Gå til innhold

Korleis unngå å fora rasistane i oss?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De ER jo faktisk østeuropeere....det er vel forhåpentligvis lov å kalle en spade for en spade. Jeg ser ikke noe galt i å VÆRE fra østeuropa.

Men...det er kanskje fordi de kjenner sitt eget folkeslag. Å si østeuropeer er vel ikke værre å si enn vestlending, østfolding, nordlending, sørlending osv.

Lenke til kommentar

De ER jo faktisk østeuropeere....det er vel forhåpentligvis lov å kalle en spade for en spade. Jeg ser ikke noe galt i å VÆRE fra østeuropa.

Men...det er kanskje fordi de kjenner sitt eget folkeslag. Å si østeuropeer er vel ikke værre å si enn vestlending, østfolding, nordlending, sørlending osv.

Les denne:

http://www.bt.no/lokalt/Osteuropeere-foler-seg-stigmatisert-2665783.html

Ja, de er østeuropeere. Men østeuropeere er et sekkebegrep for alle som kommer fra østeuropa, og alle som kommer fra østeuropa er ikke kriminelle, selv om media ofte portreterer dem slik. Jeg anbefaler deg å lese linken ovenfor, den belyser dette temaet svært svært godt.

Lenke til kommentar

Les denne:

http://www.bt.no/lokalt/Osteuropeere-foler-seg-stigmatisert-2665783.html

Ja, de er østeuropeere. Men østeuropeere er et sekkebegrep for alle som kommer fra østeuropa, og alle som kommer fra østeuropa er ikke kriminelle, selv om media ofte portreterer dem slik. Jeg anbefaler deg å lese linken ovenfor, den belyser dette temaet svært svært godt.

For meg er de østeuropeere uansett om de er kriminelle eller ikke. Hvis de ikke tåler å bli kalt østeuropeere, er de for hårsåre. Da får de dra hjem igjen, så slipper de å høre det.

Lenke til kommentar

For meg er de østeuropeere uansett om de er kriminelle eller ikke. Hvis de ikke tåler å bli kalt østeuropeere, er de for hårsåre. Da får de dra hjem igjen, så slipper de å høre det.

Det er de for meg også det... Samme hva man kaller dem. Men om jeg hadde vært utleier, og det kom noen potensielle leietakere fra østeuropa, så hadde jeg ikke avvist dem å sagt: "Jeg leier ikke bort til østeuropeere" - er vel bare det som er poenget.

I bunn og grunn er det vel ikke nødvendig å hele tiden peke på hvor folk kommer fra. Det har jo ingen betydning overhodet. Det som har betydning er hvordan de som individer er. Personlighet. Ferdigheter, og så videre... Du har en god del kriminelle nordmenn også, vi er ikke så mye bedre enn utlendingene som kommer hit. Flertallet av de som kommer hit er like lovlydige som det vi er.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er de for meg også det... Samme hva man kaller dem. Men om jeg hadde vært utleier, og det kom noen potensielle leietakere fra østeuropa, så hadde jeg ikke avvist dem å sagt: "Jeg leier ikke bort til østeuropeere" - er vel bare det som er poenget.

I bunn og grunn er det vel ikke nødvendig å hele tiden peke på hvor folk kommer fra. Det har jo ingen betydning overhodet. Det som har betydning er hvordan de som individer er. Personlighet. Ferdigheter, og så videre... Du har en god del kriminelle nordmenn også, vi er ikke så mye bedre enn utlendingene som kommer hit. Flertallet av de som kommer hit er like lovlydige som det vi er.

For meg teller ikke hudfarge noe heller. Jeg kjenner selv 2-3 utlendinger (Tyrkia) jeg er venn med.

Men det har mer med hvor de kommer fra og det de representerer. Personlig hadde jeg ikke leid ut hus til hvem som helst, siden det er MIN avgjørelse å gjøre hva jeg vil. Blant annet østeuropeere. Nettopp fordi man ser alt for mye negativt med dem. De tigger, de er innpåslitne når de tigger, de lager leir hvor de forsøpler, de ringer på døra de og tigger. Og gir du ikke penger, får man en finger oppi trynet. Har til dags dato aldri sett en norsk tigger gjøre det. Dessuten...mange av dem som tigger, er en bløff. Når dagen er over de krøker seg bortover med de dårlige beina sine....kommer de rundt hjørnet...legger stokken over skuldra og går fort avgårde.

Også har vi de fra Somalia f.eks. 5 ganger har det skjedd at når madammen går tur med bikkja, kommer det en somalier og skal sjekke henne opp i håp om å få seg et stikk. Og de tar ikke nei for nei. De maser på hvor hun bor, følger etter henne enda hun gir tydelig beskjed om at hun har samboer osv. Alle gangene har hun måttet ringt meg så jeg har måttet kjørt og møtt henne for å ta tak i disse jævlene og be dem stikke til helvete unna. Først DA gir de seg. Det har jo aldri skjedd med noen norske. Men for f.eks somaliere er dette tydeligvis dems kultur. Derfor...uansett...hvor de nå enn kommer fra, så få de innrette seg etter VÅRE regler, VÅR kultur.

Siste mann som gjorde dette, var forresten en østeuropeer. Hun går med bikkja til faste tider, og det hadde han fått med seg. Til slutt ville han ha henne med i bilen, med beskjed at JEG ikke behøvde vite noe. Dagen etter sto jeg litt gjemt med bilen mens hun gikk forbi ham på samme stedet som sist. Samme skjedde, men da kjørte jeg frem og snakket til ham og ba ham stikke og ikke vise seg der mer. Han blei borte.

Derfor...er det rart at man reagerer som man gjør? JEG syns ikke det. Når man KUN opplever negative ting med noen grupper av utlendinger, og ingen norske...er det slik det blir.

Men så er det selvfølgelig utlendinger fra andre land som oppfører seg helt eksemplarisk og aldri/sjeldent er noe trøbbel med. De får man da selvfølgelig et positivt syn på.

Men for all del..jeg er ikke rasist, bare så det er sagt. Ellers hadde jeg ikke hatt noen utenlandske som venner.

Endret av Maximalyd
Lenke til kommentar

For meg teller ikke hudfarge noe heller. Jeg kjenner selv 2-3 utlendinger (Tyrkia) jeg er venn med.

Men det har mer med hvor de kommer fra og det de representerer. Personlig hadde jeg ikke leid ut hus til hvem som helst, siden det er MIN avgjørelse å gjøre hva jeg vil. Blant annet østeuropeere. Nettopp fordi man ser alt for mye negativt med dem. De tigger, de er innpåslitne når de tigger, de lager leir hvor de forsøpler, de ringer på døra de og tigger. Og gir du ikke penger, får man en finger oppi trynet. Har til dags dato aldri sett en norsk tigger gjøre det. Dessuten...mange av dem som tigger, er en bløff. Når dagen er over de krøker seg bortover med de dårlige beina sine....kommer de rundt hjørnet...legger stokken over skuldra og går fort avgårde.

Også har vi de fra Somalia f.eks. 5 ganger har det skjedd at når madammen går tur med bikkja, kommer det en somalier og skal sjekke henne opp i håp om å få seg et stikk. Og de tar ikke nei for nei. De maser på hvor hun bor, følger etter henne enda hun gir tydelig beskjed om at hun har samboer osv. Alle gangene har hun måttet ringt meg så jeg har måttet kjørt og møtt henne for å ta tak i disse jævlene og be dem stikke til helvete unna. Først DA gir de seg. Det har jo aldri skjedd med noen norske. Men for f.eks somaliere er dette tydeligvis dems kultur. Derfor...uansett...hvor de nå enn kommer fra, så få de innrette seg etter VÅRE regler, VÅR kultur.

Siste mann som gjorde dette, var forresten en østeuropeer. Hun går med bikkja til faste tider, og det hadde han fått med seg. Til slutt ville han ha henne med i bilen, med beskjed at JEG ikke behøvde vite noe. Dagen etter sto jeg litt gjemt med bilen mens hun gikk forbi ham på samme stedet som sist. Samme skjedde, men da kjørte jeg frem og snakket til ham og ba ham stikke og ikke vise seg der mer. Han blei borte.

Derfor...er det rart at man reagerer som man gjør? JEG syns ikke det. Når man KUN opplever negative ting med noen grupper av utlendinger, og ingen norske...er det slik det blir.

Men så er det selvfølgelig utlendinger fra andre land som oppfører seg helt eksemplarisk og aldri/sjeldent er noe trøbbel med. De får man da selvfølgelig et positivt syn på.

Men for all del..jeg er ikke rasist, bare så det er sagt. Ellers hadde jeg ikke hatt noen utenlandske som venner.

Så for å oppsummera: Du har hatt dårlege opplevingar med folk frå Aust-Europa og Somalia, difor er dei frå Aust-Europa og Somalia dårlege folk som ikkje burde få bu i dette fortreffelege landet vårt. Men du har gode erfaringar med folk frå t.d. Tyrkia, så dei er ok.

Dette innlegget er ein veldig god illustrasjon på hovudpoenget med opningsinnlegget mitt: Me er altfor raske til å døma folk etter kvar dei kjem frå, og ikkje etter korleis kvar enkelt oppfører seg. At du har fem eller ti, eller hundre for den del, dårlege opplevingar med folk frå ei spesiell gruppe gjev deg ikkje rett til å dømma andre frå same gruppe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så for å oppsummera: Du har hatt dårlege opplevingar med folk frå Aust-Europa og Somalia, difor er dei frå Aust-Europa og Somalia dårlege folk som ikkje burde få bu i dette fortreffelege landet vårt. Men du har gode erfaringar med folk frå t.d. Tyrkia, så dei er ok.

Dette innlegget er ein veldig god illustrasjon på hovudpoenget med opningsinnlegget mitt: Me er altfor raske til å døma folk etter kvar dei kjem frå, og ikkje etter korleis kvar enkelt oppfører seg. At du har fem eller ti, eller hundre for den del, dårlege opplevingar med folk frå ei spesiell gruppe gjev deg ikkje rett til å dømma andre frå same gruppe.

Du må gjerne oppsummere det slik. Dette er kulturforskjeller, husk det. ;) Deres kultur passer ikke helt inn her hos oss. Slik vil det alltid være.

Du ville opplevd AKKURAT det samme om du var i ett av de landene. Dette skjer ikke bare i Norge, om du tror det. Vi hadde blitt dømt på samme måte hos dem.

Endret av Maximalyd
Lenke til kommentar

Du må gjerne oppsummere det slik. Dette er kulturforskjeller, husk det. ;) Deres kultur passer ikke helt inn her hos oss. Slik vil det alltid være.

Du ville opplevd AKKURAT det samme om du var i ett av de landene. Dette skjer ikke bare i Norge, om du tror det. Vi hadde blitt dømt på samme måte hos dem.

Kultur er alltid i endring. Kultur gjer at me har sjansen til å tenkja, vurdera, diskutera og tilpassa oss. Det er ikkje essens, slik det verkar som om du meiner når du skriv "slik vil det alltid være". Me kan ta vare på det me meiner er bra i vår kultur, og me kan arbeida for å endra det me ikkje meiner er bra.

Ein av dei tinga som tydelegvis ligg i den norske kulturen for tida, er framandfrykt og egoisme - trekk eg prøver å motarbeida, fordi det ikkje er ein kultur eg ønskjer at me skal ha her i landet.

Til alle dykk som ropar opp om innvandrarar og kriminalitet: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Hvor-kriminelle-er-asylsokerne-7321483.html

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men det har mer med hvor de kommer fra og det de representerer. Personlig hadde jeg ikke leid ut hus til hvem som helst, siden det er MIN avgjørelse å gjøre hva jeg vil. Blant annet østeuropeere. Nettopp fordi man ser alt for mye negativt med dem. De tigger, de er innpåslitne når de tigger, de lager leir hvor de forsøpler, de ringer på døra de og tigger.

Men det samme kan jo sies om nordmenn... Sikkert steder i verden hvor det finnes folk som syntes nordmenn forsøpler, pruter mer enn andre, osv osv... Det er også nordmenn som tigger, gjør forbrytelser, myrder og andre ting. Skal jeg og du dømmes for det alle disse nordmennene gjør? Hvordan burde folk i utlandet behandle meg når jeg kommer dit? Burde de behandle meg som en nordmann, eller som en hvilkensomhelst annen gruppe? Om noen nordmenn handler på en dårlig måte i utlandet, burde dette da ramme oss alle? Eller bare de det gjelder?

Og gir du ikke penger, får man en finger oppi trynet.

Gjelder dette østeuropeere flest? Hvorfor ikke bare hate de individene som gjør dette negative, og ikke alle som likner på dem, og som ev. snakker samme språket som dem?

Har til dags dato aldri sett en norsk tigger gjøre det.

Derfor er norske tiggere bedre i dine øyne enn utlendinger som tigger?

Og alle utlendinger fra østeuropa er like?

Dessuten...mange av dem som tigger, er en bløff. Når dagen er over de krøker seg bortover med de dårlige beina sine....kommer de rundt hjørnet...legger stokken over skuldra og går fort avgårde.

Selvsagt... Men jeg har vansker med å tro at vellstående mennesker synker så lavt og at de velger å nedverdige seg selv i så lang tid når de har mye penger / er velstående.

Uansett så er jo ikke østeuropeere flest slik. Dette er kanskje 5% eller færre av de som går under sekkebetegnelsen "østeuropeere"...

Også har vi de fra Somalia f.eks. 5 ganger har det skjedd at når madammen går tur med bikkja, kommer det en somalier og skal sjekke henne opp i håp om å få seg et stikk. Og de tar ikke nei for nei. De maser på hvor hun bor, følger etter henne enda hun gir tydelig beskjed om at hun har samboer osv. Alle gangene har hun måttet ringt meg så jeg har måttet kjørt og møtt henne for å ta tak i disse jævlene og be dem stikke til helvete unna. Først DA gir de seg.

Så alle Somaliere er slik? Det er på grunn av at de kommer fra Somalia at de er slik?

Når du snakker sånn offentlig om somaliere, så rammer jo dette alle somaliere. Også de somaliere som er i full jobb i Norge, og som er fullt ut integrert og tilpasset norske forhold... Du har Somaliere som jobber som leger, for eksempel. Du har til og norskfødte, med foreldre eller besteforeldre fra Somalia... Disse snakker flytende Norsk, og er helt fult ut integrert.

Det har jo aldri skjedd med noen norske.

Jo... Kanskje ikke madammen din, men det finnes svært pågående nordmenn også som er ute etter å ta dama di. Kanskje ikke akkurat på ditt tettsted, men tro meg, jeg vet hva jeg snakker om...

Men for f.eks somaliere er dette tydeligvis dems kultur.

Ville du blitt irritert om du reiste på ferie til Egypt, og du overhørte en samtale mellom to Egyptere som sa det samme om nordmenn? La oss nå si at du kjente til språket. Eller du dro til USA, og du hørte amerikanere som omtalte nordmenn på denne måten, og at det er vår kultur? Har vi noe negativt i det hele tatt i vår kultur? =)

Finnes det "ukultur" her?

Derfor...uansett...hvor de nå enn kommer fra, så få de innrette seg etter VÅRE regler, VÅR kultur.

Ja... Men så er det jo en drøss med somaliere som gjør dette også.

De fleste innretter seg etter slik det er her. De som akkurat har kommet hit, de har selvsagt en vei å gå, men de som har vært her lenge, er som regel ganske godt integrert. Uansett: HVA er vår kultur? Hva sikter du til? Er alle nordmenn høffelige, og oppfører seg riktig ut i fra den kulturen vi har?

Du har aldri opplevd noe negativt med nordmenn? Rart.. Sikkert på grunn av at hver gang noen nordmenn har gjort deg noe, så har du ikke tenkt noe særlig over at de er nordmenn... Det er jo sånn det er...

Det er østeuropeere og somaliere som oppfører seg høflig også, i tråd med sin egen kultur. Det gjelder sannsynligvis flertallet av de som kommer hit, eller som bor der nede. Men drittsekker finnes det over alt. Og en annen ting som er viktig å ha med: Jo flere folk som tenker som deg, jo mer formes verden etter det. De formes av deg, og du formes av dem. De blir slik du snakker om dem, og tenker om dem. Hadde vi tatt dem i mot med åpne armer, og begynt å snakke med dem, og gjort dem til en av oss, så ville de ikke hopet seg opp i gjenger, og de ville ikke sett på seg selv som såå utrolig annerledes, osv osv. Det er fremmedfrykten i oss, som skaper skillene, og som skaper dem og oss... Når de sosialiseres med nordmenn, så vil de bli mer lik nordmenn. Men om nordmenn stenger dem ute fra "det gode felleskap" slik at de hoper seg opp her og der, det er da det blir problemer... Problemet er hvordan folk tenker på fremmede. Problemet er at de fremmede formes av våre fordommer.

Nei... For all del. :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man skal se litt fremover i tid for å få litt peiling på hvordan nesten ukontrollert innvandring vil kræsje med den nasjonale kultur så burde man se mot England.

Av en eller annen grunn så blir nesten aldri erfaringene fra England inkludert i innvandrings debatter i Norge.

Her er et eksempel på kultur kræsj mellom Engelsk kultur og Roma innvandrere rapportert i Daily Mail.

After Blunkett's warning over Roma migrants, residents on patrol in his city: Fears of growing civil unrest as 'angry' locals take action against new arrivals.

They gather on the streets after dusk, ‘making noise, dropping litter and being a nuisance’.

But the ever-expanding Roma community don’t understand what the fuss is about. Hanging around outside in the evening is part of their cultural tradition back home in eastern Europe.

The residents are ‘angry’ and want the streets cleared.

The local Pakistani community association is running ‘official’ warden patrols between 8pm and 10pm every weekday with the intention of ‘educating’ the Roma population about ‘how to behave in England’.

Several volunteers wearing luminous jackets accompany a Slovakian community worker who can speak their language, and politely tell the groups of men, women and children to go back indoors, pick up their litter and stop making a disturbance.

Gulnaz Hussain, of the Pakistani Community Advice Centre, is heading the ‘crackdown’ to tackle the street problem and launched the warden patrols three months ago.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2504472/Fears-civil-unrest-Sheffield-locals-action-Roma-migrants.html

Så her tar de Pakistanske innvandrerne affære fordi de heller ikke liker at lokalsamfunnet blir forstyrret på denne måten og vil informere Roma folket ‘how to behave in England’.

Det offisielle tallet fra regjeringen er at det er ca. 50000 Roma i England. Men uavhengige undersøkelser mener at det lever 200000 Roma i England.

Dette er typisk for hvordan en regjering "stikker hodet i sanden" i forhold til realitetene, på samme måte den Norske regjering har gjort i alle år.
Mer bakgrunn på denne historien; http://www.dailymail.co.uk/debate/article-2506888/Immigration-talk-race-riots-ministers-claim-havent-warned-STEPHEN-GLOVER.html

I England har de et konsept som enda ikke finnes i Norge, og som de etterhvert er blitt veldig strenge på; "Anti-Social Behavior".
Dette er et problem som går på tvers av rase og kultur. Som et eksempel på dette kan man lese denne historien om hvordan dette takles;

A taste of their own medicine: Neighbours from hell get early morning warnings to mend their ways... or face the boot from the estates they terrorise

EU har startet et gigantisk uregulert folkevandrings prosjekt, hvor det for noen år siden ble åpnet for fri arbeids innvandring fra land som Polen og Latvia.

Nå (Januar 2014) starter neste bølge når det blir åpnet for Bulgaria og Romania.

Polakker og Latvier som er etablert i England er nå redde for at Bulgarere og Romaniere vil ta fra dem arbeidsplassene, på samme måte som det skjedde da de innvandret til England og tok over arbeidsplassene fra Engelskmenn.

Hele dette ukontrollerte folkevandrings prosjektet promoteres av EU som positivt, men ble egentlig unnfanget i en helt annen tid før jernteppets fall.

Prosjektet rasjonelt sett er egentlig en kamuflasje fra storkapitalen for å få en billigere arbeidsstokk, og for å senke det økonomiske nivået/lønninger på arbeidsklassen/middelklassen.

Alt dette vil skje i Norge, vi ligger bare noen få år etter.

Dessverre har arbeiderbevegelsen i Norge latt seg bruke som "nyttige idioter" i sin naivitet og sviktet det Norske folk, som er noe av grunnen til at vi nå har en Høyre regjering.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Eller for å snu litt på spørsmålet.... Hva kan de gjøre bedre for å få vår tillit? :)

Det er veldig enkelt: Hvis du åpner hjertedøren din (så virker du ikke så skremmende), og da kan det hende at noen vil vise deg hvem de egentlig er og det som før bare vart ukjent og nifst, endrer seg til noe kjent og kjært.

Behøver ikke takke meg for hjelpen, fordi det skulle nå bare mangle

:)

Lenke til kommentar

Og en siste ting....jo flere utlendinger vi tar inn i landet...jo vanskeligere blir det for nordmenn å få hjelp til det ene og andre pga økonomien i landet.

Det er feil. Norge trenger innvandring for å kunne opprettholde en god økonomi. Når det gjelder sosiale ytelser som gis til flyktninger og sånt, så er det heller ikke utlendingene det er noe galt med, om noe går galt, men ytelsene. Derfor er vil det lønne seg å gjøre det enklere for asylsøkere å skifte kø til arbeidsinvandringskø. Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...