Gå til innhold

Feil på både prosessor og hovedkort?!

Aldrack

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte ny pc som jeg skulle sette sammen. Da alle deler va på plass funket selvfølgelig ikke pc`en! (Hørt det før?)

Etter litt om og men og prøving av andre deler og prøving av nye deler i gammel maskin fant vi ut at både hovedkortet og cpu`en var gått i graven vel tidlig.

Kan dette være tilfeldig eller er det mulig å "ødelegge" både cpu og hovedkort ved montering?

Håper på tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du luktet ingenting? Om man feilmonterer CPU slik at både den og HK ryker overlaster man gjerne noen av kapasitatorene og elektrolytten lukter ganske sterkt... og råttent. Ellers tror jeg ikke det går ann å ryke begge deler samtidig uten en overkobling... så si det.. :-?

Lenke til kommentar

ESD.

ElectroStatic Discharge kan ta knekken på det meste som finnes inni boksen din.

En normal menneskekropp klarer fint å holde på en spenning på flere tusentalls volt, som kan lades ut når du f.eks plukker hovedkortet utav posen, eller setter prosessoren nedpå sokkelen.

Dette vil du som regel hverken se, høre, lukte, eller kjenne.

Noen ganger vil ikke komponentene "ta kvelden" med en gang heller, men være skadet og være en kilde til "mystiske feil".

Bruk ESD beskyttelse, som f.eks antistatisk håndlenke eller antistatisk fotlenke så er du sikret mot slikt.

Mvh,

Thomas.

Lenke til kommentar

Anser det som svært usannsynlig at uforsiktighet er årsaken. Det vra ikke jeg som bygde pc`en, men en som har bygd flere titalls pc`er tidligere.

Vi har heller ikke kjent oen lukt, overhodet. Alt sammen starter, men bios vil ikke laste. Det vrker som om hovedkortet ikke fant prosessoren. Da vi prøvde med en eldre prosessor fant hovedkortet denne, men bare en gang! :/

Med tanke på ESD var vi ekstra nøye på å ta på andre objekter før vi behandlet dlene, for å sikres oss mot å utlade disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...