JFM Skrevet 13. november 2013 Forfatter Del Skrevet 13. november 2013 Fikk nettopp mail fra steam: Hello,Thank you for contacting Steam Support.Please follow the instructions linked below to run an msinfo32 report and attach it to this ticket so we may further diagnose the issue:Title: How to run and submit MSINFO32 ReportsURL: http://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=1376-WTZN-9132NOTE: Please make sure your Operating System is fully updated before running this report.http://update.microsoft.com/ Skjønner ikke hvorfor de tror jeg har et problem.... Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 (endret) Tror dette er implementert i norsk lov gjennom EØS-avtalen.Norsk versjon av direktivet: Artikkel 16Unntak fra angrerettenMedlemsstatene skal ikke fastsette at angreretten kan benyttes som fastsatt i artikkel 915 når det gjelder fjernsalgsavtaler og avtaler inngått utenom den næringsdrivendes faste forretningssted med hensyn til følgende:levering av digitalt innhold som ikke leveres på et fysisk medium dersom leveringen er begynt med forbrukerens uttrykkelige for- håndssamtykke og der denne erkjenner at angreretten dermed går tapt. Hele proposisjonen kan du lese her. Unntakene fra angreretten står på side 25. Jeg går ut i fra at Krikkert eller Herr Brun her på forumet har peiling på EU/EØS-rett, og om overnevnte gjelder i Norge eller ikke. Endret 13. november 2013 av Star Fox Lenke til kommentar
g6wkFV6yfl_ Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 (endret) Men Steam henvender seg vell pr definisjon til norske kunder. Og når de gjør det plikter vell de å følge norsk lov? Hvorfor mener du det? Fordi det er norsk språk? Valve er ikke en registrert virksomhet i Norge og henvender seg dermed per definisjon ikke til norsk kunder, de krever ikke inn moms og følger ikke norske lover osv. for Norge har ingen jurisdiksjon. Netshop som du nevnte er registrert i Norge og er derfor like 'norsk' som alle andre 'norske' virksomheter og må følge norsk lover. Endret 13. november 2013 av formkake 2 Lenke til kommentar
Parapraxis Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Uansett så synes jeg ikke du har noen sak når du har kjøpt spillet, prøvd det og ikke likt det. Å prøve å argumentere med bruk av angreretten i dette tilfellet er en måte å unngå det faktum at du har kjøpt noe du ikke likte- Hvis jeg kjøper en bok, begynner å lese den og finner den kjedelig, skal jeg da ha rett til pengene tilbake såsant den er kjøpt på nett? Angreretten er en lov som er laget for å beskytte forbrukere, at forbrukere da utnytter lovteksten undergraver hensikten med loven og vil på sikt skade oss andre forbrukere hvis en presedens blir skapt. 2 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 de krever ikke inn moms Tja, nederst på innloggingssiden finner jeg dette, men hva de legger i det er jeg ikke sikker på: Mva. inkludert i priser der dette er gjeldende. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Uansett så synes jeg ikke du har noen sak når du har kjøpt spillet, prøvd det og ikke likt det. Å prøve å argumentere med bruk av angreretten i dette tilfellet er en måte å unngå det faktum at du har kjøpt noe du ikke likte- Hvis jeg kjøper en bok, begynner å lese den og finner den kjedelig, skal jeg da ha rett til pengene tilbake såsant den er kjøpt på nett? Angreretten er en lov som er laget for å beskytte forbrukere, at forbrukere da utnytter lovteksten undergraver hensikten med loven og vil på sikt skade oss andre forbrukere hvis en presedens blir skapt. Umm, det du beskriver her er akkurat slikt loven er tiltenkt å skulle dekke. dersom man kjøper en vare utenfor butikkens faste utsalgssted har man ikke mulighet til å vurdere varen på samme måte som i en butikk, og det er dette Lov om Angrerett skulle kompensere for. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 (endret) Hvorfor mener du det? Fordi det er norsk språk? Valve er ikke en registrert virksomhet i Norge og henvender seg dermed per definisjon ikke til norsk kunder, de krever ikke inn moms og følger ikke norske lover osv. for Norge har ingen jurisdiksjon. Netshop som du nevnte er registrert i Norge og er derfor like 'norsk' som alle andre 'norske' virksomheter og må følge norsk lover. Er du sikker på at de ikke betaler moms i norge? Ta ting som pixmania feks, de må vel følge "norsk angrerett", selv om alt sendes fra andre land? Interessant problemstilling, tipper unntaket i loven er for å dekke opp ting som kan mangfoldiggjøre lett, men iogmed at dette har DRM og kan deaktiveres, så burde det kanskje være angrerett på det? AtW Endret 13. november 2013 av ATWindsor Lenke til kommentar
MrL Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 14 dagers angrerett på spill skulle jo tatt seg ut. Svært gode muligheter til å runne spillet på den tid. Nei, skal ikke blame noen for å prøve å utnytte smutthul, men jeg tror ikke du har noen sak her. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Uansett så synes jeg ikke du har noen sak når du har kjøpt spillet, prøvd det og ikke likt det. Å prøve å argumentere med bruk av angreretten i dette tilfellet er en måte å unngå det faktum at du har kjøpt noe du ikke likte- Hvis jeg kjøper en bok, begynner å lese den og finner den kjedelig, skal jeg da ha rett til pengene tilbake såsant den er kjøpt på nett? Angreretten er en lov som er laget for å beskytte forbrukere, at forbrukere da utnytter lovteksten undergraver hensikten med loven og vil på sikt skade oss andre forbrukere hvis en presedens blir skapt. Hvordan er dette å utnytte? Hele poenget med angreretten er at man skal kunne "inspisere" produktet? AtW 14 dagers angrerett på spill skulle jo tatt seg ut. Svært gode muligheter til å runne spillet på den tid. Nei, skal ikke blame noen for å prøve å utnytte smutthul, men jeg tror ikke du har noen sak her. Lett for steam å sette en saklig grense på spilletid feks. Jeg synes ikke det høres så dumt ut, det vil antakelig få opp kvaliteten på spill også. AtW Lenke til kommentar
Parapraxis Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Umm, det du beskriver her er akkurat slikt loven er tiltenkt å skulle dekke. dersom man kjøper en vare utenfor butikkens faste utsalgssted har man ikke mulighet til å vurdere varen på samme måte som i en butikk, og det er dette Lov om Angrerett skulle kompensere for. Et spill har man jo uansett ikke mulighet til å vurdere før man kommer hjem, installerer det og prøver. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Et spill har man jo uansett ikke mulighet til å vurdere før man kommer hjem, installerer det og prøver. Nei, og det er nok derfor man har lagt inn unntak for slikt. 1 Lenke til kommentar
Parapraxis Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Hvordan er dette å utnytte? Hele poenget med angreretten er at man skal kunne "inspisere" produktet? AtW Lett for steam å sette en saklig grense på spilletid feks. Jeg synes ikke det høres så dumt ut, det vil antakelig få opp kvaliteten på spill også. AtW Hva med bok eksempelet jeg nevner da? Boka fungerer, jeg kan bla og lese i den men den er kjedelig. Angreretten? Nei, tror ikke det. Lenke til kommentar
Parapraxis Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Nei, og det er nok derfor man har lagt inn unntak for slikt. Du referere vel her til forseglingen. Når produktet er "heldigitalt" vil jeg mene at aktivering av produktnøkkelen kan samelignes med å bryte forseglingen. Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Det OP klagde på her var at spillet hadde dårlig ytelse. Dvs, du har vel rett på å returnere en bok om sidene er klistra sammen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Hva med bok eksempelet jeg nevner da? Boka fungerer, jeg kan bla og lese i den men den er kjedelig. Angreretten? Nei, tror ikke det. Er det ikke angrerett på bøker? Har aldri vært i situasjonen at jeg har hatt behov for å returnere en bok. AtW Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Du referere vel her til forseglingen. Når produktet er "heldigitalt" vil jeg mene at aktivering av produktnøkkelen kan samelignes med å bryte forseglingen. Ja, nettopp, men en bok er helt OK å returnere på angreretten, bare den ikke havner under beløpsgrensen. Siste "bok" jeg kjøpte over nett kostet f.eks 1370 kr, og da fulgte det med angrerettsskjema. Om jeg leser den innen fristen og så angrer hadde det gått helt greit, bare den kan selges som nytt eksemplar. Dette vil selvsagt være "å ta den i bruk som sin egen" som det står i loven medfører tap av angrerett, men er man forsiktig nok vil de fleste butikker godta det uten å mukke. Det OP klagde på her var at spillet hadde dårlig ytelse. Dvs, du har vel rett på å returnere en bok om sidene er klistra sammen. Ja, men da er det reklamasjon, ikke noe som dekkes inn av angreretten. Er det ikke angrerett på bøker? Har aldri vært i situasjonen at jeg har hatt behov for å returnere en bok. AtW Ja, se mitt svar over. Lenke til kommentar
