Makky Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Fikk inn en Asus bærbar her som ble totalt ubrukelig etter spyware angrep. F9 funker ikke, men selve partisjonen er tilstede, så jeg trenger hjelp med å få startet direkte fra den og ikke "C"-disken med Win 7. Har googlet litt og funnet ut at jeg kan sette "recovery partisjonen" til aktiv, men jeg får feil når jeg gjør det i diskpart. Kanskje noen kan hjelpe med hva jeg gjør feil? Prøver meg på denne metoden: http://forums.mydigitallife.info/threads/28232-SOLVED-Need-help-booting-Asus-recovery-partition?p=466817&viewfull=1#post466817 Diskpart -> list disk Den ene disken kommer opp. select disk 0 list partition Da kommer det opp 4 stk: 1: System 2: Reserved 3: Primary 4: Recovery select partition 4 set id=07 override Da får jeg feil "Den angitte typen har ikke riktig format". Sjekker jeg hjelp, så er kommandoen helt lik som eksempelet. Gjør jeg det feil? Noen andre tips til hva jeg burde prøve? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 I følge dokumentasjonen for diskpart så er det en opsjon for å ignorere feil. Prøv denne: set id=07 override NOERR Skjønt jeg aner ikke hvorfor denne kommandoen er nødvendig. Det burde holde med active? Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 (endret) Mente det var SPACE F!0 på Asus eller var det SPACE F9 ble usikker. Noen har oppgitt ALT som prefix, og D2D må være aktivisert i BIOS. Og man må presse tastene med en gang fra full stopp. Det kan være tricky så prøv flere ganger. Beklager å minne deg på dette. Endret 13. november 2013 av sveinsel Lenke til kommentar
Makky Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 I følge dokumentasjonen for diskpart så er det en opsjon for å ignorere feil. Prøv denne: set id=07 override NOERR Skjønt jeg aner ikke hvorfor denne kommandoen er nødvendig. Det burde holde med active? Samme feil med "noerr" bak. Og hvis jeg prøver active, får jeg: Den valgte disken er ikke en fast MBR-disk. Noen andre metoder å få til det jeg prøver på? Lenke til kommentar
Makky Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 Mente det var SPACE F!0 på Asus eller var det SPACE F9 ble usikker. Noen har oppgitt ALT som prefix, og D2D må være aktivisert i BIOS. Og man må presse tastene med en gang fra full stopp. Det kan være tricky så prøv flere ganger. Beklager å minne deg på dette. Det er kun F9 som er tastevalget. Snakket med Asus om det var mulig å fikse, men de ser på den funksjonen som software, og det dekkes ikke av garanti i følge supporten Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Fruen fikk spyware angrep på sin Asus Zenboook, men den ble fikset ved hjelp av Malwarebytes. Ved ikke om det er noen vits for deg å prøve det? Kommer jo an på hva du mener med "totalt ubrukelig". Lenke til kommentar
Makky Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 Fruen fikk spyware angrep på sin Asus Zenboook, men den ble fikset ved hjelp av Malwarebytes. Ved ikke om det er noen vits for deg å prøve det? Kommer jo an på hva du mener med "totalt ubrukelig". Etter rensing, så er flere win-tjenester deaktivert. (Flere DLL-filer som er tatt bort slik at tjenestene ikke kan startes på nytt). sfc-scan klarer ikke å fullføre, så får ikke ordnet det via den heller. Foretrekker full reinstall på maskiner som har vært infisert, stoler ikke på maskinen lenger. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 En mulighet er jo å slette alt, med diskpart clean. Da forsvinner også recovery partisjonen, men det er vel mulig å installere fra DVD eller USB? I Windows-kategorien tror jeg det finnes diskusjoner om hvordan Windows kan lastes ned når man har gyldig lisensnøkkel. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 Jepp, clean install er selvfølgelig en mulighet, men sparer en del tid på å kjøre fabirikk recovery. Lærer også noe nytt på å gjøre det på denne måten Andre tips til hvordan jeg kan boote fra recovery partisjonen ? Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Du får en kjappere og mindre installasjon når du slipper alle tilbudene fra ASUS sine partnere. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 (endret) Jeg vet om alternative løsninger, men ønsker å lære noe nytt samtidig. Er det noen som kan det jeg lurer på vedr. recovery partisjonen? Endret 14. november 2013 av Makky Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Hvis du kan ta ut disken og sette den i en annen PC, så kan du bruke MBRlister (se min signatur) til å finne status på partisjonene. Eller i det minste få ut litt mer status fra Diskpart, hva kommer under list volume? Lenke til kommentar
Makky Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 Her er diskpart: Trenger du info fra MBRlister, så fikser jeg det Lenke til kommentar
Makky Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 MBRlist er vedlagt. BPB0list.txt MBRlist.txt Zero0list.txt Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Ser ut fra MBRlister at dette er en GPT disk, ikke MBR. Det er antagelig derfor den beskrevne fremgangsmåten med diskpart ikke fungerer. Har lite erfaring med GPT disker. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Hvilken Asus laptop er det? Hvis jeg ikke tar feil, så er den satt til UEFI oppsett da det er en EFI partsjon på den. Har den Windows 7 eller Winodws 8 som OS? Tror du kan konvertere GPT disker til mbr med: diskpart convert mbr, dog vet jeg ikke om du mister data da. Her er stort sett alle kommandoer for diskpart. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 Er A55V, med win 7. Bios støtter at man legger inn en manuell boot-path. Går det ann å legge inn at den skal boote EFI-delen eller noe? Lenke til kommentar
Makky Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 (endret) Lagt ved bilde av bios menyen. Beklager dårlig iPad bilde. Endret 14. november 2013 av Makky Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Jeg vil gjette at den allerede er satt med EFI boot pga EFI partisjonen, men er ikke sikker. Men er jo rart at F9 for recovery ikke funker, burde jo det. Om det vil virke å legge inn at den skal boote fra EFI delen tviler jeg på vil hjelpe. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 Men er det noe man kan sjekke hvorfor ikke F9 klarer å hente frem riktig boot? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå