AnonymDiskusjon Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Hei, Jeg er en mann under 26 år, som hele livet har slitt med en fysisk sykdom. Mye fravær på både barne, ungdom og videregående -skole. Jeg har erklæring fra spesialist og fra lege angående sykdommen. Jeg jobber per i dag 100%, og er i påvente av å få ta fagbrev om ca 1. år. Så over til det jeg lurer på:Hvordan fungerer ung-ufør økonomisk? Nå er det forhåpentligvis snakk om at hvis jeg skal bli ufør så blir det bare 50% og ikke 100%. Hvordan regner de ut hva jeg skal ha utbetalt i mnd? Jeg har jobbet 3 plasser til nå. 1. 7 mnd lærling 2. 12 mnd jobb 3. 6 mnd og jobber der fortsatt. Tar de ut i fra hva jeg tjener per. i dag? Tar de ut i fra gjennomsnittet av hva jeg har tjent hele mitt "yrkesliv" ?Vil et fagbrev utgjøre noe økonomisk? Eller er det KUN det jeg har tjent tidligere som gjelder? Jeg er generelt interessert i alt dere har å fortelle om ung-ufør, da NAV sin informasjon blir litt vel vanskelig og forstå til tider. Takk på forhånd, fra en relativt fortvilt person. Anonymous poster hash: f8e01...994 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Ung ufør-tillegg er en beregningsmåte som viser hvor mye du skal ha utbetalt. Det er ikke alle unge uføre som har ung ufør. Hvis du ikke har ung ufør beregnes summen på vanlig måte. Lenke til kommentar
KarlsenK Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Ung ufør-tillegg er en beregningsmåte som viser hvor mye du skal ha utbetalt. Det er ikke alle unge uføre som har ung ufør. Hvis du ikke har ung ufør beregnes summen på vanlig måte. Okei, hva er "vanlig" måte da? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 (endret) Okei, hva er "vanlig" måte da? Du finner alle svar på hjemmesiden til NAV. https://www.nav.no/Forsiden Det står godt forklart der. Ung ufør, er ment til å gi litt ekstra uførpensjon, slik at man også kan leve av beløpet som alderspensjonist.... Er i første omgang tenkt til på de som ikke har vært i arbeidslivet så lenge, dvs feks som deg selv som har vært syke hele livet. Men mulig de blåblå regjeringen kommer til å herpe opp dette. Endret 13. november 2013 av Gouldfan Lenke til kommentar
KarlsenK Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Du finner alle svar på hjemmesiden til NAV. https://www.nav.no/Forsiden Det står godt forklart der. Ung ufør, er ment til å gi litt ekstra uførpensjon, slik at man også kan leve av beløpet som alderspensjonist.... Er i første omgang tenkt til på de som ikke har vært i arbeidslivet så lenge, dvs feks som deg selv som har vært syke hele livet. Men mulig de blåblå regjeringen kommer til å herpe opp dette. Ja, skjønner nå hva ung ufør er. Men jeg finner ikke ut noe av det økonomiske rundt å være ufør generelt. Vil ei utdanning ha noe innvirkning? Hvordan regner de ut hvor mye jeg skal motta i uføretrygd? Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 (endret) Du spør om lettforståelig informasjon, men beregning av uførepensjon får ikke blitt lettforståelig. En vanlig uførepensjon består av grunnpensjon, som veldig forenklet sagt beregnes utfra hvor lenge du har bodd i landet siden du fylte 16 år og frem til uføretidspunktet (da du først ble sykmeldt for den aktuelle sykdommen), og tilleggspensjon, som beregnes utfra gjennomsnittet av de 20 beste årene med pensjonspoeng (dvs. de årene med høyest inntekt og dermed høyest poengtall, eksempelvis er 1 til 2 et svært lavt poengtall og 6 til 7 svært høyt). Men her er det snakk om ung ufør og da er det andre regler som gjelder; du sier du har hatt sykdommen hele livet, i så fall vil uføretidspunktet ditt være 16-årsdagen og du vil automatisk få maksimal trygdetid (40 år), mens tilleggspensjonen blir beregnet etter et poengtall på 3,50. I et slikt "standardtilfelle" ender den månedlige utbetalingen på mellom 17 og 18 tusen per måned, før skatt, når det er snakk om 100%. I så fall er det lett å tenke seg ca. hvor mye du får med 50%. Endret 13. november 2013 av Spartapus 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Ja, skjønner nå hva ung ufør er. Men jeg finner ikke ut noe av det økonomiske rundt å være ufør generelt. Vil ei utdanning ha noe innvirkning? Hvordan regner de ut hvor mye jeg skal motta i uføretrygd? Da må du jo isåfall ut med hvor mye du har tjent hvert år, og det er jo litt personlig. Du får vel fra grunnbeløpet ung-ufør siden du har jobbet så lite. Dersom du har full ordentlig lønn der du jobber så kan det være greit å jobbe 50%, men jeg har hørt at flere som jobber 50% kommer dårligere ut enn om de faktisk ikke jobbet noenting. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Dersom du har full ordentlig lønn der du jobber så kan det være greit å jobbe 50%, men jeg har hørt at flere som jobber 50% kommer dårligere ut enn om de faktisk ikke jobbet noenting.Det er nok helst folk som har høyere pensjon fordi de tidligere har vært i arbeid. Lenke til kommentar
KarlsenK Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Du spør om lettforståelig informasjon, men beregning av uførepensjon får ikke blitt lettforståelig. En vanlig uførepensjon består av grunnpensjon, som veldig forenklet sagt beregnes utfra hvor lenge du har bodd i landet siden du fylte 16 år og frem til uføretidspunktet (da du først ble sykmeldt for den aktuelle sykdommen), og tilleggspensjon, som beregnes utfra gjennomsnittet av de 20 beste årene med pensjonspoeng (dvs. de årene med høyest inntekt og dermed høyest poengtall, eksempelvis er 1 til 2 et svært lavt poengtall og 6 til 7 svært høyt). Men her er det snakk om ung ufør og da er det andre regler som gjelder; du sier du har hatt sykdommen hele livet, i så fall vil uføretidspunktet ditt være 16-årsdagen og du vil automatisk få maksimal trygdetid (40 år), mens tilleggspensjonen blir beregnet etter et poengtall på 3,50. I et slikt "standardtilfelle" ender den månedlige utbetalingen på mellom 17 og 18 tusen per måned, før skatt, når det er snakk om 100%. I så fall er det lett å tenke seg ca. hvor mye du får med 50%. Takk for utfyllende og et mer forståelig svar enn det NAV hadde klart! Jeg har i hovedsak 2 oppfølgingsspørsmål: Har ikke de 3 årene jeg har arbeidet noe innvirkning? - Og hvis de tar ut i fra de 3 årene, er det ikke da noe med at jeg får 66% av det jeg tjente? Lenke til kommentar
KarlsenK Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Da må du jo isåfall ut med hvor mye du har tjent hvert år, og det er jo litt personlig. Du får vel fra grunnbeløpet ung-ufør siden du har jobbet så lite. Dersom du har full ordentlig lønn der du jobber så kan det være greit å jobbe 50%, men jeg har hørt at flere som jobber 50% kommer dårligere ut enn om de faktisk ikke jobbet noenting. Takk for svar! Nå skal det sies at om jeg i det hele tatt skulle blitt ufør, så vil jeg selvfølgelig jobbe i så høy grad som mulig. Per dags dato er jeg ikke 100% ufør, jeg kan godt takle en XX% stilling, og da ønsker jeg selvfølgelig det. Lenke til kommentar
lurerlurer Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 (endret) Men åssen blir dette regnet ut egentlig? om du ikke har tjent nok dem 3 årene får du standar utbetaling som alle andre ung ufør da, eller plusser dem på noe når du har jobbet 3 år? Eller har det sånn at visst man som sagt ikke tjent nok så får man bare som vanlig ung ufør som ikke har jobbet noe? Nå tenker jeg på at du kanskje har tjent.. første år: 100 000 2: 200 000 og tredje 300 000. Vil det ha noe og si? Endret 8. februar 2014 av lurerlurer Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 skaff deg en god uføreforsikring. da får du penger utbetalt ekstra i måneden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå