herzeleid Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Deg om det. Jeg trur ikke det er så "politisk korrekt" å kalle folk for rasister som det du fremstiller. Det "politisk korrekte" er vell å ikke snakke om det i det hele tatt, verken fra den ene eller den andre siden. Ingen skal ignoreres fordi de er "politisk korrekte" eller "politisk ukorrekte". Det er et dårlig argument. Jeg har ikke sagt at han skal ignoreres fordi han er politisk korrekt, men at jeg ikke ser innlegget hans som noe som trengs å tas seriøst, fordi det fremstår for useriøst og usammenhengende. Når han tross alt snubler så stygt i egne virkemidler fremstår det mer som ett komisk innslag i debatten enn noe annet. Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Skjønner ikke hvorfor utlandet skal rakke ned på hvem vi velger å få til makten. Det er jo faktisk vi i vårt eget land som bestemmer det. Det er vi som har sett det som har skjedd. Det er vi som har opplevd terroren på Utøya. Det er vi som ser at en del ting må ordnes opp i. osv. De som ikke bor her og ser dette har ikke det perspektivet på ting som vi har. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 Jeg har ikke sagt at han skal ignoreres fordi han er politisk korrekt, men at jeg ikke ser innlegget hans som noe som trengs å tas seriøst, fordi det fremstår for useriøst og usammenhengende. Når han tross alt snubler så stygt i egne virkemidler fremstår det mer som ett komisk innslag i debatten enn noe annet. Ja, det kan jeg være enig i. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Nok en hårsår "svenske" som skal prøve å moralisere og prakke på oss multikultur. Vår lille muslimske venn i artikkelen går så lavt at han omtaler etniske nordmenn som late, uproduktive lottovinnere fordi våre stakkarslige minoriteter (sigøynere og muslimer) ikke får enda mere tilrettelagt. Jeg er personlig drittlei utlendinger som bare skal drive å kreve og få hele jævla tiden bare fordi de er mørke i huden. At han i tillegg skal forsøke å spille på samvittigheten vår ved å implisitt hevde at vi sympatisere med Breivik viser hvor jævlig ynkelig disse folkene er. 3 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 En annen artig paralell er åpen posts Classe Eckman. Det er egentlig slående hvor relevant han plutselig ble. Det stemmer kanskje at god humor er tidløs: http://m.nrk.no/1.5939936 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 (endret) Litt av poenget hans er det at vi burde spørre oss selv om vi har fortjent vellstanden vår. Hvorfor skal vi ikke dele med andre? Hvorfor har nordmenn rett på oljepenger, mens utlendinger ikke har det? Hva gir oss retten til å diktere livene til så mange mennesker? Vi har vunnet i lotto. Vi har ikke arbeidet for pengene. Hvorfor har en norsk 20-åring rett på vellstand, mens en 20-åring fra somalia ikke har det? Den norske 20-åringen har ikke løftet en finger for at vi har det så bra som vi har det. Han har ikke gjort seg fortjent til en dritt. Vi nordmenn sitter på vår høye hest og ser ned på andre fordi de ikke har hatt like flaks som oss. Det er kvalmt. Vi burde dele på godene. Jeg hater når makt og vellstand arves, i steden for å fortjenes. Jeg mener vi trenger et mer globalt samfunn, som deler på alle jordens resurser. Landegrensene burde viskes ut. Endret 14. november 2013 av Skurupu Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Å herregud for noe tårevått vissvass. Velstanden vår er på god tur vei ut av vinduet nettopp fordi vi har vært så naive og trodd at vi kunne ha delt den med en haug av lykkejegere som ikke har har noe kompetense å tilby oss utenom å heve kriminalstatistikken. Velstanden vi har i landet skyldes arbeidsflittige mennesker som har bygd opp dette landet en murstein av gangen. 7 Lenke til kommentar
