Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tagging av switch

Anbefalte innlegg

Hei, regner med at dette er riktig plassering av dette temaet.

Har en liten syssel ved siden av min lærlingstilling som jeg kan jobbe med når det er lite og gjøre.

Jeg har fått arvet en server av type IBM x3650 som jeg har installert ESXi på, planen er å lage et virtuelt VMware miljø for testing. Men problemet er at jeg skal nå denne fra server rommet fra en utgående linje som ikke har kontakt med vårt "interne" servernett. Vi er litt tomme for nettverkskontakter så jeg må gjøre en liten "spansk" en for å nå den.

Planen er å ta en kontakt fra kontoret, koble på en switch å sende 3 nett på på den for å frigjøre en kontankt som jeg skal ha mitt lukka nett på. Vi har en maskin som står og overvåker switchene våre i et management nett, en maskin som står i sikkersone for testing av diverse applikasjon og vanlig internnett.

Jeg har tagget alle VLANene på port 1, untagget port 4-6 til internt, port 7-8 for sikkersone og port 3 for management. Problemet er at management funker fint på port 1, jeg når den fra procurven men pcen som overvåket switchene når dem ikke fra port 3. Klarer ikke helt å fatte hvorfor det ikke skal være mulig å sende management på to porter, mens de to andre nettene funker fint untagget på portene som forklart.

er ikke verdens beste til å forklare og heller ikke noe nettverksekspert, så all hjelp setter jeg pris på. Trenger dere mer forklaring gjerne si i fra så skal jeg prøve så godt jeg kan!

-pRemade

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://imgur.com/MRkshOB

Ikke lett og forklare uten noe særlig bakgrunn med switcher og nettverk, driver å lærer.

Kort forklart, vi er tom for punkter på kontoret og server er på server rommet. Vi skal frigjøre en port for å kjøre en ekstern linje som er utenfor nettet for å nå serveren min. For å frigjøre en port må vi sende 3 nett på en switch, og problemet ligger i at managment nettet funker fint på port 1, men ikke på port 3.

beklager om jeg ikke klarer og forklare godt nok. haha

Endret av pRemade
Lenke til kommentar

Tegninga stemmer med det jeg så for meg, så den er da grei...;):p

Men jeg skjønner ikke helt hvordan/hvorfor dere er tomme for punkter.. Det er jo bare å sette opp en vanlig switch med X antall porter etter behov... Og hvorfor ekstern linje? Er ikke du og serveren på samme infrastruktur?

Og port 1 må være konfigurert som trunk port for å kunne være i flere samtidig.. Hvis du ikke vet hva en trunkport er, så er det en port som er satt opp til å kommunisere Vlantrafikk mellom utstyr, f.eks switch - switch og/eller switch - router.. Er switchen linket til en annen i det hele tatt??

Ergo, port 1 skal ikke brukes som en accessport da den skal være en trunkport..

Port 3 må konfigureres som switchport (skal være default) og til å aksessere management Vlanet..

Så må MGT Vlanet bli gitt tillatelse til bruke trunklinken, altså sende og motta trafikk over linken..

Og switchen må bli gitt en IP adresse - den må være i samme subnett som MNG Vlanet..

Du må også ha et Vlan for de untaggede portene - dette Vlanet skal være native...

Tror jeg har forstått ganske riktig :p Er det noe som er feil eller mangler, så kom med mere info...;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Snakker ikke om at vi er tomme for porter på en switch, men veggmonterte punker. Skulle kanskje formulert meg litt bedre. skal ta også ta med meg denne informasjonen videre og takker meget for at du tok deg tid til å notere dette. Skal gi tilbake melding hvordan dette går

Vi vil helst holde serveren unna vår interne linje, den er jo i og for seg i samme infrastruktur bare ikke samme linje som resterende servere,derav bruk av ekstern linje.

Lenke til kommentar

Var ikke det jeg snakket om heller....:p Var veggpunkter jeg også mente..;) Og da gjentar jeg, skaff en vanlig, liten dum switch og koble den til ett av veggpunktene og alt annet til den switchen... ;)

Klarer fremdeles ikke helt å skjønne hvorfor serveren skal stå på en ekstern linje.. Hvis det isolering det er snakk om her, så er det bare å opprette en Vlan til for testing av serveren.... Ikke noe være enn det....:)

Ja, fint hvis du gir tilbakemeldinger på framskritt.. Alltid ålreit å høre hvordan ting går :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Åja, bare min idioti som slår til igjen, haha.

Serveren skal brukes som et testmiljø, og skal ha en virtuell server med DHCP. Prøver å overtale til å lage ett VLAN kun for den, men det var visst for mye bry for driftansvarlig

Switchen jeg bruker er en HP procurve 1810g 8g, planen er som du sier. Sette opp en switch for flere kontakter, men jeg får ikke MGT til å fungere på port 3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...