Gå til innhold

[Løst] Overgang fra Windows Server 2003 til hva da?

Pallantir

Anbefalte innlegg

Denne er litt vrien... Jeg har en Windows 2K3 Enterprise-server i huset som er satt opp på et vanlig desktop-kort (Assus med i7 og 16 gig ram) for deling av internett, filer, DHCP og litt småtteri. Standard servertjenester, altså. Det ligger en virtuell maskin der med M0n0wall-brannmuren, som er forholdsvis skuddsikker og har kjørt i ulike konfigurasjoner i minst ti år (på fysiske og virtuelle maskiner) uten noe som helst trøbbel. Og i tillegg kjøres det en virtuell Windows XP-maskin i VMWare som er mye viktigere: Den er automatiseringskontrolleren for hele huset. Og det sier ikke lite. Uten den kan man si at alt av lyd, bilde, oppvarming og en god del andre ting stopper opp. Nå har jeg et mulig tilbud på gang om å selge huset (som er ganske stort) på rot som bolig for enslige arbeidere fra Øst-Europa som jobber på en fabrikk i nærheten. Og da er jo problemet at den nevnte serveren både er innviklet å drifte for "menigmann", og i tillegg at Windows 2K3 ikke er helt... Hvordan skal jeg uttrykke dette? Vel, ikke helt lovlig anskaffet... :hm:

Hva vil være den enkleste måten å gjøre noe med dette på? Jeg vil jo helst ikke selge et "pirathus"... Å sette opp en Linux-server som kjører VMWare player? For den kan man jo iallfall bruke gratis, selv om ikke Workstation er gratis. All automatiseringen krever noe USB-utstyr som det så vidt jeg vet ikke fins drivere til i Linux, og M0n0wall bruker noen PCIe-nettverkskort, men de er forholdsvis standard så jeg håper det fins drivere til dem. Vil dette fungere som på Windows, så jeg bare kan kjøre tingene rett over i den virtuelle maskinen som kjører på den fysiske serveren? Eller vil det være bedre å finne fram til en brukt 2K3-lisens et eller annet sted som jeg kan bruke på serveren? Hvis det i faktisk er mulig, da. Det må sies at jeg kjenner de funksjonene jeg trenger i Windows Server 2K og 2k3 ut inn (bare fra å ha brukt dem selv her i huset i ganske mange år, ikke som proff), men jeg vet tilnærmet null og niks om Linux-servere.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...