Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Klarer ikke sove/gjespe

Gamer93

Anbefalte innlegg

Siterer fra et innlegg som ble postet for 3 år siden på Yahoo. Dette fordi jeg har et identisk problem. Har letet lenge på nettet men finner ingen som har svar på dette problemet.

"Ever since a month and a half ago, I haven't been able to sleep save maybe once or twice every couple of weeks. By sleep I mean being aware that I'm in deep sleep, and feeling refreshed in the morning. I either can't fall asleep and I just lie in bed thinking about why I can't sleep or hoping for my body to let me sleep, or rarely falling asleep just to wake up every couple of hours being frustrated that I can't keep sleeping. When I can keep sleeping it doesn't feel like deep sleep at all, it's just like I'm laying there with my eyes closed until I wake up in the morning.

I cycle 5 times a week, about an hour and a half each time, so exercise isn't the problem. I also noticed that I can't yawn deeply whenever I feel like it, and each time that I try I stop halfway through it and I can't go any further.

I can't stand not sleeping, it's affecting every aspect of my life, I used to be able to nap for a couple of hours and fall right to sleep a few hours after I woke up, now I can't even seem to be able to sleep for a couple of hours without waking up frustrated.. can anyone suggest what I can do?"

Er helt unødvendig å poste grunnleggende søvntips, har prøvd ganske mye. Tenker å prøve melatonin. Har sett litt på et kosttilskudd kalt Somatomax (http://www.amazon.com/2-x-Hi-Tech-Somatomax/product-reviews/B0042PWA2U) men er litt skeptisk.

Innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Melatonin burde gjøre susen med mindre det er et psykisk problem.

Du kan ikke importere reseptbelagte legemidler til Norge utenom ulovlig gave. Ta heller en tur til legen og skaff den en resept som ikke ødelegger livet ditt med bivirkninger og abstinenser.

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

Produktet du har funnet virker vel omentrent som benzodiazepiner og er noe man bør være forsiktig med å bruke. Jeg skjønner skepsisen din for det er litt som å pisse i buka for å holde seg varm en kald vinternatt. Hvis du klarer deg uten store medikamentelle intervensjoner så er det best.

Har du fått tatt opp problemet ditt med lege ?

Melatonin kan være verdt et forsøk og Circadin kan du få resept på fra lege.

Hvis nick'et ditt er fødselsåret så er du vel ca 20 år og melatonin-syklusen pleier normalt da å være ganske normal i denne alderen. Siden du nevner andre ting du har forøkt regner jeg med du vet om ting som lys, koffein og temperatur etc.

Jeg vil tippe at du er ganske stressa, og at søvndepriveringen også drar opp dette til du blir så sliten at du rett og slett kræsjer av utmattelse.

Hjelper det å trene før du legger deg ?

Jeg synes du skal ta dette opp med legen og få en ordentlig undersøkelse. Dette problemet er alvorlig nok til å det.

Lenke til kommentar

Produktet du har funnet virker vel omentrent som benzodiazepiner og er noe man bør være forsiktig med å bruke. Jeg skjønner skepsisen din for det er litt som å pisse i buka for å holde seg varm en kald vinternatt. Hvis du klarer deg uten store medikamentelle intervensjoner så er det best.

Har du fått tatt opp problemet ditt med lege ?

Melatonin kan være verdt et forsøk og Circadin kan du få resept på fra lege.

Hvis nick'et ditt er fødselsåret så er du vel ca 20 år og melatonin-syklusen pleier normalt da å være ganske normal i denne alderen. Siden du nevner andre ting du har forøkt regner jeg med du vet om ting som lys, koffein og temperatur etc.

Jeg vil tippe at du er ganske stressa, og at søvndepriveringen også drar opp dette til du blir så sliten at du rett og slett kræsjer av utmattelse.

Hjelper det å trene før du legger deg ?

Jeg synes du skal ta dette opp med legen og få en ordentlig undersøkelse. Dette problemet er alvorlig nok til å det.

Virker som produktet ikke gir bivirkninger på samme måte som benzodiazepiner. Etter å ha lest anmeldsene virker man til å vokne opp uthvilt og med godt humør. På en annen side er avvenningen et helvete om man bruker det daglig i flere måneder om gangen. Finner ingen legestudier om kosttilskuddet though, bare visse ingredienser. Verdt et forsøk? Bestilt.

Stemmer, er 20 år. Depresjon ligger naturlig i genene mine etter som mor og bestemor har vært plaget av det. Kan ikke si jeg føler meg spesielt deprimert, men det bør bli nevnt som en faktor i den eventuelle løsningen på problemet. Er ikke stressa, tar livet egentlig generelt litt for mye med ro. Vil si at jeg er frustrert fordi jeg ikke får sove når jeg virkelig prøver.

Trener normalt 5 ganger i uken, variert. Har gjort dette i snart 3 år med små avbrekk. Spiser også sunt, tar tran(ikke at jeg merker forskjell), multivitamin osv.

Disse småtingene alle sier er så viktig i forhold til god søvn er prøvd ut. Ser ut til å ha liten eller ingen effekt i dagene jeg sover dårlig. Jeg føler på kroppen før jeg legger meg om det kommer til å bli en natt med god søvn eller ikke. Det er som det ligger en slags søvnmur inne i hodet som jeg ikke får penetrert. Har strevd med dette helt siden august, kan ikke si at jeg har følt meg uthvilt etter søvn spesielt ofte ellers i livet heller men nå har det virkelig tatt av.

Har vært til legen to ganger på under to måneder. Den første gangen ville ikke legen gjøre noe uten å se legejournalen min, gikk da naturlig ganske pissed-off hjem til enda en natt med dårlig eller ingen søvn. Den andre gangen fikk jeg utskrevet Phanergan som skal virke beroligende, noe den til en viss grad gjør når jeg tar 4 tabletter, men sovner ikke av den.

Prøvd å trene før jeg legger meg, ja. Men som sagt, det har ingen effekt de dagene jeg sover dårlig. Virker som om en slags bryter må gå av for at jeg skal få sove. Når jeg først sover, så sover jeg ikke mer en 1-2 timer sammenhengende. Vokner også ofte opp og har lyst på noe søtt, selv om jeg vanligvis ikke har det største søtsuget i løpet av dagen. Har ikke sovet en hel natt på lang, lang tid.

Har legetime igjen den 18. november. Skal få tatt det opp skikkelig denne gangen, så jeg blir tatt på alvor.

Endret av Gamer93
Lenke til kommentar

Sjekk denne, det kan være en god løsning å disponere søvntiden annerledes, det er ikke sikkert kroppen din trenger så mye søvn. http://en.wikipedia.org/wiki/Polyphasic_sleep

Kunne sove når som helst på dagen før. Kan sikkert ha en effekt hvis man faktisk får sove :w00t: .

Prøvde melatonin i natt, ble bare litt søvnig. Endte bare med å sovne delvis noen få ganger, hvor jeg drømmer, men er samtidig delvis bevisst. Ble med andre ikke noen dyp søvn på noen måte. Tror jeg lå totalt i sengen i 14 timer. På Sleep Cycle-appen min som merker når du rører deg i sengen gjennom bevegelsessensor i telefonen, gikk grafen opp og ned gjennom hele natten. På et tidspunkt gikk den bare i ei rett linje hvor jeg må ha beveget meg konstant.

Skal prøve Remeron i natt, siden det viste seg å fungere for mor.

Endret av Gamer93
Lenke til kommentar

Melatonin!

Det er kroppens eget sovestoff kan man si og slippes ut i kroppen når det f eks er mørkt. Dermed så kan man for eksempel bli trøtter på regnværsdager enn på de dagene med strålende sol! :) Jeg kjenner selv en som bruker det og det har en god effekt på han. Kanskje du burde snakke med legen din om det? :)

Lenke til kommentar

Melatonin!

Det er kroppens eget sovestoff kan man si og slippes ut i kroppen når det f eks er mørkt. Dermed så kan man for eksempel bli trøtter på regnværsdager enn på de dagene med strålende sol! :) Jeg kjenner selv en som bruker det og det har en god effekt på han. Kanskje du burde snakke med legen din om det? :)

Som sagt, hadde ingen effekt i natt. Mulig det skal brukes over lengre tid - men tror ikke det har noen stor effekt i mitt tilfelle. Hvertfall ikke med tanke på hva som har fungert for andre i slekta.

Synd søvn er noe som enda forskes mye på pga. ikke en fullt så god forståelse som man ideelt skulle ha.

Takker for innspill though :)

Lenke til kommentar

1. Du/han sover. Det at man ikke sover på flere uker er totalt BS. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_state_misperception

2.

I cycle 5 times a week, about an hour and a half each time, so exercise isn't the problem.

For meg høres dette ut som et problem. Ikke for lite, men for mye, eller på feil tidspunkt. Man blir våken av trening, så om han sykler en og en halv time etter jobb hver dag er det ikke rart han ikke får sove.

3. Ingredienser i produktet du har bestilt (Hi-Tech Somatomax) er klassifisert som legemiddel of ulovlig å innføre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt, hadde ingen effekt i natt. Mulig det skal brukes over lengre tid - men tror ikke det har noen stor effekt i mitt tilfelle. Hvertfall ikke med tanke på hva som har fungert for andre i slekta.

Synd søvn er noe som enda forskes mye på pga. ikke en fullt så god forståelse som man ideelt skulle ha.

Takker for innspill though :)

Du må nok vært tålmodig å prøve dette over en litt lenger tid ;):)

Lenke til kommentar

Hei.

Ser ut som du har likt problem som meg. Ligger bare å rulle i sengen til langt ut på natt, å når jeg først "sovner", kommer jeg ikke i tung søvn. Kan våkne flere ganger i løpet av natten.

De siste ukene har egentlig gått med skole og trening. Etter middag pleier jeg å få meg en 15-20 minutter powernap før jeg våkner, så blir det litt avslapping før man drar å trene. Trener 5 ganger i uken.

Så prøver jeg å legge meg i 24-01 tiden, men ligger som regel å rulle fram å tilbake i sengen fram til 02:30-03.30 før jeg sovner, så opp i halv 8 tiden.

Sånn har det vært de siste ukene. Men igjen så føler ikke jeg meg noe sliten eller lignende på dagtid.

Vet ikke helt hva som er problemet, det plager meg nå da egentlig ikke, utenom når man ligger å vente på sovne på kvelden. Har vel egentlig kommet fram til en konklusjon, at jeg sover 9-10 timer i helgene, så får jeg ladet opp timebanken til hverdagene.

Eller at jeg er begynt å trene så mye, at jeg får så mye energi av det. Gikk for en måned tid siden fra 3 treningsøkter til 5 treningsøkter i uken.

Anonymous poster hash: b274c...389
Lenke til kommentar

1. Du/han sover. Det at man ikke sover på flere uker er totalt BS. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_state_misperception

2.For meg høres dette ut som et problem. Ikke for lite, men for mye, eller på feil tidspunkt. Man blir våken av trening, så om han sykler en og en halv time etter jobb hver dag er det ikke rart han ikke får sove.

3. Ingredienser i produktet du har bestilt (Hi-Tech Somatomax) er klassifisert som legemiddel of ulovlig å innføre.

Har sett litt på den linken du henviser til tidligere. Er litt vanskelig å se den at jeg "misforstår" at jeg sover dårlig når jeg går konstant rundt med halvdårlig humør og føler meg generelt groggy etter en dårlig natts søvn. Har sovet godt tidligere og vet hva hvordan man bør føle seg etter en skikkelig natts søvn.

Siden dette har pågått i snart 3 måneder føler jeg dette må bli tatt skikkelig tak i og slår meg ikke til ro med å kalle det en misforståelse.

I mitt tilfelle trener jeg om kvelden, i ca 18-19-tiden når jeg føler meg mest opplagt. Er med andre ord et b-menneske. Har en lidenskap for ro-maskin, samtidig som jeg trener styrke og har god kunnskap innenfor det med variasjon. Har gjort dette i snart 3 år og tror jeg kan bekrefte at trening ikke ligger til grunn for søvnmangel. Selv om jeg egentlig ikke bør føye unna noe som helst, tror jeg at jeg kjenner kroppen min godt nok til å ihvertfall anta det.

Uansett, hvis jeg får det tilsendt skal jeg prøve meg fram i små doser.

Du må nok vært tålmodig å prøve dette over en litt lenger tid ;):)

Might be.

Hei.

Ser ut som du har likt problem som meg. Ligger bare å rulle i sengen til langt ut på natt, å når jeg først "sovner", kommer jeg ikke i tung søvn. Kan våkne flere ganger i løpet av natten.

De siste ukene har egentlig gått med skole og trening. Etter middag pleier jeg å få meg en 15-20 minutter powernap før jeg våkner, så blir det litt avslapping før man drar å trene. Trener 5 ganger i uken.

Så prøver jeg å legge meg i 24-01 tiden, men ligger som regel å rulle fram å tilbake i sengen fram til 02:30-03.30 før jeg sovner, så opp i halv 8 tiden.

Sånn har det vært de siste ukene. Men igjen så føler ikke jeg meg noe sliten eller lignende på dagtid.

Vet ikke helt hva som er problemet, det plager meg nå da egentlig ikke, utenom når man ligger å vente på sovne på kvelden. Har vel egentlig kommet fram til en konklusjon, at jeg sover 9-10 timer i helgene, så får jeg ladet opp timebanken til hverdagene.

Eller at jeg er begynt å trene så mye, at jeg får så mye energi av det. Gikk for en måned tid siden fra 3 treningsøkter til 5 treningsøkter i uken.

Virker til at du sliter med det samme som jeg slet med før alt forverret seg. Jeg brukte også helgene til å hente meg inn siden jeg følte at jeg sov bedre mot morningen.

Klarte også å sovne lett på ettermidden med powernaps etter en lang skoledag, noe jeg ikke lenger klarer. Selv om det hjelper ørlitte grann å bare ligge i senga å chille.

Hvor gammel er du?

Edit: Hvis det er noe du føler plager deg, ta det opp med legen din. Selv om søvn"problemet" ikke er merkbart nå kan det slå tilbake senere og i verste fall forverre seg. Når du våkner, føler du deg tørst eller et søtsug?

Endret av Gamer93
Lenke til kommentar

Har sett litt på den linken du henviser til tidligere. Er litt vanskelig å se den at jeg "misforstår" at jeg sover dårlig når jeg går konstant rundt med halvdårlig humør og føler meg generelt groggy etter en dårlig natts søvn. Har sovet godt tidligere og vet hva hvordan man bør føle seg etter en skikkelig natts søvn.

Siden dette har pågått i snart 3 måneder føler jeg dette må bli tatt skikkelig tak i og slår meg ikke til ro med å kalle det en misforståelse.

Misforståelsen består i at man føler man ikke sover i det hele tatt, mens egentlig så sover man med dårlig søvnkvalitet. Det er den dårlige søvnkvaliteten som er problemet, ikke at man "ikke får sove". Skjønner du forskjellen?
Lenke til kommentar

Misforståelsen består i at man føler man ikke sover i det hele tatt, mens egentlig så sover man med dårlig søvnkvalitet. Det er den dårlige søvnkvaliteten som er problemet, ikke at man "ikke får sove". Skjønner du forskjellen?

Er klar over at jeg får sove, men dårlig og ujevnt. Problemet er at jeg sover veldig lett - ja har vel forklart dette greit tidligere.

Lenke til kommentar

Virker til at du sliter med det samme som jeg slet med før alt forverret seg. Jeg brukte også helgene til å hente meg inn siden jeg følte at jeg sov bedre mot morningen.

Klarte også å sovne lett på ettermidden med powernaps etter en lang skoledag, noe jeg ikke lenger klarer. Selv om det hjelper ørlitte grann å bare ligge i senga å chille.

Hvor gammel er du?

Edit: Hvis det er noe du føler plager deg, ta det opp med legen din. Selv om søvn"problemet" ikke er merkbart nå kan det slå tilbake senere og i verste fall forverre seg. Når du våkner, føler du deg tørst eller et søtsug?

Jeg er 22. Plager meg ikke sånn sett foreløpig. Har ikke noe spesielt sug om morgen. Utenom at jeg spiser frokost og tar glass melk. Så en snus når man er på tur mot skolen.

Lenke til kommentar

Siterer fra et innlegg som ble postet for 3 år siden på Yahoo. Dette fordi jeg har et identisk problem. Har letet lenge på nettet men finner ingen som har svar på dette problemet.

"Ever since a month and a half ago, I haven't been able to sleep save maybe once or twice every couple of weeks. By sleep I mean being aware that I'm in deep sleep, and feeling refreshed in the morning. I either can't fall asleep and I just lie in bed thinking about why I can't sleep or hoping for my body to let me sleep, or rarely falling asleep just to wake up every couple of hours being frustrated that I can't keep sleeping. When I can keep sleeping it doesn't feel like deep sleep at all, it's just like I'm laying there with my eyes closed until I wake up in the morning.

I cycle 5 times a week, about an hour and a half each time, so exercise isn't the problem. I also noticed that I can't yawn deeply whenever I feel like it, and each time that I try I stop halfway through it and I can't go any further.

I can't stand not sleeping, it's affecting every aspect of my life, I used to be able to nap for a couple of hours and fall right to sleep a few hours after I woke up, now I can't even seem to be able to sleep for a couple of hours without waking up frustrated.. can anyone suggest what I can do?"

Er helt unødvendig å poste grunnleggende søvntips, har prøvd ganske mye. Tenker å prøve melatonin. Har sett litt på et kosttilskudd kalt Somatomax (http://www.amazon.com/2-x-Hi-Tech-Somatomax/product-reviews/B0042PWA2U) men er litt skeptisk.

Innspill?

Melatonin fungerer perfekt her :)

Snakk med lege så kan han/hu gi deg den passende dosen.

Jeg har nå brukt den i 14 år å den hjelper utrulig mye

Selv kunne jeg bruke flere timer på å sovne, nå bruker jeg kanskje 5-10 min på circadin (2mg)

Lenke til kommentar

Melatonin fungerer perfekt her :)

Snakk med lege så kan han/hu gi deg den passende dosen.

Jeg har nå brukt den i 14 år å den hjelper utrulig mye

Selv kunne jeg bruke flere timer på å sovne, nå bruker jeg kanskje 5-10 min på circadin (2mg)

Har melatonin 5 mg, prøvde det en natt uten at det hadde noen effekt, men det bør sikkert brukes over lengre tid? Kan man bruke melatonin sammen med GABA?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...