Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vanskelig huseier - hvilke rettigheter har man?


medlem-124997

Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis flytta inn sammen i ei leilighet i mai i vår. Vi leier med alle møbler og hvitevarer inkludert og noe av det første som skjedde var att oppvaskmaskina ikke funket. Vi leier en stor leilighet for 8000 i mnd så dette er en god deal. Det er her jeg blir usikker på hvor mye jeg kan "kreve." oppvaskmaskina har ikke fungert så lenge vi har bodd her, så den kan ha stått lenge. Det å vaske for hånd føler vi at vi ble ferdig med når vi gikk på VGS.
Jeg har jevnlig sendt tekstmeldinger til huseier om saken og i starten var han ivrig til å hjelpe. Til en viss grad. Vi måtte ordne ut med ALT selv. Han bare ga oss nr vi måtte ringe... Til slutt viser det seg at det ikke er annet å gjøre enn å kjøpe ny. Dette fikk vi vel vite i Juni og jeg har stadig minnet han på dette.
Nå har han sluttet å svare på meldingene mine.
Det er flere småting i leiligheta, blant annet en dør inn til dusjkabinettet som må ordnes, men jeg har ikke giddet sagt det til han en gang fordi jeg vet han bare ignorerer det. Jeg gikk meg på han for noen uker siden og spurte om han hadde fått meldingene mine. Det sa han at han hadde, men at de vurderte å selge huset leiligheten er i osv fordi det gav så liten profitt.
Begynner å lure på om det er derfor han driter i oss? For det er jo det han gjør?
Det siste jeg hørte om saken var at han hadde funnet ei maskin å kjøpe og det var tidlig i sommer.

 

Skjønner jo at oppvaskmaskin blir en bagatell mtp at vi bor så rimelig. Men nå begynner vi å bli piss lei. Han har jo ett ansvar som huseier?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra Husleieloven:

§ 2-10. Krav på retting av mangel

Leieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren.

Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting.

Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det.

Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det.


http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§2-10

 

 

Jeg ville sendt et brev til utleier og bedt om at mangelen rettes snarest, og opplyst om at hvis dette ikke skjer innen [frist] så vil jeg ordne saken selv for utleiers regning.

 

 

(Det kan forøvrig også være aktuelt med avslag i leie, etter § 2-11.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pass på å send melding om alle slike mangler du finner.

^This.

 

Du har faktisk også en plikt til å melde fra om mangler du avdekker, rett og slett så huseier skal få en sjanse til å utbedre før det forverrer seg.

 

Ellers ville jeg sendt huseier en melding der du tilbyr deg å ordne ny maskin selv og trekke kostnaden fra neste leie, dersom huseier føler det blir for mye mas for ham å skulle ordne med dette (ikke at det nødvendigvis er en legitim unnskyldning, men da øker du ihvertfall sannsynligheten for at det blir gjort). Spør etter en øvre budsjettgrense (evt. inkl. frakt dersom dere ikke kan transportere selv). Hvorvidt du har hjemmel til å faktisk gjøre dette vet jeg ikke på stående fot, men om du presenterer det som et forslag og han ikke er enig har han ihvertfall incentiv til å få fart på sakene.

 

Utleiere som gir beng er det verste som finnes. Etter å ha opplevd det én plass, ga jeg kontrabeskjed til en annen utleier etter å først ha gitt beskjed om at jeg gjerne ville leie hos ham, da han ikke svarte på meldingen. Jeg ga beskjed om at jeg ville fortsette å lete, og jeg hørte faktisk aldri noe mer fra ham. Når man ikke engang klarer å gi tilbakemelding på utleieavtale innen rimelig tid kan man heller ikke regne med at utleier stiller på dagen når rørene fryser om vinteren og man mangler vann på dass :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting her, har fulgt med siden jeg selv leier og synes det er interessante temaer.

 

Men der står også noe i den loven som ble referert til at mangelen er kjent eller ikke. Du sier noe av det første som skjedde, altså fungerte maskinen når du flyttet inn? Og ble den nevnt som et moment i utleieannonsen?

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting her, har fulgt med siden jeg selv leier og synes det er interessante temaer.

 

Men der står også noe i den loven som ble referert til at mangelen er kjent eller ikke. Du sier noe av det første som skjedde, altså fungerte maskinen når du flyttet inn? Og ble den nevnt som et moment i utleieannonsen?

Oppvaskmaskina har aldri fungert så lenge vi har flyttet inn. Men den levde litt sitt eget liv i starten, og startet litt på noen noen programmer.

Stod ingenting i annonsen om det

Lenke til kommentar

Dette er ganske enkelt - det inventar/utstyr utleier leier ut med, er eiers ansvar(med noen vedlikeholdsbegrensninger) og skal fungere.

Dersom han ikke selv innen rimelig tid etter beskjed er gitt ordner opp, kan du ordne opp selv etter beste evne, og belaste huseier for kostnadene(antar dette kan gjøres gjennom tilbakehold av leie, men det ryddigste er vel å sende regning, og dersom den ikke blir betalt holde tilbake leie). Altså, gi utleier 2 uker frist på å avgjøre hva som skal gjøres med oppv.maskin, tilby gjerne å ordne det for utleiers regning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...