minekawa Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Litt av poenget hans er det at vi burde spørre oss selv om vi har fortjent vellstanden vår. Hvorfor skal vi ikke dele med andre? Hvorfor har nordmenn rett på oljepenger, mens utlendinger ikke har det? Hva gir oss retten til å diktere livene til så mange mennesker? Vi har vunnet i lotto. Vi har ikke arbeidet for pengene. Hvorfor har en norsk 20-åring rett på vellstand, mens en 20-åring fra somalia ikke har det? Den norske 20-åringen har ikke løftet en finger for at vi har det så bra som vi har det. Han har ikke gjort seg fortjent til en dritt. Vi nordmenn sitter på vår høye hest og ser ned på andre fordi de ikke har hatt like flaks som oss. Det er kvalmt. Vi burde dele på godene. Jeg hater når makt og vellstand arves, i steden for å fortjenes. Jeg mener vi trenger et mer globalt samfunn, som deler på alle jordens resurser. Landegrensene burde viskes ut. Jeg tror vi ville klart oss fint uten oljepengene, da ville det ikke gått i inflasjon slik det gjør nå. Jeg som student opplever at matprisene og boligprisene er unødvendig høye, man betaler veldig mye for norsk luft... Sånn jeg har skjønt det var Norge et ganske fint land før oljens tid også, selv om vi ikke var så rike. Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Vi er ganske rike i forhold til andre land, men levekostnadene i Norge er også veldig høye i forhold til andre land. Lønninger og prisnivå ligger som regel på samme linje. Vi har sikkert mer å rutte med enn de fleste andre europeere, men for eksempel er det utrolig vanskelig for unge mennesker å komme ut på boligmarkedet. Som student vet jeg utmerket godt hvor dyrt det er å leve på lite i dette landet, og det nesten umulig å leve som fulltidsstudent uten deltidsjobb eller penger fra familien i tillegg. Norge gir også vanvittig mye penger i bistand hvert eneste år, i tillegg til at vi tar inn (alt for) mange innvandrere. 3 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Prisen for månedens beste rasist går til denne nissesvensken. 1 Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Jeg tror vi ville klart oss fint uten oljepengene, da ville det ikke gått i inflasjon slik det gjør nå. Jeg som student opplever at matprisene og boligprisene er unødvendig høye, man betaler veldig mye for norsk luft... Sånn jeg har skjønt det var Norge et ganske fint land før oljens tid også, selv om vi ikke var så rike. Så tjener vi også ganske mye for det arbeidet vi gjør, ergo blir markedsprisen høyere. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Kan noen hjelpe meg å forklare argumentet "politisk korrekt"? For meg virker deg nemlig som man bruker det utrykket når noen sier noe man er uenig i, og ikke noe annet. Dere trur vell ikke at han egentlig mener noe annet, men at han modererer seg for å være "politisk korrekt"? Jeg trudde egentig dette uttrykket ble brukt når man ikke snakket om noe vanskelig, selv om det trengs. I så tilfelle er denne personen alt annet enn "politisk korrekt", så jeg må ha tatt feil. Hvordan kunne denne personen ha fått frem meningen sin, uten å bli kalt "politisk korrekt"? Kunne han ha lagt inn noen skrivefeil? Kanskje noen banneord? Eller er det slik at alle som er enig med flertallet er "politisk korrekte"? Som jo er det mest logiske ut i fra ordenes betydning. For å gi "min" definisjon: En politisk korrekt ytring er en ytring som omhandler et tema hvor en gjerne kan være aggressiv i uttalelsene, men hvor ytringen likevel er defensiv og mild, ofte med fokus på forsoning og medmenneskelighet og andre "myke verdier". Lenke til kommentar
bas Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Litt av poenget hans er det at vi burde spørre oss selv om vi har fortjent vellstanden vår. Hvorfor skal vi ikke dele med andre? Hvorfor har nordmenn rett på oljepenger, mens utlendinger ikke har det? Hva gir oss retten til å diktere livene til så mange mennesker? Vi har vunnet i lotto. Vi har ikke arbeidet for pengene. Hvorfor har en norsk 20-åring rett på vellstand, mens en 20-åring fra somalia ikke har det? Den norske 20-åringen har ikke løftet en finger for at vi har det så bra som vi har det. Han har ikke gjort seg fortjent til en dritt. Vi nordmenn sitter på vår høye hest og ser ned på andre fordi de ikke har hatt like flaks som oss. Det er kvalmt. Vi burde dele på godene. Jeg hater når makt og vellstand arves, i steden for å fortjenes. Jeg mener vi trenger et mer globalt samfunn, som deler på alle jordens resurser. Landegrensene burde viskes ut. Cry me a river. Dette oljeeventyret startet ikke før slutten av 60- tidlig 70- tallet og begynte ikke å influere norsk økonomi før utpå 80- tallet, før dette var det hardtarbeidende nordmenn som bygde dette landet. Der er heller ikke slik at man bare kan dra ut på sjøen med en slange og sugepumpe for å få opp oljen, det var og er hardt arbeid, som samtidig har skapt masse arbeidsplasser og kompetanse, og alle får ta del av godene. At vi ikke deler på godene er vel tidenes mageplask, vi fordeler rikelig av våre goder rundt om i verden til mange som trenger det. 4 Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 (endret) Vi låner da vel ut penger til land i EU rammet av økonomikrisen også gjør vi ikke? Greit at det "bare" er et lån, men tanken bak er jo å hjelpe og bidra. Men fordi vi ikke er med i EU så er vi egoistiske? Edit: Det som er synd er at det er poenger i kronikken som kan og muligens bør diskuteres, men det drukner i svada og stereotypisk tankegang. Endret 14. november 2013 av Snurreleif Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Da skjønner jeg virkelig ikke hvorfor noen sier Fadakar er "politisk korrekt". Meningene han ytret i innlegget sitt er langt i fra normen. Det er krass kritikk, noe vi trenger. Jeg mistenker derfor at folk her inne slang ut kommentarer om "politisk korrekthet" kun fordi de er uenige i meningene hans, og intet annet. Fadakar ble jo til og med sensurert på NRK, fordi han hadde sterke meninger. Hvordan i huleste kan det kalles "politisk korrekt"? Og hvorfor er "politisk korrekte" meninger automatisk noe negativt? Virker på meg som et svært svakt argument, som kun brukes for umyndiggjøre personer som er uenige med deg selv, slik at du kan ignorere poengene dems med god samvittighet. God gammeldags herseteknikk, med andre ord. Angående NRK og sensur, så tror jeg du har forvekslet Fadakar med Özz Nûjen. Det var Nûjen som var gjest hos Skavlan. Det er egentlig ikke rart at Jens Stoltenberg tok FrP i forsvar og NRK redigerte bort slutten, ettersom FrP og Høyre ikke var representert i studio. Nûjen brukte feil anledning til å ta opp dette temaet. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Har lite sansen for Anders Giæver, men vedkommende forsvarte Norge på en storartet måte i gårsdagens debatt på Aftonbladet TV. På Avpixlat raser debatten i etterkant av uttalelsene og vedkommende "journalist" har svært liten støtte i eget folk. Og som undertegnede skrev på Document, så synes jeg det er trist at et mindretall skal skape en slik kunstig konflikt mellom Norge og Sverige. Skal Skandinavia møte den virkelige trusselen må vi stå samlet, det trenger vi. 1 Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 (endret) Skjønner ikke hvorfor utlandet skal rakke ned på hvem vi velger å få til makten. Det er jo faktisk vi i vårt eget land som bestemmer det. Det er vi som har sett det som har skjedd. Det er vi som har opplevd terroren på Utøya. Det er vi som ser at en del ting må ordnes opp i. osv. De som ikke bor her og ser dette har ikke det perspektivet på ting som vi har. Av sammen grunn som vi bryr oss om og har meninger om hvem som styrer andre land i verden og våre medier dekker dette. Vi liker å kritisere andre stasledere og regjeringer, hvorfor skal ikke andre være fri til å kritisere oss? Endret 14. november 2013 av Andeith Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Å herregud for noe tårevått vissvass. Velstanden vår er på god tur vei ut av vinduet nettopp fordi vi har vært så naive og trodd at vi kunne ha delt den med en haug av lykkejegere som ikke har har noe kompetense å tilby oss utenom å heve kriminalstatistikken. Velstanden vi har i landet skyldes arbeidsflittige mennesker som har bygd opp dette landet en murstein av gangen. Eksempler på at vi velstand er "på god tur ut av vinduet"? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Leste forresten en del ufint om fyren i kommentarfeltene og fant denne linken da jeg googlet: http://copyriot.se/2009/03/10/ehsan-fadakar-en-antisemit-pa-nyheter24/ Det skal være snakk om en blogg han drev tidligere, men som senere har blitt slettet. Fikk inntrykk av at det var blitt bekreftet tidligere at dette kommer fra Fadakar, og at det var relativt kjent i Sverige, for de som kjenner til slikt. Kan selv ikke gå god for at alt stemmer da jeg ikke kjenner fyren eller bakgrunnen hans fra før, enda mindre sidene som er brukt som kilde. Redan samma dag som Kritikerbloggen startades publicerades ett inlägg som insinuerar att “judar gillar pengar”. Ehsan Fadakars besatthet av kopplingen mellan judar och pengar går igen i ett annat inlägg om Madoff-kraschen, där han uttrycker belåtenhet över att stiftelsen Chaishar “gått miste om en stor säck cash”. Stiftelsen “finansierar judiska ändamål i bland annat Israel”, för att citera Ehsan Fadakar, som av detta drar den ogrundade slutsatsen att den stödjer bosättningar på palestinska territorier.Ehsan Fadakar nöjer sig alltså inte med att kritisera Israels agerande – han glider även över i ren antisemitism. Detta blir ännu tydligare om vi läserhans förra blogg (2006-2009), skriven från Sydafrika där han tydligen bodde för att spela rugby. “Jävla judar”, slänger han ur sig i maj 2007. Att det inte bara är en ovanligt plump svordom, utan grundat i en verkligt antisemitisk hållning, påvisar av följande resonemang som Ehsan Fadakar publicerade i april 2006: Kolla på judarna. Dem har använt sig av sina minnen i över femtio år nu för att berättiga det dem [sic] gör. Minsta lilla kritik och dem [sic] drar igång en minnesceremoni som fpr alla att glömma vad kritiken var… Vad var kritiken, Ehsan Fadakar? Ut med språket! Vilken är kritiken som du vill rikta mot judarna som kollektiv? Bloggen från Sydafrika kryddas med fördomsfulla och ytterst generaliserande utfall mot landets svarta befolkning. “De är ignoranta till att sort [sic] personlig utveckling”, skriver Ehsan Fadakar i juli 2007. Även om berättar att han träffar ett undantag på en grillfest: “Första mörka tjejen som faktiskt hade nåt i huvet” (januari 2006). Sen drar han lite skämt om “vita, svarta och bögar“. Samt hånar kvinnliga idrottare: “Hoppas tjockisen Anja Persson bryter benet”, skriver Ehsan Fadakar. Ska en person som sysslar med sådana nedriga direkta påhopp anklaga andra för att indirekt uppmuntra trakasserier? Och vad säger Nyheter24:s chefredaktör om att tidningens journalist sprider antisemitism? Ellers så slår det meg hvor mye mer oppegående han fremstår i følgende innlegg: http://nyheter24.se/nyheter/kronikor/729929-alla-som-rostar-pa-sd-ar-inte-rasister Jeg misstenker at det hele koker ned til ett ønske om oppmerksomhet, og der lyktes han jo godt. Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 https://www.flashback.org/t2257981 Svenskenes reaksjon på artikkelen. Ser ut som den får mye av den samme kritikken der borte som her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå