JFM Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Hei Søndag 3. november kjøpte jeg (Pre-order / forhåndskjøpte) Call of Duty Digital Hardened Edition for 119,99 Euro (1 009,15 Nok) hos Steam. Betalte med Paypal Tirsdag 5. nov åpnet spillet for bruk. Jeg ble straks utrolig skuffa over spillet, og innså at dette var et bomkjøp. Begynte da å søke på nettet om det var mulig å angre kjøp fra Steam. Fant ut at Steam normalt ikke lar deg angre kjøp som dette. Dette står i deres rettningsliner. Men så kom jeg til å tenke på Angrerettloven! Gjelder denne, tenkte jeg. Ny runde med googling. Ja, den gjelder på digitale nedlastninger! Iallefall ifølge Amobil (og Side3). Fredag 8. november sendte jeg så mail til Steam og forklarte at jeg ønsket å heve kjøpet, og henviste til norsk lovverk. Jeg skreiv og at jeg ikke var fornøyd med ytelsen i spillet. Søndag 10. november fikk jeg svar fra dem. I mailen lå det sitert deres rettningslinjer (Terms of blablabla), etterfulgt av en guide for å kjøre spillet bedre. Dette svaret var jeg ikke fornøyd med, og svarte da at jeg ønsker å angre kjøpet. Og henviste på nytt til Angrerettloven, og den 14 dager angretid I dag (13. november) har jeg enda ikke fått noe svar på den siste mailen. Har sendt de en ny mail hvor det stod noe sånt som følgende: "Behandler dere alle kundene deres slik at dere ikke svarer på henvendelsene deres? Dersom jeg ikke hører fra dere før fredag, blir jeg vell nødt til å ta saken videre med paypal. Skrive i avisen, på forum, advare alle bekjente om dere, og aldri noen gang handle hos dere igjen" Så hva synes dere? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Du kommer til å handle hos dem igjen.. er kjøpet virkelig dekket av angrerettsloven? Lenke til kommentar
JFM Skrevet 13. november 2013 Forfatter Del Skrevet 13. november 2013 (endret) Side3 har derfor tatt kontakt med Forbrukerrådet for å få en avklaring av hvorvidt du har angrerett eller ikke når du gjennomfører et slikt kjøp. – Generelt må understrekes at digitale tjenester faller inn under Angrerettloven, så sant de ikke faller inn under lovens unntak slik de fremkommer i § 19 a) og b), det vil si der det dreier seg om «spille- og lotteritjenester» eller «enkeltstående tjenester dersom selgeren ved avtaleinngåelsen forplikter seg til å levere tjenesten på et bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom», sier Faye-Lund. – Når det gjelder nedlasting av applikasjoner vil dette trolig anses som kjøp av tjenester og falle inn under lovens kapittel 5. Dette innebærer at det gjelder en angrefrist på 14 dager fra kunden mottar lovpålagt informasjon om angrerett, eventuelt maksimum tre måneders angrefrist fra kjøpet ble inngått dersom forbrukeren ikke er blitt informert om at angrerett gjelder, jf. § 18. Det er ikke noe krav om at tjenesten skal kunne leveres tilbake helt eller delvis, eller at den ikke er tatt i bruk før angrerett gjøres gjeldende, påpeker hun. I praksis mener Forbrukerrådet at en heving av kjøpet i slike tilfeller vil betyr at applikasjonen slettes eller sperres for bruk, og at det ikke gjøres fratrekk for eventuell bruk. Kilde: http://www.amobil.no/artikler/hvilke-rettigheter-har-du-nar-du-kjoper-apper/109846 Endret 13. november 2013 av JFM Lenke til kommentar
teb1986 Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 (endret) Steam går IKKE under norske lover. Endret 13. november 2013 av teb1986 1 Lenke til kommentar
JFM Skrevet 13. november 2013 Forfatter Del Skrevet 13. november 2013 Da har de ikke lov å ha sin butikk tilgjengelig for norske brukere! 3 Lenke til kommentar
teb1986 Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Skulle gjerne hatt kilde på det. 1 Lenke til kommentar
JFM Skrevet 13. november 2013 Forfatter Del Skrevet 13. november 2013 (endret) Var kanskje litt kjapp i avtrekkeren der. Men er temmelig sikker på at siden de retter seg etter norske kunder, plikter de seg til å følge de opp under norsk lov. Har ingen kilde på det nå. Men dersom du har kilde på det motsatte, legger jeg meg flat på det Temaet har vært oppe før, men er fortsatt like aktuelt Endret 13. november 2013 av JFM Lenke til kommentar
teb1986 Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 http://www.dinside.no/832392/tenk-paa-dette-for-du-handler-fra-utlandet Ingen angrefristEn god del europeiske nettbutikker tilbyr 14 dagers angrefrist slik norske nettbutikker gjør, slik at forbrukeren har mulighet til å returnere produktet hvis noe ved kjøpet gjør at vedkommende angrer.Basert på egen erfaring kan det se ut til at denne returretten bare gjelder for kunder som bor i EU-land, og der ligger du som nordmann som kjent tynt an.Like vanlig er det at du ikke har noen returrett overhodet, og hvis du av en eller annen grunn ikke synes kjøpet du har gjort ikke var så lurt likevel, finnes det ingen mulighet for retur av produktet.Finnes det mulighet for retur, må du heller ikke glemme at du allerede har betalt moms ved innførsel av produktet hvis verdien oversteg de allerede nevnte 200 kronene. Disse får du ikke tilbake. Frakt til utlandet er dessuten betraktelig dyrere enn innenlandsfrakt. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 13. november 2013 Forfatter Del Skrevet 13. november 2013 Da betyr det jo at Netshop, som er svensk, heller ikke går under norsk lov? (For å gå OT) Lenke til kommentar
Parapraxis Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Hvis du har tatt spillet i bruk har du vel ingen rettigheter i forhold til angrefristen: " Angreretten kan ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen eller mottatt datafiler på egen server, eller der lisenskode/-informasjon er gjort tilgjengelig.(jf. Angrerettloven § 12 siste ledd) " Se hva MPX skriver på sine infosider.... http://www.mpx.no/k/k.aspx?action=custserv&topic=cooling 1 Lenke til kommentar
JFM Skrevet 13. november 2013 Forfatter Del Skrevet 13. november 2013 Hvis du har tatt spillet i bruk har du vel ingen rettigheter i forhold til angrefristen: " Angreretten kan ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen eller mottatt datafiler på egen server, eller der lisenskode/-informasjon er gjort tilgjengelig.(jf. Angrerettloven § 12 siste ledd) " Se hva MPX skriver på sine infosider.... http://www.mpx.no/k/k.aspx?action=custserv&topic=cooling Ser ikke ut som MPX er helt oppdatert. For de henviser til Angrerettloven § 12 siste ledd Angrerettloven § 12 § 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten Angreretten gjelder ikkea) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side b) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake c) varer som raskt forringes fysisk. Ved annet fjernsalg enn telefonsalg kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen. Opplysning om at angreretten bortfaller skal framgå klart og tydelig på selve forseglingen. Kilde: http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2000-12-21-105 Står ingenting der om "mottatt datafiler på egen server". Lisenskoden er heller ikke noe mere tillgjengelig for meg, enn at steam kan deaktivere spillet fra kontoen min Lenke til kommentar
teb1986 Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Da betyr det jo at Netshop, som er svensk, heller ikke går under norsk lov? (For å gå OT) Netshop vet jeg ingen ting om, men f.eks CDON, Dustinhome etc er ett svensk firma som også har registrert seg som foretak i norge, regner med Netshop har gjort det samme ettersom du betaler skatt rett til statskassen og ikke gjennom toll Lenke til kommentar
JFM Skrevet 13. november 2013 Forfatter Del Skrevet 13. november 2013 Men uansett. Jeg ønsker en skikkelig kilde på at Steam (som henvender seg til meg som norsk kunde) ikke går under norsk lov Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Lurer selv på dette. Jeg har klaget til Steam om to spill som de har solgt uten å fikse stabilitetsproblemer med Windows. Det ene var Max Payne som ikke hadde lyd. Jeg måtte laste ned et tredjepartsprogram for å få det til å fungere, og det virket som samtlige kunder som hadde kjøpt dette spillet hadde samme problem uavhengig av system. Jeg krevde pengene tilbake av Steam, men de blånektet og kunne bare gi meg pengene i form av Steam-valuta slik at jeg kunne kjøpe et annet spill på Steam. Om man går så langt som å gå til rettssak så for å få pengene tilbake, så er det vanskelig å si hva resultatet hadde blitt. Det er uansett svært risky å ta det så langt. Taper man i norsk rett, noe man svært lett kan gjøre, kan man ende opp ruinert både økonomisk og helsemessig. Kanskje en klage til forbrukerombudet kan være en ide? Lenke til kommentar
JFM Skrevet 13. november 2013 Forfatter Del Skrevet 13. november 2013 Nå er jeg dårlig i engelsk, men fant følgende på Steam sin side. Kan dette hjelpe meg? For EU Subscribers: You agree that this Agreement shall be deemed to have been made and executed in the Grand Duchy of Luxembourg and that it is subject to the laws of Luxembourg, excluding the law of conflicts and the Convention on Contracts for the International Sale of Goods (CISG). However, where the laws of Luxembourg provide a lower degree of consumer protection than the laws of your country of residence, the consumer protection laws of your country shall prevail. In any dispute arising under this Agreement, the prevailing party will be entitled to attorneys’ fees and expenses.You agree that this Agreement shall be deemed to have been made and executed in the Grand Duchy of Luxembourg and that it is subject to the laws of Luxembourg, excluding the law of conflicts and the Convention on Contracts for the International Sale of Goods (CISG). However, where the laws of Luxembourg provide a lower degree of consumer protection than the laws of your country of residence, the consumer protection laws of your country shall prevail. In any dispute arising under this Agreement, the prevailing party will be entitled to attorneys’ fees and expenses. Kilde: http://store.steampowered.com/subscriber_agreement/ Vet vi ikke er med i EU, men Norge forholder seg jo ellers til EU-regler. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Etter det jeg vet så har reglene i Norge og EU blitt ganske så samkjørte. Av forbrukerrettighetsdirektivet (2011/83/EU) fremgår det følgende: Article 16Exceptions from the right of withdrawalMember States shall not provide for the right of withdrawal set out in Articles 9 to 15 in respect of distance and off-premises contracts as regards the following:(...)the supply of digital content which is not supplied on a tangible medium if the performance has begun with the consumer’s prior express consent and his acknowledgment that he thereby loses his right of withdrawal. Lenke til kommentar
Sakiko Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 (endret) Vet ikke om EU regelen om gjeldene for Norge trumfer men ifølge dinside i artikkelen "Netthandel i Europa? Sjekk angrefristen" sier de følgende. I andre europeiske land gjelder derimot egne angrefrister. Og det er loven i det landet hvor nettbutikken holder til som gjelder, selv om du som forbruker er bosatt i Norge. Ved å det i tankene tolker jeg det som at selv om vi bor i Norge er det angrefrist reglene i landet som firmaet er registrert i som er gjeldene. Og da tolker jeg det slik at kjøper man på steam kan man glemme angrefrist. Endret 13. november 2013 av Sakiko Lenke til kommentar
JFM Skrevet 13. november 2013 Forfatter Del Skrevet 13. november 2013 Etter det jeg vet så har reglene i Norge og EU blitt ganske så samkjørte. Av forbrukerrettighetsdirektivet (2011/83/EU) fremgår det følgende: Er ikke Steam (klienten alså) "tangible medium" i dette tilfelle? Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Er ikke Steam (klienten alså) "tangible medium" i dette tilfelle? Nei, du kan ikke ta på Steam-klienten... det nærmeste blir vel datamaskinen, men du får vel ikke akkurat levert en ny datamaskin med hvert spill. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 13. november 2013 Forfatter Del Skrevet 13. november 2013 Skjønne den. Men Steam henvender seg vell pr definisjon til norske kunder. Og når de gjør det plikter vell de å følge norsk lov? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå