Jusstudent Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Kan noen anbefale meg et godt objektiv til mitt Canon EOS 550? Jeg skal reise rundt i Sør-Afrika og trenger noe funksjonelt. Jeg er nybegynner, men til og med jeg ser begrensninger med objektivet jeg har nå(det som fulgte med). Jeg har lest en god del på nettet, men har ikke helt funnet ut av dette enda. Vurderer Tamron 18-200mm. Noen som har erfaringer med dette/kan anbefale meg noe annet? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Går utifra at du ønsker og bruke kun 1objektiv ? Ta heller og vurdere Tamron 18-270 VC, det går for og være et av de bedre superzoomer/reisezoomer. Lenke til kommentar
Jusstudent Skrevet 13. november 2013 Forfatter Del Skrevet 13. november 2013 Går utifra at du ønsker og bruke kun 1objektiv ? Ta heller og vurdere Tamron 18-270 VC, det går for og være et av de bedre superzoomer/reisezoomer. Det stemmer fint det! Jeg skal ta å sjekke det ut, jeg! Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
Jusstudent Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 Det stemmer fint det! Jeg skal ta å sjekke det ut, jeg! Tusen takk for svar! Er dette greit å ha med seg på safari også? Vet du om det er greit å bruke i mørket? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Er dette greit å ha med seg på safari også? Vet du om det er greit å bruke i mørket? Det er nok et utpreget daglysobjektiv. I mørket, så er det andre objektiver som passer bedre. Jeg var i Kenya i 2006, og der ville jeg fint kunne brukt et objektiv som Tamron 18-270mm om dagen. Jeg hadde ikke bildestabilisering, så det vil hjelpe litt; og 550D er en del bedre på høy ISO enn 350D (som var det jeg hadde). Så jeg hadde nok kjøpt et lyssterkt objektiv ved siden av for bruk om kvelden. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 (endret) Tamron 18-270 VC fungerer fint til allround bruk på safari, men det er nok ikke optimalt når det begynner og mørkne. skal du ha et objektiv som fungerer i mørke og er tilsvarende allsidig så vil det nok fort koste 10.000.- eller mer. Vil nok anbefale og kjøpe en Canon 50mm f/1.8 i tillegg, et meget skarp og lyssterk fastobjektiv som koster bortimot ingenting, dette objektivet er ikke justerbar "zoom" og har kun en brennvidde, eventuell en blits kan også fungere sålenge avstandene ikke blir for store. Endret 14. november 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Jusstudent Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 Det er nok et utpreget daglysobjektiv. I mørket, så er det andre objektiver som passer bedre. Jeg var i Kenya i 2006, og der ville jeg fint kunne brukt et objektiv som Tamron 18-270mm om dagen. Jeg hadde ikke bildestabilisering, så det vil hjelpe litt; og 550D er en del bedre på høy ISO enn 350D (som var det jeg hadde). Så jeg hadde nok kjøpt et lyssterkt objektiv ved siden av for bruk om kvelden. Var vel det jeg mistenkte ja:) Da får jeg evt bare bruke det vanlige 18-55mm ellers da. Takk for svar! Lenke til kommentar
Jusstudent Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 Tamron 18-270 VC fungerer fint til allround bruk på safari, men det er nok ikke optimalt når det begynner og mørkne. skal du ha et objektiv som fungerer i mørke og er tilsvarende allsidig så vil det nok fort koste 10.000.- eller mer. Vil nok anbefale og kjøpe en Canon 50mm f/1.8 i tillegg, et meget skarp og lyssterk fastobjektiv som koster bortimot ingenting, dette objektivet er ikke justerbar "zoom" og har kun en brennvidde, eventuell en blits kan også fungere sålenge avstandene ikke blir for store. Ja, det virker slik. Jeg har dessverre ikke mulighet til å bruke så mye penger på et objektiv nå, så da får det heller være for denne gang:) Mener du at jeg skal ha det med meg på safari eller bare generelt? Jeg ville tro at det var litt upraktisk å ikke kunne ha noen zoom på? Kan ikke så lett tilpasse avstanden min fra trucken. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 (endret) Neida, planen var at du bruker 18-270 til all fotografering, men når du vil selektere/utheve objektet i bildet eller når det begynner og bli mørkt kan du bruke 50mm'tern. Her er et knippe bilder tatt med Canon 50mm f/1.8 og et knippe tatt med Tamron 18-270 VC II Da får jeg evt bare bruke det vanlige 18-55mm ellers da. Takk for svar! 18-55 er ikke bedre eller verre en 18-270 når det gjelder og ta bilder i mørket, de har samme blendere, men jo mer brennvidde "zoom" jo vanskeligere er det og holde kameraet stille og mer bevegelseubalanse får du, men holder du deg imellom 18mm og 55mm når du bruker 18-270 skal de oppleves tilnærmelsesvis like. Edit: glemte linkene. Endret 14. november 2013 av Nautica Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Var vel det jeg mistenkte ja:) Da får jeg evt bare bruke det vanlige 18-55mm ellers da. Takk for svar! Den er like ubrukelig i dårlig lys, desverre. Ta en titt på Canon 28mm f/2.8 IS; eller Sigma 30mm f/1.4 (den nye). En av de vil være gøyal om kvelden. Lenke til kommentar
Jusstudent Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 Den er like ubrukelig i dårlig lys, desverre. Ta en titt på Canon 28mm f/2.8 IS; eller Sigma 30mm f/1.4 (den nye). En av de vil være gøyal om kvelden. Haha! Okey:) Hadde du valgt et av dem fremfor Canon 50mm f/1.4? Lenke til kommentar
Jusstudent Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 Neida, planen var at du bruker 18-270 til all fotografering, men når du vil selektere/utheve objektet i bildet eller når det begynner og bli mørkt kan du bruke 50mm'tern. Her er et knippe bilder tatt med Canon 50mm f/1.8 og et knippe tatt med Tamron 18-270 VC II 18-55 er ikke bedre eller verre en 18-270 når det gjelder og ta bilder i mørket, de har samme blendere, men jo mer brennvidde "zoom" jo vanskeligere er det og holde kameraet stille og mer bevegelseubalanse får du, men holder du deg imellom 18mm og 55mm når du bruker 18-270 skal de oppleves tilnærmelsesvis like. Edit: glemte linkene. Haha! Der ser du hvor lite jeg kan om det. Når jeg ser på bildene, så er jeg jo ikke itvil om hva jeg hadde syntes var gøyest. 55mm er jo leken som fy (sånn jeg ser det), men hvis jeg skal velge en så er jo det mest praktiske er 18-270. Valgets kvaler! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Haha! Okey:) Hadde du valgt et av dem fremfor Canon 50mm f/1.4? Jeg hadde ikke valgt 50mm som eneste lyssterke fastobjektiv, da den fort blir for trang; flott til portrett, men håpløs til gruppebilder. På en 550D, så vil en brennvidde mellom 28 og 35mm passe bedre. Hvis du tar veldig mange bilder med 18-55mm som ligger rundt 50mm, så stiller saken seg muligens anderledes. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Ville nok valgt 18-270 VC som primærobjektiv og en 50mm som sekundær/tilleggs objektiv siden den har et mye mindre bruksområde en et zoomobjektiv. Som tomsi sier kan 50mm bli for trang og da kan men heller kjøpe en med kortere brennvidde som foreksempel 30mm, hovedgrunnen for at jeg anbefaler 50mm er at den er veldig billig og gir utrolig mye bildekvalitet for lite penger. Hvis dette høres interessant ut kan du sette din 18-55mm på henholdsvis 30mm og 50mm og ta et knippe bilder på kun den/de brennvidden og se om du føler deg komfortabel med kun og bruke en brennvidde. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Sigmas 30mm 1,4 koster over tre ganger så mye som Canons 50mm 1,8 og omtrent like mye som Tamrons 18-270. Jeg har ikke prøvd Tamron objektivet, men har hatt både Sigmaen og Canonobjektivet på en 550, og erfaringen er at canonobjektivet var betydelig lettere å ta gode, skarpe bilder med enn Sigmaen. Om jeg skulle dratt på safari hadde jeg gått for rekkevidde fremfor lysstyrke. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Jeg har ikke prøvd Tamron objektivet, men har hatt både Sigmaen og Canonobjektivet på en 550, og erfaringen er at canonobjektivet var betydelig lettere å ta gode, skarpe bilder med enn Sigmaen. Litt avhengig av hvilken Sigma-superzoom du hadde, men de har et av de dårligst i klassen og Tamron sitt går for og være et av de beste så og si på linje med Canon 18-200 IS Lenke til kommentar
Larsskv1981 Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Jeg ville vurdert dette: http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=65&kjoepsalgid=2&searchstring=70-200&id=208503&merkeid=3 Canon 70-200 f4 er regnet for å være et svært godt objektiv. Det er nok litt tyngre å drasse på, og du må nok bytte objektiv oftere enn med Tamron 18-270, men bildekvaliteten kommer til å være betydelig bedre. Et lite, godt og billig objektiv til kveldbruk kan være CAnon 40mm f.2.8 (pancake). Kanskje litt trangt, og litt lite lyssterkt, men det er et veldig lite og lett objektiv som tar gode bilder. Lenke til kommentar
Jusstudent Skrevet 18. november 2013 Forfatter Del Skrevet 18. november 2013 Jeg ville vurdert dette: http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=65&kjoepsalgid=2&searchstring=70-200&id=208503&merkeid=3 Canon 70-200 f4 er regnet for å være et svært godt objektiv. Det er nok litt tyngre å drasse på, og du må nok bytte objektiv oftere enn med Tamron 18-270, men bildekvaliteten kommer til å være betydelig bedre. Det tok jo helt fantastiske bilder! Men det er ikke i salg enda? Lenke til kommentar
Lawman Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Jeg har vært på ganske mange safarier og vil anbefale mer tele enn 200 mm. En superzoom som 18-270 vil dekke svært mye, og være veldig praktisk, men hvor gode bilder dette objektivet tar, vet ikke jeg. Canons 70-300 f4-5,6 L IS USM er emm. et bedre valg til safaribruk enn en 70-200, og selv 300 mm (480 mm) er ikke veldig mye tele. I begge sistnevnte tilfeller vil du da trenge et normalobjektiv i tillegg, feks en 50 mm eller en normalzoom. Lenke til kommentar
Arne M Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Har vært på flere safarier og jeg foretrekker kombinasjonen 70-300 og en normalzoom. Canon 70-300IS USM og et 18-55 er en billig grei kombi. Bruker nå 70-300L og 15-85 kombinasjonen. Skulle jeg tatt med et objektiv til måtte det bli Sigma 30mm f1.4A. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå