Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forandre ifra landbrukseiendom til?

-Léon-

Anbefalte innlegg

Jeg har arvet en eiendom som jeg har nå i det siste fått vite går under landbrukseiendom.

Jeg vet ikke hva det innebærer å eie en landbrukseiendom, fordeler eller ulemper.

Eller en av ulempene jeg har merket er at banken jeg har lånet i har en mye høyere rente pga det er er landbrukseiendom, ca 1% høyere enn et vanlig boliglån.

Det blir ikke gjort noe som helst på tomten som tilsier at det er en gård på noen måter.

Så jeg lurte på om det er mulig eller å anbefale å forandre på dette.

Gjør det til <jeg vet ikke hva vanlig eiendom kalles for>.

Det er snakk om ett hus med uthus/garasje på en tomt som er 13 mål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det er definert som landbrukseiendom så ligger det noen flere restriksjoner på eiendommen enn om det var en boligeiendom eller fritidseiendom. Som blant annet påvirker prising og omsettelighet, trolig derfor du har høyere rente.

I ditt tilfelle tror jeg ikke det vil være noen fordeler. Trolig ligger den også i et såkalt LNF-område planmessig, som også medfører begrensinger.

Personlig så stusser jeg litt på at eiendommen er definert som landbrukseiendom, da den er mindre enn hva man tradisjonelt definerer som en landbrukseiendom (20 mål dyrket, eller 100 mål totalt). Men grensene er på langt nær absolutte. Det er heller ikke slik at en eiendom må se ut som en gård for å bli definert som en landbrukseiendom.

Det du eventuelt må gjøre er å søke om bruksendring for eiendommen. Ta kontakt med landbrukskontoret eller teknisk etat i kommunen hvor eiendommen ligger for å få nødvendig informasjon knyttet til eiendommens status og eventuelle skjemaer for å søke om bruksendring.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...