Gå til innhold

2 dusjhoder i dusjen

Dapp47

Anbefalte innlegg

Heisann!

Lurer litt på muligheten til og ha 2 dusjhoder på ett blandebatteri men med 2 slanger.

Fant en T kobling som passet blandebatteriet og 2 dusjslanger men spørsmålet er vel egentlig om det vil gi MER vann, eller om vannet bare bli fordelt på de 2 dusjhodene, for da er vel poenget egentlig borte.

Takk for alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vannet tilgjengelig i dusjen er jo begrenset av slangen/røret til blandebatteriet, ikke antall dusjhoder. Har du to dusjhoder uten å øke tilførsel så vil du bare dele nåværende mengde på to dusjhoder = mindre trykk.

Så hvis jeg setter blandebatteriet på maks vann og maks styrke på dusjhodene så vil det jo hjelpe med 2 dusjhoder kontra ett? Her skrur jeg jo gjerne ned "trykket" for at det ikke skal gjøre vondt

Lenke til kommentar

Det kommer nok an på selve dusjhodet. Om du har et dusjhode som slipper mye vann igjennom hjelper det neppe med et til. Om du har et som slipper lite vann igjennom kan det nok hjelpe litt. Men hvorfor ikke bare bytte det i ett som slipper igjennom mer vann?

Mest fordi når jeg dusjer med dama blir det ofte en som står uten vann og det blir fort kaldt! vil få vannet litt "spredt" om du skjønner :)

Lenke til kommentar

Går jo an det, men det vil da bli vesentlig mindre trykk og da er det nesten bedre at du har ett hode.

Blir det så dårlig? Har et enkelt hode fra Clas ohlson nå. Tenkte jeg kunne prøve med 2 stk, men ingen vits og bruke Penger på det om det blir som å stå under springen ...

Lenke til kommentar

Det er eigentlig umogleg å svare på dette utan følgande opplysninger:

-Kapasiteten til vannledninga du har på badet.

-Kapasiteten til blandebatteriet

-Kapasiteten til dusjhodet.

For dusjhodet og blandebatteriet så skal det stå oppgitt antall liter per minutt, for vannledninga så må enten måle sjølv eller høyre med vannverket.

Du kan bruke l/m sidan dette også seier noke om trykket (sjølv om det er inndirekte).

Har du eit vanlig dusjhode så kan det være noke å hente på å f.eks montere to sparedusjer.

Lenke til kommentar

Hvor mye vann (flow) som kommer gjennom dusjen kommer av et par faktorer:
1. Kan jo starte med hvor høyt trykk/flow du har ved vanninntaket.

2. Deretter så vil varmtvannstanken bidra med et lite trykksfall, men siden du bare kommer til å bruke ca 50-60 % av flowen fra varmtvannstanken så har dette ikke så mye å si.

2. Hvor stort trykkfall du har frem til blandebatteriet. Vannslange(er) og høydeforskjell vil skape et greit trykkfall. Ved å øke slange/rør-tykkelsen så vil man få mindre trykkfall.

3. Blandebatteriet vil ha noe motstand, og alt etter hva slags dere har så vil litt gå tapt her.

4. Trekker vi fra det trykkfallet du har i slangen til dusjhodet så sitter du med et gitt trykk.

Disse fire faktorene vil jeg videre kalle for "total motstand i rørsløyfa".

Det er dette trykket du har tilgjengelig delt på motstanden i dusjhodet som gir deg mengden vann som strømmer ut.

Har du to dusjhoder i parallell (som er eneste måten å ha dem) så vil denne motstanden bli halvert, og du vil i teorien få dobbelt så mye vann. men det er ikke så lett!

For du har nå i prinsippet også doblet flowen i gjennom hele rørsystemet, som igjen skaper mer trykkfall.

Men hvis total motstand i rørsløyfa er betraktelig mindre enn motstanden i dusjhodet så vil du også kunne forvente en betraktelig forbedring.

Derimot, hvis total motstand i rørsløyfa er betraktelig høyere enn motstanden i dusjhodet så vil du ikke få noen særlig endring i flow/vannmengde. (hvert dusjhode vil nesten få en halvering i trykk, som igjen betyr at du får nesten halv mengde i hvert dusjhode, (totalt så blir det dog litt over det du startet med).

Og så har du alle situasjonene mellom disse to ekstreme. Altså alt mellom 0 og 100 % forbedring.

I dag så er det vanlig at dusjhodet har svært høy motstand (sparedusjer), og dette gir god grunn til å kunne forvente en vesentlig forbedring i vannflow. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Du kan godt prøve, det er mulig du får greit trykk i begge to. Trykket vil ikke halveres, det er mest sannsynlig en større motstand i dusjhodet ditt. Hvis du bytter ut et "vanlig" dusjhode med to sparehoder, vil du oppnå et godt trykk i begge to.

Helt korrekt.

Det er eigentlig umogleg å svare på dette utan følgande opplysninger:

-Kapasiteten til vannledninga du har på badet.

-Kapasiteten til blandebatteriet

-Kapasiteten til dusjhodet.

For dusjhodet og blandebatteriet så skal det stå oppgitt antall liter per minutt, for vannledninga så må enten måle sjølv eller høyre med vannverket.

Du kan bruke l/m sidan dette også seier noke om trykket (sjølv om det er inndirekte).

Har du eit vanlig dusjhode så kan det være noke å hente på å f.eks montere to sparedusjer.

Det blir litt feil, for kapasiteten er egentlig bare en gjetning etter hvilket trykk du har tilgjengelig. Og i flere situasjoner så blir den gjetningen litt for feil til å kunne beregne noe som helst.

Men det kan også være nær et "metningspunkt", hvor en trykkøkning nærmest bare vil ende opp med å øke motstanden, og ikke flowen i noen særlig grad.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det blir litt feil, for kapasiteten er egentlig bare en gjetning etter hvilket trykk du har tilgjengelig. Og i flere situasjoner så blir den gjetningen litt for feil til å kunne beregne noe som helst.

Men det kan også være nær et "metningspunkt", hvor en trykkøkning nærmest bare vil ende opp med å øke motstanden, og ikke flowen i noen særlig grad.

Vanligvis så er det vell ikkje vanntrykket som er største problemet, og der det er problemer med dårlig vanntrykk så vil det i alle fall ikkje hjelpe med fleire vannuttak.

Men mange plasser, spesielt i eldre hus så kan det bli litt for mykje innsnevring på vannledningane til at du får ut nok vatn til å forsyne mange uttak samtidig.

Men du har sjølvsagt rett i at det ikkje alltid hjelper å auke trykket pga mottstanden.

Lenke til kommentar

Vanligvis så er det vell ikkje vanntrykket som er største problemet, og der det er problemer med dårlig vanntrykk så vil det i alle fall ikkje hjelpe med fleire vannuttak.

Men mange plasser, spesielt i eldre hus så kan det bli litt for mykje innsnevring på vannledningane til at du får ut nok vatn til å forsyne mange uttak samtidig.

Men du har sjølvsagt rett i at det ikkje alltid hjelper å auke trykket pga mottstanden.

Med vanntrykk så mener jeg det trykket du har tilgjengelig ved dusjhodet, og er da et resultat av trykket du har inn i huset minus innsnevringen i vannrør etc.. ved en gitt flow.

bare at det du kaller for "innsnevring av rør/slanger" er altså et mer daglidags-uttrykk for det jeg kaller for "trykkfall i slange/rør". :)

Hva du har inn i huset har jeg egentlig ikke sagt så mye om, da det vil variere så mye at det blir umulig å si. Hjemme så har vi godt trykk, mens en kompis av meg, ikke langt unna bor oppe på en ås, og har mye dårligere trykk. Dette kommer av at huset ligger nesten på samme høyde som vanntårnet, og må følgelig ha en vannpumpe.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Dette ble jo hakket mer avansert enn jeg ante hehe. Men virker som om det er verdt et forsøk :) Takk for all hjelp, kan komme tilbake til tråden da jeg har fått tatt meg tid til å kjøpe inn og montere og sett om det har blitt noe bedre :-)

Nå må vi snart få et svar her, jeg begynner å bli utålmodig. Funket det?
Lenke til kommentar

Dette ble jo hakket mer avansert enn jeg ante hehe. Men virker som om det er verdt et forsøk :) Takk for all hjelp, kan komme tilbake til tråden da jeg har fått tatt meg tid til å kjøpe inn og montere og sett om det har blitt noe bedre :-)

Nå må vi snart få et svar her, jeg begynner å bli utålmodig. Funket det?

Haha! Har flyttet siden tråden ble laget og nå har jeg dusjkabinett noe som gjør det litt mindre praktisk og ha 2 dusjhoder.. Men takk for påminnelsen, skal se om jeg får prøvd fordet. :)

Lenke til kommentar

Smak og behag :p liker og ha det komfertabelt, varmt og vått under "dusjingen" ellers kunne vi likegodt stått i gangen ;)

Mest fordi når jeg dusjer med dama blir det ofte en som står uten vann og det blir fort kaldt! vil få vannet litt "spredt" om du skjønner :)

Når jeg "dusjer" med dama, så er vel vannet det siste jeg tenker på ;-)

Når jeg "dusjer" med dama, så er vel vannet det siste jeg tenker på ;-)

Smak og behag :p liker og ha det komfertabelt, varmt og vått under "dusjingen" ellers kunne vi likegodt stått i gangen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...