Parapraxis Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Han skriver han ble skuffa over spillet. Sånn jeg forstår det så sier han at han synes spillet suger på flere måter og får kjipe følelser fordi han har brukt 1000 spenn på søppel. Ytelsen er noe han nevner i neste setning og bruker som et rettferdighetsargument for pengene tilbake, uten å nevne noe om hvilken maskinvare eller hva slags system han kjører på. 1 Lenke til kommentar
Parapraxis Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Ja, nettopp, men en bok er helt OK å returnere på angreretten, bare den ikke havner under beløpsgrensen. Siste "bok" jeg kjøpte over nett kostet f.eks 1370 kr, og da fulgte det med angrerettsskjema. Om jeg leser den innen fristen og så angrer hadde det gått helt greit, bare den kan selges som nytt eksemplar. Dette vil selvsagt være "å ta den i bruk som sin egen" som det står i loven medfører tap av angrerett, men er man forsiktig nok vil de fleste butikker godta det uten å mukke. Ja, men da er det reklamasjon, ikke noe som dekkes inn av angreretten. Ja, se mitt svar over. Det går greit, men er det greit? Lenke til kommentar
g6wkFV6yfl_ Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 (endret) Tja, nederst på innloggingssiden finner jeg dette, men hva de legger i det er jeg ikke sikker på: "..der dette er gjeldende"(?) Jeg er temmelig sikker på det ikke er. Med mindre er noe noe EU-regler jeg ikke vet om eller valve frivillig krever inn moms på vegne av den norske skatteetaten. Er du sikker på at de ikke betaler moms i norge? Ta ting som pixmania feks, de må vel følge "norsk angrerett", selv om alt sendes fra andre land? Interessant problemstilling, tipper unntaket i loven er for å dekke opp ting som kan mangfoldiggjøre lett, men iogmed at dette har DRM og kan deaktiveres, så burde det kanskje være angrerett på det? AtW Pixmania er norskregistrert selskap det også (slå det opp), hvor man sender fra har ikke noe med dette å gjøre. Endret 13. november 2013 av formkake Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 (endret) Da har de ikke lov å ha sin butikk tilgjengelig for norske brukere! Tull. Det er ikke sånn at de har kontor i Norge. Det blir som å si at Ebay ikke har lov til å selge til norske brukere fordi det selges medikamenter som det er ulovlig å importere hit. De opererer ikke i Norge, så de må ikke bøye seg etter alle slags lover vi har her. Plutselig tar presidenten i Nigeria initiativ og lager en ny lov i sitt land som sier at alle spill på Steam må gis gratis til folket. For å sette det sånn smått på spissen. Synes Steam sin retur-policy er sketchy, men ditt krav er bak mål. Du vil ha pengene tilbake fordi du ikke synes spillet er særlig bra. Hadde man bare kunne returnert et seks timer langt spill på angrerett kun fordi man ikke synes spillet er så bra som man hadde håpet, hadde Steam gått konkurs. Da hadde alle bare kjøpt spillene, stormet gjennom dem, og så returnert dem. Det er noe annet når spillet er så ødelagt at det er umulig å spille - noe som ikke er tilfellet med siste CoD. Det var nokså klumsete av deg å bruke 120 euro på et spill som du ikke er sikker på at vil passe deg. Spesielt med CoD-spillenes historie på PC. Samtlige CoD spill siden MW2 har hatt store problemer ved lansering, og flere av dem har aldri blitt fikset opp til akseptabel standard heller. I fremtiden anbefaler jeg deg å ikke forhåndsbestille spill. Spesielt ikke så latterlig dyre spill, når det er ganske klart og tydelig lenge før lansering at spillet knapt vil bli mye mer enn middelmådig. Det OP klagde på her var at spillet hadde dårlig ytelse. Dvs, du har vel rett på å returnere en bok om sidene er klistra sammen. Ikke det samme i det hele tatt. En langt bedre analogi er å bytte tilbake ei bok fordi den er for tunglest. På Steam er det ganske tydelig beskrevet hva man må ha for å spille Ghosts. Kravene er ganske høye. Trådstarter må bare lære seg å informere seg mer om et spill før han betaler 120 euro for det. Endret 13. november 2013 av Hr. Jenssen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå