er fortsatt dem der ute som velger en konsoll pga tidligere erfaring, hvilke spill dem vil spille og helhets/bruks inntrykket til systemet.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Valget er enkelt. Du velger den som kommer fra et selskap som har lyst å gi deg den optimale opplevelsen via konsollen, og så velger du vekk det selskapet som gir faen i deg som kunde og kun har fokus på å tvinge penger utav deg. Japanere har alltid vært betraktelig mer kvalitetsfokusert en amerikanere.

 

var det ikke microsoft som forandret ganske så mye på xbox one etter at det var mange som klaget på ting som at man trengte å være på Internett for at xboxen skulle fungere?

dem forandret kanskje det siden dem hadde solgt dårligere vis dem ikke gjorde det, men jeg vill fortsatt ikke sagt at det var å gi faen i kundene sine.

 

spør du meg så gir vel også xbox one en litt mer variert opplevelse en playstation 4.

hovedprinsippet med en konsoll er kanskje at den skal brukes til å spille på, men hva er galt med å legge til litt ekstra ting som microsoft har gjort med xbox one?

det er langt ifra like god opplevelse å bruke xbox one her i norge som i usa, men den er fortsatt mer variert en playstation 4 sin etter min mening.

 

det å tvinge penger ut av deg derimot. der har jeg dessverre ikke så mye å komme med, utenom at litt av de pengene dem tvinger ut av deg går til veldedighet.

Lenke til kommentar

Valget er enkelt. Du velger den som kommer fra et selskap som har lyst å gi deg den optimale opplevelsen via konsollen, og så velger du vekk det selskapet som gir faen i deg som kunde og kun har fokus på å tvinge penger utav deg. Japanere har alltid vært betraktelig mer kvalitetsfokusert en amerikanere.

 

Nok kvalitetsfokuserte til at mer og mer videoer av Ps4 som krasjer og rapporter fra høgre og venstre av at den ikke fungerer før release, då kan du glede deg til etter , uffameg... "Made in Japan" . DET merker man vertfall..

Lenke til kommentar

Spill i den forrige generasjonen var laget til det minste felles multiplum, og utviklet på den. Derfor fremsto det laveste multiplumet som "bedre". I dag er det ingen grunn til å favorisere en over den andre som følger av arkitektur, og derfor vil det laveste felles multiplum tape denne runden rent grafisk.

 

Uansett hvordan man snur og vender på det, har den ene maskinen mer tilgjengelig båndbredde og mer tilgjengelige grafikkressurser. For ikke å snakke om at det ikke trenger å bli reservert minne for 5 forskjellige states.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...