Gjest Bruker-239845 Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) Har foreløpig ingen kunde- eller makro/mikrosegmenter. Det framkommer i kundeatferden at over halvparten av mat-kjøpene er spontanbasert. Jeg tør selv å påstå at ikke engang 5 % av studenter er lojale nok til å benytte seg av SiOs virksomheter for mat på et linært basis. Man kan ikke gruppere 5-10 % av studenter opp som et makrosegment, og ha resten som tilfeldige brukere. Hvis du absolutt må makrosegmentere, er vel studentene som en samlet gruppe det nærmeste du kommer? Ingen segmenter? Fra undersøkelsen i caset: Mat og Drikke har ikke definert tydelige kundesegmenter per i dag. Skal man tro blant annet en undersøkelse Mat og Drikke foretok i samarbeid med mediebyrået OMG er det allikevel grunn til å gjøre nettopp dette, studentene er nemlig ikke en homogen masse: Videre om kvinner: Kvinner er i større grad opptatt av sunnhet enn menn. Kvinner er vesentlig mer opptatt av sukkerinnhold, fettinnhold, antall kalorier og at maten er sunn. Andelen kvinner som svarer at de er opptatt av disse faktorene er 10 prosentpoeng høyere enn andelen hos menn. Andelen som har medbrakt mat er størst blant kvinner. Jeg ser for meg at et segment vil være de som er i overkant opptatt av trening og sunt kosthold og at per i dag er tilbudet ikke så veldig bra for de. Et annet segment vil være de som gir seg faen og går på Tank burgerbar eller hva det nå skulle være som er billigst den dagen. Kanskje to segmenter da. Greit nok at kjøpene per i dag er spontane, men er ikke ideen her å forbedre omsetningen? Da må vel noen tiltak gjøres for å få mer lojale kunder? Endret 2. desember 2013 av Bruker-239845 Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Jeg syntes den delen av oppgaven var ganske dårlig skrevet. Personlig ser jeg hvorfor M&D IKKE har segmentert kundene sine, og denne grunnen kommer faktisk etter "studentene er nemlig ikke en homogen masse(KOLON)". Jeg tolker kjøpsatferden som at studenter har veldig mye til felles når det kommer til bruk av M&Ds serveringssteder: De aller fleste gjør det spontant, man kan peke på de mest populære kjøpsvarene og besøksvilkår er generelt de samme. Alt dette peker bare på at studenter faktiks er en homogen masse. Hadde derimot 30 % av studentene oppgitt at de kjøper all lunsj på M&D minst 4 dager i uken, kunne vi segmentert disse som lojale kunder. Men dette forekommer altså ikke. Jeg er derimot enig i at et segment kan være de som har et fokus på kosthold og trening, noe som også kommer fram i mine sosiale faktorer. Det er så liten prosentvis forskjell mellom menn og kvinners kjøpsvaner, at segmentering mellom kjønn for min del blir uaktuelt. Å få lojale kunder er målet ja, men fram til man har konkrete tall på at noen kunder i det hele tatt er det (noe som ikke framkommer i undersøkelsen), kan man ikke segmentere mellom lojale og ulojale Så lenge man kan drøfte seg fram til hvorfor man gjør som man gjør, i den faglige begrunnelsen, så blir ingenting feil i utgangspunktet. Lenke til kommentar
crayola Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 trenger litt hjelp med markedet... hovedmarked/sekundærmarked? Hvordan definerer jeg markedet? Mat/drikke/for studenter? trenger et spark i riktig retning.. Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Les de vedlagte markedsplanene og ta lærdom fra dem Lenke til kommentar
Esops Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 noen som vet hvor mange studenter som benytter seg av SiO mat og drikke ? vet at 70% har medbrakt matpakke, men hva skal jeg finne 70% av? takk for svar :-) Lenke til kommentar
Misslucky Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 enig med Toppris at dette var en dårlig oppgave... men er på godt vei til å bli ferdig om noen dager til... men oppgaven er helt pyton. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 noen som vet hvor mange studenter som benytter seg av SiO mat og drikke ? vet at 70% har medbrakt matpakke, men hva skal jeg finne 70% av? takk for svar :-) Det foreligger statistikk på biblioteket sine sider som er ment for oppgaven. Oslo har roughly 75.000 studenter i 2012. Se statistikken. Du kan evt. undersøke hvor mange som totalt går på UiO (som har majoriteten av kundegruppen til SiO M&D) og hvor mange som går på Høyskolen. Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 enig med Toppris at dette var en dårlig oppgave... men er på godt vei til å bli ferdig om noen dager til... men oppgaven er helt pyton. Jeg presenterte min klager om faget til en faglærer, og han var enig i synspunktene mine og ba meg ta det videre til ledelsen. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Jeg presenterte min klager om faget til en faglærer, og han var enig i synspunktene mine og ba meg ta det videre til ledelsen. Kan du presisere synspunktene dine og nøyaktig hva du mener er galt? Har du i så fall tenkt å ta det videre? Jeg er ganske grønn på markedsføring, tar det for første gang i år, så jeg har kanskje ikke forutsetninger til å uttale meg, men har ikke reagert på noe spesielt så langt annet enn at jeg synes faget er kjedelig. Lenke til kommentar
