medlem-124997 Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Jeg og en kompis flytta inn sammen i ei leilighet i mai i vår. Vi leier med alle møbler og hvitevarer inkludert og noe av det første som skjedde var att oppvaskmaskina ikke funket. Vi leier en stor leilighet for 8000 i mnd så dette er en god deal. Det er her jeg blir usikker på hvor mye jeg kan "kreve." oppvaskmaskina har ikke fungert så lenge vi har bodd her, så den kan ha stått lenge. Det å vaske for hånd føler vi at vi ble ferdig med når vi gikk på VGS.Jeg har jevnlig sendt tekstmeldinger til huseier om saken og i starten var han ivrig til å hjelpe. Til en viss grad. Vi måtte ordne ut med ALT selv. Han bare ga oss nr vi måtte ringe... Til slutt viser det seg at det ikke er annet å gjøre enn å kjøpe ny. Dette fikk vi vel vite i Juni og jeg har stadig minnet han på dette.Nå har han sluttet å svare på meldingene mine.Det er flere småting i leiligheta, blant annet en dør inn til dusjkabinettet som må ordnes, men jeg har ikke giddet sagt det til han en gang fordi jeg vet han bare ignorerer det. Jeg gikk meg på han for noen uker siden og spurte om han hadde fått meldingene mine. Det sa han at han hadde, men at de vurderte å selge huset leiligheten er i osv fordi det gav så liten profitt.Begynner å lure på om det er derfor han driter i oss? For det er jo det han gjør?Det siste jeg hørte om saken var at han hadde funnet ei maskin å kjøpe og det var tidlig i sommer. Skjønner jo at oppvaskmaskin blir en bagatell mtp at vi bor så rimelig. Men nå begynner vi å bli piss lei. Han har jo ett ansvar som huseier? 1 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Fra Husleieloven: § 2-10. Krav på retting av mangelLeieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren.Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting.Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det.Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det.http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§2-10 Jeg ville sendt et brev til utleier og bedt om at mangelen rettes snarest, og opplyst om at hvis dette ikke skjer innen [frist] så vil jeg ordne saken selv for utleiers regning. (Det kan forøvrig også være aktuelt med avslag i leie, etter § 2-11.) 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Pass på å send melding om alle slike mangler du finner. Sjølv om utleiger er sløv og ikkje gjer det han/ho skal, så må du passe på at det ikkje fører til at du ikkje gjer det som ein god leigetakar skal gjere. Lenke til kommentar
medlem-124997 Skrevet 13. november 2013 Forfatter Del Skrevet 13. november 2013 Takk for svar!Dersom jeg gir han en frist, hva vil være rimelig tidsrom her?Føler jo liksom at det har gått alt for lang tid allerede.. Samtidig vil jeg ikke være en kranglete leietaker. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Pass på å send melding om alle slike mangler du finner.^This. Du har faktisk også en plikt til å melde fra om mangler du avdekker, rett og slett så huseier skal få en sjanse til å utbedre før det forverrer seg. Ellers ville jeg sendt huseier en melding der du tilbyr deg å ordne ny maskin selv og trekke kostnaden fra neste leie, dersom huseier føler det blir for mye mas for ham å skulle ordne med dette (ikke at det nødvendigvis er en legitim unnskyldning, men da øker du ihvertfall sannsynligheten for at det blir gjort). Spør etter en øvre budsjettgrense (evt. inkl. frakt dersom dere ikke kan transportere selv). Hvorvidt du har hjemmel til å faktisk gjøre dette vet jeg ikke på stående fot, men om du presenterer det som et forslag og han ikke er enig har han ihvertfall incentiv til å få fart på sakene. Utleiere som gir beng er det verste som finnes. Etter å ha opplevd det én plass, ga jeg kontrabeskjed til en annen utleier etter å først ha gitt beskjed om at jeg gjerne ville leie hos ham, da han ikke svarte på meldingen. Jeg ga beskjed om at jeg ville fortsette å lete, og jeg hørte faktisk aldri noe mer fra ham. Når man ikke engang klarer å gi tilbakemelding på utleieavtale innen rimelig tid kan man heller ikke regne med at utleier stiller på dagen når rørene fryser om vinteren og man mangler vann på dass 2 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Jeg lurer på en ting her, har fulgt med siden jeg selv leier og synes det er interessante temaer. Men der står også noe i den loven som ble referert til at mangelen er kjent eller ikke. Du sier noe av det første som skjedde, altså fungerte maskinen når du flyttet inn? Og ble den nevnt som et moment i utleieannonsen? Lenke til kommentar
medlem-124997 Skrevet 15. november 2013 Forfatter Del Skrevet 15. november 2013 Jeg lurer på en ting her, har fulgt med siden jeg selv leier og synes det er interessante temaer. Men der står også noe i den loven som ble referert til at mangelen er kjent eller ikke. Du sier noe av det første som skjedde, altså fungerte maskinen når du flyttet inn? Og ble den nevnt som et moment i utleieannonsen? Oppvaskmaskina har aldri fungert så lenge vi har flyttet inn. Men den levde litt sitt eget liv i starten, og startet litt på noen noen programmer. Stod ingenting i annonsen om det Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Slik jeg forstår regelverket tror jeg ikke du har en kjempegod sak ift. Det folk tidligere har sagt... Gjerne gi noen innspill andre:) Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 En off topic-post er fjernet. Tilbakemeldinger på moderering skal ikke skje i tråden. Lars 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Dette er ganske enkelt - det inventar/utstyr utleier leier ut med, er eiers ansvar(med noen vedlikeholdsbegrensninger) og skal fungere. Dersom han ikke selv innen rimelig tid etter beskjed er gitt ordner opp, kan du ordne opp selv etter beste evne, og belaste huseier for kostnadene(antar dette kan gjøres gjennom tilbakehold av leie, men det ryddigste er vel å sende regning, og dersom den ikke blir betalt holde tilbake leie). Altså, gi utleier 2 uker frist på å avgjøre hva som skal gjøres med oppv.maskin, tilby gjerne å ordne det for utleiers regning. 1 Lenke til kommentar
medlem-124997 Skrevet 19. november 2013 Forfatter Del Skrevet 19. november 2013 Takker. Skal tilby meg å kjøpe inn og sende regning/kvittering til huseierl Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Hold oss oppdatert etterhvert da Lenke til kommentar
medlem-124997 Skrevet 20. november 2013 Forfatter Del Skrevet 20. november 2013 Hold oss oppdatert etterhvert da Det skal jeg! Tenkte å be roomien min sende melding denne gangen, siden det er jeg som har mast mest. Spent på om han får svar!! Lenke til kommentar
medlem-124997 Skrevet 4. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2013 På tide med en oppdatering. Vi ble enige om at vi kjøpte en rimelig maskin selv og trakk det fra husleia. Ny oppvaskmaskin er endelig kommet i hus, den gamle er borte og jeg sitter nå i sofaen og nyter susinga sv kopper som sakte men sikkert blir rene. 5 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Så bra . Ordner seg som regel! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå