Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Boote direkte fra recovery partisjon

Anbefalte innlegg

Fikk inn en Asus bærbar her som ble totalt ubrukelig etter spyware angrep.

F9 funker ikke, men selve partisjonen er tilstede, så jeg trenger hjelp med å få startet direkte fra den og ikke "C"-disken med Win 7.

Har googlet litt og funnet ut at jeg kan sette "recovery partisjonen" til aktiv, men jeg får feil når jeg gjør det i diskpart.

Kanskje noen kan hjelpe med hva jeg gjør feil?

Prøver meg på denne metoden:

http://forums.mydigitallife.info/threads/28232-SOLVED-Need-help-booting-Asus-recovery-partition?p=466817&viewfull=1#post466817

Diskpart -> list disk

Den ene disken kommer opp.

select disk 0

list partition

Da kommer det opp 4 stk:

1: System

2: Reserved

3: Primary

4: Recovery

select partition 4

set id=07 override

Da får jeg feil "Den angitte typen har ikke riktig format".

Sjekker jeg hjelp, så er kommandoen helt lik som eksempelet.

Gjør jeg det feil?

Noen andre tips til hva jeg burde prøve?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mente det var SPACE F!0 på Asus eller var det SPACE F9 ble usikker. Noen har oppgitt ALT som prefix, og D2D må være aktivisert i BIOS. Og man må presse tastene med en gang fra full stopp. Det kan være tricky så prøv flere ganger.

Beklager å minne deg på dette.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

I følge dokumentasjonen for diskpart så er det en opsjon for å ignorere feil. Prøv denne:

set id=07 override NOERR

Skjønt jeg aner ikke hvorfor denne kommandoen er nødvendig. Det burde holde med active?

Samme feil med "noerr" bak.

Og hvis jeg prøver active, får jeg:

Den valgte disken er ikke en fast MBR-disk.

Noen andre metoder å få til det jeg prøver på?

Lenke til kommentar

Mente det var SPACE F!0 på Asus eller var det SPACE F9 ble usikker. Noen har oppgitt ALT som prefix, og D2D må være aktivisert i BIOS. Og man må presse tastene med en gang fra full stopp. Det kan være tricky så prøv flere ganger.

Beklager å minne deg på dette.

Det er kun F9 som er tastevalget.

Snakket med Asus om det var mulig å fikse, men de ser på den funksjonen som software, og det dekkes ikke av garanti i følge supporten :(

Lenke til kommentar

Fruen fikk spyware angrep på sin Asus Zenboook, men den ble fikset ved hjelp av Malwarebytes. Ved ikke om det er noen vits for deg å prøve det? Kommer jo an på hva du mener med "totalt ubrukelig".

Etter rensing, så er flere win-tjenester deaktivert. (Flere DLL-filer som er tatt bort slik at tjenestene ikke kan startes på nytt).

sfc-scan klarer ikke å fullføre, så får ikke ordnet det via den heller.

Foretrekker full reinstall på maskiner som har vært infisert, stoler ikke på maskinen lenger.

Lenke til kommentar

En mulighet er jo å slette alt, med diskpart clean.

Da forsvinner også recovery partisjonen, men det er vel mulig å installere fra DVD eller USB? I Windows-kategorien tror jeg det finnes diskusjoner om hvordan Windows kan lastes ned når man har gyldig lisensnøkkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...