Gå til innhold

Måne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, Kvalsvikfoto.

Dette månebildet er ikke verst, men noe bedre skarphet kunne vært ønskelig. :)

Dersom oppskarpingsfunksjon er brukt forsiktig, er det egentlig et godt utgangspunkt, for ofte er månebildene overskarpet og ødelagt.

Kamerautstyret ser ut til å ha vært stabilt, for det synes ikke å være bevegelsesuskarphet i bildet.

Lufturo kan gi uskarphet, og det samme gjelder for en rekke zoom-objektiver ved full tele.

Prøv gjerne samme motiv ved 300-350 mm tele, og bildet blir kanskje betydelig skarpere ! :)

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Lenke til kommentar

Fint bilde. :)
Det er kanskje litt "soft", men det er etter min mening uansett bedre enn når det er overoppskarpet til døde så det kun ser bra ut i ikon-størrelse. :)

Har du blendet ned objektivet noe? Du kan som regel få litt ekstra skarphet ved å blende ned et par hakk - forutsatt at du ikke får for lang lukkertid.
Lufturo osv er ikke lett å gjøre noe med uansett. Da må du enten høøøyt opp på et fjeld, eller aller helst bort fra jordkloden.

Det er delvis mulig å "se" igjennom lufturoen, men det er ofte litt tidskrevende.
Når jeg tar måne"bilder" og ønsker ekstra skarphet, tar jeg film i stedenfor stillbilder, og deretter "plukker ut" de kanskje 2-300 skarpeste bildene av de totalt kanskje 3-5000 i filmen, og deretter setter sammen de skarpeste områdene i hvert enkelt av de skarpeste bildene og får et generellt sett "ok" resultat.
Som sakt, litt tidskrevende, men ikke helt umulig. :)

Lenke til kommentar

Manuell fokus er det som gjelder for all slags foto utenfor jurden uansett, hehe. :)

Et tips er å fokusere manuellt på en stjerne først (helst med live-view zoomet inn så mye som mulig, om du kan) og få den så liten som mulig - da har du riktig fokus. Deretter blender du ned et par hakk, men ikke mer. Blender du ned mer må du enten øke ISO som fører til mer støy, eller lengere lukkertid som fort "vasker ut" skarpheten noe pga atmosfærisk turbulens. Pga turbulensen er det manuell fokus på en stjerne som er best, da fokusen på månen vil hoppe inn og ut kontinuelig om det ikke er optimale forhold.

Oppskarping gjør jeg som regel i photoshop i etterkant, og det lønner seg som regel alltid på månebilder, bare man ikke drar alt for hardt i spakene selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Manuell fokus er det som gjelder for all slags foto utenfor jurden uansett, hehe. :)

Et tips er å fokusere manuellt på en stjerne først (helst med live-view zoomet inn så mye som mulig, om du kan) og få den så liten som mulig - da har du riktig fokus. Deretter blender du ned et par hakk, men ikke mer. Blender du ned mer må du enten øke ISO som fører til mer støy, eller lengere lukkertid som fort "vasker ut" skarpheten noe pga atmosfærisk turbulens. Pga turbulensen er det manuell fokus på en stjerne som er best, da fokusen på månen vil hoppe inn og ut kontinuelig om det ikke er optimale forhold.

Oppskarping gjør jeg som regel i photoshop i etterkant, og det lønner seg som regel alltid på månebilder, bare man ikke drar alt for hardt i spakene selvfølgelig.

Ojojoj...her var det mange tips:-) Får vel pusse brillene mine godt så jeg får skarpt fokus på manuell fokusering.-)

Lenke til kommentar

En ting til, som du trolig allerede vet om og gjør, men sier det for sikkerhets skyld uansett - i tilfelle andre skulle ha nytte av det også. :)

Forhåpentligvis bruker du stativ, og det som er en fordel da er å skru av bildestabilisator (siden den faktisk kan virke mot sin hensiks dersom kameraet ikke beveges i det heletatt), bruke timer - og aller helst mirror lockup og fjernkontroll.

Selv bruker jeg normalt sett 2 sekunders timer med mirror lockup, og det holder om man har et stødig stativ og bruker fjernkontroll.

Med et mindre stødig stativ eller om man ikke har fjernkontroll lønner det seg å velge litt lengre tid, for eks. 10 sekunder om man har det som et valg.

Grunnen til alt dette er pga. ved såpass lange brennvidder som 500mm og oppover vil man normalt få vibrasjoner som fører til noe tapt skarphet om man trykker på utløseren for hånd. Faktisk kan det skapes nok vibrasjoner til at det blir synelig bare når speilet løftes opp - derfor anbefaler jeg mirror lockup i tillegg. Når du da trykker på utløseren (eller helst via fjernkontroll), vil speilet løftes, men kameraet vil vente noen sekunder før det tar bilde. Dette er vel den aller beste måten å ta månebilde på som jeg vet om, da man vet med sikkerhet at kameraet står dønn rolig.

Lenke til kommentar

En ting til, som du trolig allerede vet om og gjør, men sier det for sikkerhets skyld uansett - i tilfelle andre skulle ha nytte av det også. :)

Forhåpentligvis bruker du stativ, og det som er en fordel da er å skru av bildestabilisator (siden den faktisk kan virke mot sin hensiks dersom kameraet ikke beveges i det heletatt), bruke timer - og aller helst mirror lockup og fjernkontroll.

Selv bruker jeg normalt sett 2 sekunders timer med mirror lockup, og det holder om man har et stødig stativ og bruker fjernkontroll.

Med et mindre stødig stativ eller om man ikke har fjernkontroll lønner det seg å velge litt lengre tid, for eks. 10 sekunder om man har det som et valg.

Grunnen til alt dette er pga. ved såpass lange brennvidder som 500mm og oppover vil man normalt få vibrasjoner som fører til noe tapt skarphet om man trykker på utløseren for hånd. Faktisk kan det skapes nok vibrasjoner til at det blir synelig bare når speilet løftes opp - derfor anbefaler jeg mirror lockup i tillegg. Når du da trykker på utløseren (eller helst via fjernkontroll), vil speilet løftes, men kameraet vil vente noen sekunder før det tar bilde. Dette er vel den aller beste måten å ta månebilde på som jeg vet om, da man vet med sikkerhet at kameraet står dønn rolig.

Takker for gode tips:-) Du bruker nok mye mere tid på bildene dine enn meg,og det kan man jo se på dine flotte resultater:-) Jeg bruker selvutløser på 10 sek,blender 32 og tele på 135-400 mm uten bildestabilisator og stativ. Skal øve mere på månebilder ved neste klarvær.-)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...