Misslucky Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Toppris, hva er vitsen med klagen? vi må jo levere oppgaven uansett. er jo fint hvis oppgaven blir endret, mangler en del informasjon Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 (endret) Ja, vi må levere oppgaven uansett, og klagen vil ha lite å si for i år. Men å ikke klage er det samme som å si at "nynorsk er noe unødvendig dritt" når du har eksamen i det på videregående skole, og så ikke stemme for et parti som vil fjerne nynorsk når du først har stemmerett. Eller ikke stemme for at BI skal være med i SiB, for "Vi får jo ikke ta bruk av Grønneviksøren boligene uansett, for vi er ferdig på skolen før det er vår tur på ventelisten". Det er lov å tenke framover, er det ikke? Å tenke på andre av og til? BI ber jo oss sende inn våre meninger (sjekk mailen deres). Klagen gikk ut på at jeg syntes oppgaven er forferdelig lagt opp. Da det tidligere har vært gitt ut oppgaver om enkelt bedrifter og deres fysiske spesifikke produkter (som f. eks Millba og deres muffins), får vi en oppgave der vi inntar rollen som en divisjon i et større konsern, og produktene våre er tjenester/konsepter som videre tilbyr forskjellige ting. Jeg klagde også på at det å få alle opplysningene vi trenger (ja, alle) utlevert, og dermed ikke egentlig trenge å gjøre noe særlig research selv (som er en vanvittig lærerik prosess i seg selv), føler jeg har lite utbytte av denne innleveringen. Som tidligere nevnt i denne tråden, har jeg laget en markedsplan på universitetet før, og da fikk man ett ark med én tekstlinje: "Velg en bedrift og utarbeid en markedsplan som skal vedvare de neste fem årene". That's it. Dette var en mye større utfordring, og dermed vare læringsutbyttet også betraktelig større. Som sagt var faglæreren jeg tok kontakt med stort sett enig i dette, og at ledelsen trolig ville sette pris på mitt perspektiv ettersom jeg faktisk har mulighet til å sammenligne BI med andre skolers metode i faget. Toppris, hva er vitsen med klagen? vi må jo levere oppgaven uansett. er jo fint hvis oppgaven blir endret, mangler en del informasjon Vi betaler tross alt 27.000 kroner for dette semesteret, 6,75k for markedsføringsfaget for min del, og da skal jeg jammen meg klage om jeg ikke er fornøyd med hvordan faget/eksamen er lagt opp. Det mangler absolutt ingen informasjon. Det ligger tilgjengelig informasjon på bi.no så vel som atbi.no (It's learning). Endret 6. desember 2013 av Toppris Lenke til kommentar
pat0rres Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 Hvilke segmenter endte dere opp med? Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Hva dere enn gjør, ikke skriv at dere skal ansette en markedsføringsansvarlig. En typisk tabbe for de som mottar tidligere-løste innleveringer, der det faktisk var relevant å ansette en slik person. Lenke til kommentar
Jaerny Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 på tide å bynne da tenke e Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Synes denne oppgaven var ganske enkel. Mye enklere enn fryktet. Lenke til kommentar
rikke_ Skrevet 14. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2013 Hva dere enn gjør, ikke skriv at dere skal ansette en markedsføringsansvarlig. En typisk tabbe for de som mottar tidligere-løste innleveringer, der det faktisk var relevant å ansette en slik person. Er det ikke relevant i denne oppgaven? Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Er det ikke relevant i denne oppgaven? Da har du jammen meg å være kreativ i drøftelsen for hvorfor du skal ansette enda en markedsfører. Oppgaven spesifiserer jo at de har en Lenke til kommentar
pat0rres Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Da har du jammen meg å være kreativ i drøftelsen for hvorfor du skal ansette enda en markedsfører. Oppgaven spesifiserer jo at de har en Hvor er det spesifisert at de har en? Har lest over oppgaven nå, men fant ikke noe om dette? Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 (endret) Hva tror du Lena Kvale gjør? Ikke meningen å være selvgod her. Lene Kvale er markedskoordinator, a.k.a markedsføringsansvarlig. Enhver bedrift, spesielt de som har en omsetning på 107 millioner, kan du umiddelbart ta utgangspunkt i at de har en markedsføringsansvarlig. Det er jo det første man trenger når man har et produkt. Tviler på at de siden 1939 ikke har hatt en markedsansvarlig Nå ble jeg selvgod igjen Endret 15. desember 2013 av Toppris Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå