Gå til innhold

[Løst] Øke snittet ved å slette en unødvendig karakter

Økotufs

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg strøk i Spansk på videregående skole og fikk derfor utsendt Kompetansebevis istedet for vitnemål (aka generell studiekompetanse som det heter idag!).

Nå skal jeg søke meg inn på universitetet via 23/5 regelen, som gir meg generell studiekompetanse mot at jeg kan dokumentere 5års arbeid og ha fullført de obligatoriske fagene;
norsk, engelsk, matematikk, samfunfag, naturfag og historie.

Så er spørsmållet om jeg bør få slettet spansk fra kompetansebeviset mitt, for å øke snittet mitt? Kanskje to andre ikke-obligatoriske fag også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kompetansebeviset/vitnemålet fra videregående regnes ut av Samordna Opptak på den gunstigste måten. Det vil si at de kommer til å overse fag som trekker ned snittet ditt (utenom de obligatoriske), med mindre disse fagene er et krav for å komme inn på studiet (typisk realfagskrav). :)

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Kompetansebeviset/vitnemålet fra videregående regnes ut av Samordna Opptak på den gunstigste måten. Det vil si at de kommer til å overse fag som trekker ned snittet ditt (utenom de obligatoriske), med mindre disse fagene er et krav for å komme inn på studiet (typisk realfagskrav). :)

Jeg har jo andre realfag som er bestått med gode karakterer. Som f.eks biologi 1, biologi 2 og kjemi !

Mener du at disse nå egentlig er "ubrukelige" og at de bare regner gjennomsnittet av de obligatoriske fagene?

Ikke at det egentlig gjør noe, så lenge snittet mitt går opp! :) Da har jeg jo et godt utgangspunkt og kvalifisering til å komme inn på studiet.

Lenke til kommentar

Jeg har jo andre realfag som er bestått med gode karakterer. Som f.eks biologi 1, biologi 2 og kjemi !

Mener du at disse nå egentlig er "ubrukelige" og at de bare regner gjennomsnittet av de obligatoriske fagene?

Ikke at det egentlig gjør noe, så lenge snittet mitt går opp! :) Da har jeg jo et godt utgangspunkt og kvalifisering til å komme inn på studiet.

Hvis du leser innlegget én gang til ser du at det står følgende: "det vil si at de kommer til å overse fag som trekker ned snittet ditt."

Med andre vil ikke fag som hever snittet strykes fra vitnemålsutregningen.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er ekstremt optimistisk å satse på at Samordna Opptak vil regne ut snittet på den måten som er optimalt for deg i forhold til studiet du søker på.

Dette bør du gjøre selv, og så be den videregående skolen du gikk på om et nytt dokument som bare lister de nødvendige fagene. Så sender du det dokumentet til Samordna Opptak.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det følger av opptaksforskriften § 7-6 at for 23/5-søkere skal snittet regnes ut på bakgrunn av de karakterene som inngår i felles opptakskrav (de seks studiekompetansefagene), spesielle opptakskrav for studiet, og karakterer fra fag som gir tilleggspoeng.

Ifølge Samordna Opptak blir karakterer som ikke skal tas med bare tatt med hvis de gir en høyere poengsum.

Jeg tror derfor ikke det er ekstremt optimistisk.

• Liker 4
Lenke til kommentar

altså slik jeg har forstått den 23/5 så betyr det når du bruker den regelen til å søke deg inn på høyskole så bruker du de generelle studiekompetanse fagene som matte,naturfag,historie,norsk,samfunnsfag og engelsk. Da bruker du ikke de karakterene fra de andre fagene du har fra vgs.

Hvis du vil bruke alle karakterene fra vgs så trur jeg du ikke får brukt 23/5 regelen.

Lenke til kommentar

Det følger av opptaksforskriften § 7-6 at for 23/5-søkere skal snittet regnes ut på bakgrunn av de karakterene som inngår i felles opptakskrav (de seks studiekompetansefagene), spesielle opptakskrav for studiet, og karakterer fra fag som gir tilleggspoeng.

Ifølge Samordna Opptak blir karakterer som ikke skal tas med bare tatt med hvis de gir en høyere poengsum.

Ok, jeg vedgår at ordet "ekstremt" var unødvendig. :)

I så fall kan man nok satse på at SO gjør ting rett.

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Karakterer som gir tilleggspoeng, er det realfag som biologi og kjemi? Jeg har en privatist eksamen i sosologi og sosialantropologi (som er sosialfag) også, pga feil informering fra en rådgiver. (Hu sa jeg kunne ta det, istedet for spansk å få året godkjent, noe som ikke stemte...!)

- Takk for mange gode svar!

Jeg blir nok å få fjernet spansk fra "vitnemålet" og beholde de to fagene som jeg bare fikk 2 i. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...