Gå til innhold

Build: Treskjerms gaming rig

Anbefalte innlegg

Jobber for dagen med et treskjerms prosject som skal kjøpes inn ved juletider, har to 24" 16:9 skjermer fra før som jeg ønsker å bruke som sideskjermer. Jeg har ikke særlig peiling på hva som trengs for at PC'en skal kunne dra spill som BF4 med tre skjermer og ber derfor om råd. Er ganske fleksibel på pris, ikke tenk på kabinett og lagring.

https://prisguiden.no/liste/144897

Grafikk: R9 290 x2

Skjerm: Samsung SyncMaster S24C750P (til innkjøp, ganske random valg, forslag?)

Prosessor: Intel Core i7-4770k

Hovedkort: MSI Z87-MPOWER

RAM: Kingston HyperX Black DDR3 1600MHz 16GB

PSU: Corsair CX 750W Modular (need more)

Skjermer som jeg har fra før https://prisguiden.no/produkt/benq-gl2450hm-153042#productImageBig

Drastiske tiltak kan bli gjort! :)

Endret av Kessler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil også legge til posten over, dra på en skikkelig CPU kjøler og klokk CPU'en din.

Burde klare rundt 4.2 med en skikkelig kjøler sålengst du ikke er uheldig med Chippen din og du må kjøre i den for mye strøm.

Vil anbefale en XFX ProSeries fremfor Corsair CX. Gjerne en 850w om du følger planen til jetzbullet med 2x 290x

Lenke til kommentar

Skal jeg være helt ærlig med deg ville jeg heller valgt 1stk 120/144Hz skjerm i stedet for 3stk med 60Hz skjermer!.

Eyefinity(flerskjerms oppsett) er helt klart ganske fett, men persolig har jeg best nytte av det til flysimulator og bilsimulator. Men for all del, BF4 tar seg også bra ut med 3 skjermer!. Jeg har 3stk 144Hz skjermer satt opp med 5760x1080 oppløsning.

Lenke til kommentar

For å drive en 120/144Hz skjerm trenger du fremdeles mye kraft, trikset da er å ha fps så likt som Hz på skjermen. Altså 120fps til en 120Hz skjerm, så godt som 144fps til 144Hz.

Du kan med andre ord ikke gå ned i specs på builden din!.

120/144Hz skjerm vil gi deg en bedre opplevelse av spillet pga. mye bedre flyt.

Jeg har CPUen klokket til 4.2GHz og 2stk HD7970 som er klokket max i CCC(1125-1575).

Når jeg gamer BF4 bruker jeg kun en skjerm sotte ned til 120Hz pga lightboost funksjonen(fjerner motion blur).

På medium settings og noe på off, ligger jeg nesten jevnt på 120fps hele tiden.

Endret av jetzbullet
Lenke til kommentar

Hvor mye kan man isåfall gå ned i specs på selve maskina med en 120/144Hz skjerm contra 3*60Hz?

Den største fordelen er vel at 7970 CFX da blir et reellt alternativ ettersom AMDs frame-pacing bare er på plass for enkeltskjermer med oppløsning opp til 2560x1600 med de gamle 7970-kortene.

Hvis du har tenkt å kjøre tre skjermer ville jeg gått for et oppsett bestående av to stykk R9 290 (om skikkelige kjølere er på plass innen kjøpsdatoen) eller GTX 780, med en i7-4770k.

Hvis du lurer på hva frame-pacing er, kan det kort oppsummeres som en teknologi designet for å forhindre microstutter.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

MariusJS.

Da synes jeg at du kan være så passe smart å forklare hvorfor til trådstarter ;)

OK, det er fordi R9 290 med en kjapp OC yter bedre enn 290X, og det er med stock kjøler, noe jeg ikke vil anbefale å kjøpe med de nye AMD kortene.

R9 290 er også ca. 1000,- billigere pr. kort!

Lenke til kommentar

OK, det er fordi R9 290 med en kjapp OC yter bedre enn 290X, og det er med stock kjøler, noe jeg ikke vil anbefale å kjøpe med de nye AMD kortene.

R9 290 er også ca. 1000,- billigere pr. kort!

X eller uten X, det smarteste trekket her er uansett å vente til det kommer bedre kjøleløsninger.

Om TS klarer å leve med 2x støyende skjermkort som står rett ved siden av seg får han velge selv, jeg vet ivertfall at jeg ikke hadde klart det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...