Gå til innhold

Etter 6 måneder

Michael Linde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann. Jeg tok lappen når jeg ble 18. Jeg klarte å kjøre utfor og mistet da lappen i 6 måneder.

Spørsmålet mitt er. Må jeg ta teori og oppkjøring etter disse månene er over? Eller får jeg tilsendt førekortet mitt igjenn?

Quoter en annen kar på forumet.

Systemet er lagt opp slik:

Tap under 6 md: Ingen ny førerprøve

Tap mellom 6-12 md: Delvis ny førerprøve (oppkjøyring)

Tap over 12 md: Full førerprøve (teori + oppkjøyring)

Dersom ein ikkje er ferdig med prøvetida på 2 år når ein mister førerkortet så vil ein alltid måtte avlegge full førerprøve.

Det ser ut som at full førerprøve også inkluderer at du må sende søknad om førerkort før du får ta teoriprøva. Etter som eg forstår så er dette i all hovedsak ein formalitet som bekrefter at du er ferdig med tapsperioden.

Når det gjeld dei obligatoriske kjøretimane som du har gjennomført så er dei gyldige så lenge det ikkje har vært endra på forskriftene. Det kom eit krav i 2006 om trafikkalt grunnkurs, men det er eit unntak for personer som er over 25 år. Trådstarter vil derfor ikkje trenge å ta meir enn teoriprøva og oppkjøyringa. Det er mulig du må ta forberedelsestimen før oppkjøyringa, men ikkje noke meir enn det.

Når førerprøva er bestått så vil det bli ny prøvetid på 2 år.

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

§ 4-2. Prøveperiode for førerett i klasse B

Ved førstegangsutstedelse av og utvidelse til førerkort i klasse B fastsettes det en prøveperiode på 2 år som anmerkes på førerkortet. Blir nytt førerkort utstedt i prøveperioden, skal gjenstående prøvetid anmerkes på førerkortet.

Den som taper føreretten i prøveperioden som følge av brudd på trafikale adferdsregler, må avlegge ny full førerprøve, jf. forskrift 19. desember 2003 nr. 1660 om tap av retten til å føre motorvogn mv. § 8-4. Etter bestått førerprøve utstedes førerkort med ny prøveperiode på 2 år. Tilsvarende gjelder også ved senere gjentagelser. Ny prøveperiode skal gjelde, selv om det i dom eller forelegg ikke er fastsatt krav om ny prøve.

Du må ta alt på nytt når du mister førerkortet i prøveperioda.

Edit: Merko kom meg i forkjøpet

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...