Gå til innhold

Hjelp til kjøp av ny Gaming PC (fra komplett?) Ca. 10.000 - 13.000.

Anbefalte innlegg

Hei PC eksperter! Jeg søker hjelp til kjøp av en ny gaming PC der budsjettet mitt er 10-13k nok. Ønsker å kjøre blant annet spill som BF4 på max/nesten max, streaming og videoredigering. Vil også ha gode oppgraderingsmuligheter til framtiden.

Har sett en del rundt på sider som komplett.no på deres ferdigbygde PCer og "lekt" litt rundt med funksjonen der man kan konfigurere og velge tilbehør selv, men fant fort ut at det ble veldig mye å ta stilling til. Ved søk rundt her på forumet fant jeg en del tips, men lager likevel en tråd selv.

Ønsker en ferdigbygd PC, grunnet risikoen får å velge feile deler (som prosessor med ikke kompatibel strømforsyning osv). Er jo og en stor forvirring med forskjellige manufaktorer men samme specs (som GeForce gtx 770/780 fra MSI/Gigabyte/Asus/Gainward/EVGA, der noen foretrekker et forran et annet, og jeg vet virkelig ikke hva forskjellene er). Ser en del anbefalinger for Asus Z87-Pro og Corsair CX 750W PSU/XFX Pro Series 750W PSU. Har selv absolutt ingen forståelse på hva som er forskjellig med dem, da begger sier 750W or ligger rundt samme prisen. Selv liker jeg kabinett som dette, og trenger også nytt keyboard (kanskje dette her. Men ellers er jeg veldig blank anngående hvilke specs jeg burde gå for.

Så ja, håper dere her, ekspertene som sitter med erfaring og kunnskap, kan hjelpe en rookie/newbie som meg med valg av PC.

Mvh ~ Jallan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

Risikoen for at komponenter ikke vil passe sammen er minimal på dette forumet :p Jeg anbefaler deg sterkt å bygge selv, men dersom det ikke er aktuelt så kan dette være noe:

Ville kanskje ha gått for denne og konfigurert litt selv: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10796

Det er kjekt med en god psu da de kan holde i mange år. Kabinettet du ønsker kan du legge til under "konfigurer selv".

Bytt også til 8gb Corsair vengance 1600mhz minne og gtx 770 til 780.

Anbefaler også en tredjepartskjøler til cpu slik at du kan overklokke når den tid kommer, og forøvrig få mye bedre temperaturer. Hyper Evo 212 er en god og billig luftkjøler.

Endret av kalleklovn12
Lenke til kommentar

Kan ikke hjelpe deg veldig mye, men vil bare anbefale et amd skjærmkort fra den nyeste serien ;-)

Fantastisk informativt. På hvilken bakgrunn anbefaler du det?

Hva skal være inkludet i prisen? Skjerm, høytalere, mus, keyboard etc?

Endret av fflex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei PC eksperter! Jeg søker hjelp til kjøp av en ny gaming PC der budsjettet mitt er 10-13k nok. Ønsker å kjøre blant annet spill som BF4 på max/nesten max, streaming og videoredigering. Vil også ha gode oppgraderingsmuligheter til framtiden.

Har sett en del rundt på sider som komplett.no på deres ferdigbygde PCer og "lekt" litt rundt med funksjonen der man kan konfigurere og velge tilbehør selv, men fant fort ut at det ble veldig mye å ta stilling til. Ved søk rundt her på forumet fant jeg en del tips, men lager likevel en tråd selv.

Ønsker en ferdigbygd PC, grunnet risikoen får å velge feile deler (som prosessor med ikke kompatibel strømforsyning osv). Er jo og en stor forvirring med forskjellige manufaktorer men samme specs (som GeForce gtx 770/780 fra MSI/Gigabyte/Asus/Gainward/EVGA, der noen foretrekker et forran et annet, og jeg vet virkelig ikke hva forskjellene er). Ser en del anbefalinger for Asus Z87-Pro og Corsair CX 750W PSU/XFX Pro Series 750W PSU. Har selv absolutt ingen forståelse på hva som er forskjellig med dem, da begger sier 750W or ligger rundt samme prisen. Selv liker jeg kabinett som dette, og trenger også nytt keyboard (kanskje dette her. Men ellers er jeg veldig blank anngående hvilke specs jeg burde gå for.

Så ja, håper dere her, ekspertene som sitter med erfaring og kunnskap, kan hjelpe en rookie/newbie som meg med valg av PC.

Mvh ~ Jallan

Anbefaler deg følgende oppsett:

CPU: socket 1150 i5-cpu til ca 1500kr.

Skjermkort: Nvidia 770 eller radeon 290 til ca 2500-3000kr. Les tester / reviews av kortene for å velge et, hvis du ikke vil lese alt kan du lese kun konklusjonene ulike tester gir kortene.

Ram: 8gb ram er rikelig til spill og videoredigering. Skal du drive tung videoredigering kan du øke til 16gb.

Gå for ddr3-1600mhz brikker, eventuelt ddr-1333mhz.

Kabinett og PSU:

Anbefaler 650w psu så har du rikelig å gå på. Av kabinett anbefaler jeg et midi-tower, men hvis du vil ha et stort et er det bare å finne et du liker.

Harddisker:

Er ikke så oppdatert på dette, men hvis du har plass i budsjettet anbefaler jeg en 250gb ssd-disk. Samsung 840 eller intel sine ville jeg gått for.

Hovedkort: Gå for et rimelig Z87 hovedkort, ikke kjøp "gaming edition" med killer nettverkskort. Jeg har hatt flere killer nettverkskort og standard nic i hovedkortet har alltid vært mye bedre.

Kjøler:

Anbefaler å bruke den medfølgende viften, hvis du ikke liker den kan du alltids bytte den ut senere uansett. I en gamingpc kommer det støy fra harddisk, skjermkort og psu og da hjelper det lite med støysvak cpu.

Lenke til kommentar

Fantastisk informativt. På hvilken bakgrunn anbefaler du det?

Hva skal være inkludet i prisen? Skjerm, høytalere, mus, keyboard etc?

Det var noe jeg også lurte på, skal jeg kjøpe skjerm og keyboard med i pakken sammen med PCen? Jeg har høytalere og mus + musematte fra før av så trenger ikke det.

Av skjerm ser jeg etter en 24'tommer. (Ta med skjerm i prisen å kan gå til 14-15k tenker jeg)

Endret av jallan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...