Gå til innhold

Statisk elektrisitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den skal ha god kontakt forbindelse med hud, og den delen (fortrinnsvis jord) du arbeider med.

 

Så må du gå til kamp mot mor sin statiske støvbørste. (Herihus har vi har vi fått ødelagt for adskillige tusen av den).

 

En luft-fukter er heller ikke å forakte, ihvertfall på tørre vinterdager.

 

Alt dette for å unngå at små (og store) gnister av statisk elektrisitet skal ødelegge mikrokretsene på det utstyret du monterer.

 

Noen mener det er nok å avlede strømmen til jord. Dette for ikke å få gnister i bildøren m.a. Og noen blir sjøsyke (bilsyke) og syns det hjelper med god forbindelse til jord. De kjører rundt med en anti-statisk-strip som er skrudd fast under bilen og henger nedi veien. :green:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Ja, men denne er beregnet for bruk i rom hvor gulv og bord er ESD beskyttet. Den sikrer bare at du er koblet godt mot omgivelsene når du går med sko med gummi såler som normalt sett ville isolerer deg fra gulvet. Du kunne like gjerne gått barbeint og droppet fotlenka.

Det du burde skaffet deg er en arm-lenke med krokodille klemme i den ene enden. Denne kunne du koblet mot kabinettet til PCen du bygger.

Det jeg ville gjort:
Finn ett bord som er stort nok til at du kan legge ut alle delene. Sørg for at bordet ikke står på et teppe eller liknende. Ikke bruk sokker som kan bygge opp statisk elektrisitet, gå barbeint :) om du er usikker. Legg alle delene ut på bordet, men IKKE ta de ut av den antistatiske posen enda. Åpne kabinettet, legg alle delene (fremdeles i antistatisk posene) opp i kabinettet (ja dette blir rart). Hold godt tak i kabinettet i en liten stund. Nå vil alle delene, og deg selv ha ca samme potensiale. Ta delene ut av kabinettet og begynn å monter PCen. Prøve å holde kretskort/RAM o.l. på siden av kretskortene uten å komme bort i baner og komponenter. Ikke alltid like lett, i alle fall ikke for hovedkortet.

 

Gjør du dette vil det nok gå bra. Alle komponenter har noe ESD beskyttelse, og når de står på et kretskort sammen med flere blir beskyttelsen litt bedre. Jeg har alltid gjort det slik før uten problemer (nå har jeg ESD matte og armlenke).

Lenke til kommentar

Her er litt mer info om du vil se noen videoer om anti-static stuff:

http://www.eevblog.com/2009/04/12/eevblog-3-anti-static-myths-busted/

http://www.eevblog.com/2012/02/25/eevblog-247-anti-static-bag-myth-revisted/

http://www.eevblog.com/2012/03/01/eevblog-250-anti-static-mat-myth/

 

Posene som kovedkort/skjermkort kommer i er vanligvis strømledende. Det er grunnen til at "min" måte fungerer. En bør nok gjøre som jeg sier selv om en har armlenke, men en er sikrere mens en jobber.

Lenke til kommentar

Hvis alt dette styret kun er fordi du skal være ESD sikker mens du bygger PC-en din, så kan du bare touche chassiet med jevne mellomrom for å hindre at det bygger seg opp et potensial i kroppen din som er for ulikt jordpotensialet.

 

Eksempel 1:

Du sitter og jobber på en typisk kontorstol med stoff i setet og gnikker ræva godt i takt med musikken. På bena har du godt isolerte crocks.

I dette tilfellet ville jeg utjevnet meg selv mot chassiet før hver gang jeg tok borti noe som gir direkte metallisk kontakt mot elektroniske komponenter. PCen bør selvsagt være jordet (i et jordet stikk) for at dette skal ha noe for seg.

 

Eksempel 2:

Du ble tørst på cola og subbet over gulvet med crocks-tøflene dine, inkludert en 8 meter lang teppeløper i korridoren. Når du kommer tilbake bør du absolutt utjevne deg selv mot jord før du tar i noen elektronisk.

 

Du kan også ta en kopperledning å knytte den fast i metallchassiet og lage en liten lenke rundt håndleddet ditt for å sikre kontinuerlig utjevning mot jord.

 

 

Hvis du rutinemessig skal jobbe med fintfølende elektronikk så ville kanskje en slik armlenke eller kanskje tilogmed et ESD-arbeidsbord ha noe for seg.

 

 

Husk også at ESD sjelden ødelegger komponenter der og da, men heller skader elektriske baner internt i IC-ene som svekkes mer over tid. Med andre ord kan en ESD-utsatt komponent feile lenge etter du kom borti den.

Lenke til kommentar

Det er ikke en selvfølge at elektronisk utstyr skal (eller må) kobles til nettjord. Skal ikke utdype det denne gangen. Men folk skal merke seg at masse elektronisk utstyr ikke har jordstøpsel. Det er også få oppholdsrom som er utstyrt med jordkontakter.

Utstyr er nå dobbeltisolert og i så henseende ikke påbudt med jord. Selve elektronikken klarer seg best uten.

 

For mange år siden hadde jeg en PC der bruksanvisningen for strømforsyningen påla sterkt bruk av jord. Jeg la da en kabel ut ventilen på rommet, slo et kobberrør ned i bakken og loddet på.

Lenke til kommentar

Pleier også å ta på kabinettet når jeg skal knote inni der. Jeg har heller ikke noe jording her, og det hadde nok vært best mtp. avleding av statisk elektrisitet. Men det er det min forståelse at siden de fleste kabinetter har forholdsvis skarpe kanter både her og der, så utlades ladningene pga sterk feltstyrke ved kantene (ved ujordet kabinett. I tillegg har kabinettet en viss overflate å fordele ladningene på). Luften rundt blir vel litt ionisert på de punktene men det er neppe snakk om store mengder uansett. Derfor blir man utladet allikevel ved kun å ta på kabinettet selv om det ikke er jordet, eller ihvertfall nesten.

 

Tror jeg.

 

 

Antistatiske armbånd har også en megaohm eller noe i serie med tilkoplingen, for å begrense evt. strøm om man skulle være så uheldig å komme nær noe spenningsførende (ala nettspenning), noe en direkte egenmekket ledning antagelig ikke har om man ikke vet om dette.

Lenke til kommentar

Har jording noe særlig å si for statisk elektrisitet?

Jeg tenker at det poenget er at potensialet er likt over alt. En ESD arbeidsplass skulle da fungere uten å være jordet.

Men selvsagt må den jordes, ellers ville det vært farlig å jobbe der med elektrisk utstyr. Jording er altså kun for sikkerhet.

 

Jeg vet regner med at noen av dere kan mer om dette enn meg, så arrester meg hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Jording har ingenting med statisk elektrisitet å gjøre. En ESD arpeidsplass er laget slik at statisk elektrisitet ikke skal kunne bygge seg opp. Den trenger ikke være jordet for at alt skal ha samme potensiale. Bord, stoler o.l. er ofte strømledende, men med veldig høy motstand, dette sørger for at alt i arbeidsmiljøet har samme potensiale.

 

Men å ha en antistatisk arbeidsmatte gjør ikke at du er helt trygg uten videre.

Eks. Du har en antistatisk arbeidsmatte, den er koblet til jord (da de ofte er det, men det er ikke viktig for eksempelets skyld). Du tar PC kabinette ditt og setter det oppå matta. Trur du at PCen og matta nå har samme potensiale tar du FEIL. Matta er isolerende, men den er laget av et stoff som gjør at ting du flytter over matta (i kontakt med matta) ikke bygger opp statisk elektrisitet. Den statiske elektrisiteten som alt er der må du selv sørge for å lade ut. Så ta på deg armlenka (som er koblet til matta), og ta på kabinettet. Siden du tar på kabinettet, du er koblet til matta med armlenka som kobler til mattas bakside, som er strømledende, som kobler til ledningen som går til jord, så vil alt få jord potensiale etter en liten stund. Andre deler du skal sette inn i PCen kan fremdeles ha et annet potensiale, så du må fremdeles være litt forsiktig når du tar i de første gang slik at de blir ladd til samme potensiale som deg selv på en trygg måte.

Ergo, forslaget med å lagge alt inn i PC kabinettet mens det fremdeles ligger i de posene delene kommer i. Delene vil dele ladning mellom seg via de resistive posene, og få samme ladning i løpet av kort tid. Du kan nå legge delene utover arbeidsmatta og vite at de ikke vil bygge opp ny statisk ladning (gitt at du ikke går en tur med ullsokker innimellom).

 

 

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er viktig at du og kabinettet ikke er forskjellig ladet, det om du jobber opp mot et kabinett, det har ingen mål og mening om man jorder seg selv, men hvor kabinettet ligger på en antistatisk matte, da kabinettet og du kan bygge opp en annen spenning... Man "jorder" seg mot enheten man jobber med..

 

Det som er vanligst er en armlenke som man har rundt hånden og opp mot PC kabinettet... ellers kan man vel ta forhåndsregler som og ikke bruke flisgenser når man jobber med hardware :p

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...