Gå til innhold

Nytt speilrefleks

Anbefalte innlegg

Hei. For et par måneder siden kjøpte jeg et Samsung NX1000 for å teste min kamerainteresse. Nå har jeg funnet ut at denne er tilstede og jeg vil ha et nytt kamera siden jeg fant ut Samsungen ikke egner seg så godt til det jeg bruker det til. Jeg bruker kameraet mest til action-bilder og litt film av off-piste ski, downhill sykling og longboarding og landskapsbilder. Jeg har et budsjett på rundt 4000,- og lurer på hva slags kamera jeg skal kjøpe :)

Jeg har sett veldig på Pentax K-30 og syns det virker som et spennende og kult kamera. Syntes også Olympus OM-D e-M5 er interresant, men følgefokusen er vel ikek god nok for det jeg skal bruke det til? Kommer muligens til å vente til Black Friday for å prøve å gjøre et kupp ;)

Takk for svar

Endret av MarqsK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oi, dårlig formulering av meg, beklager ;) Spørsmålet er om noen har andre forslag som passer bedre til mitt bruk. Oppdaterer førsteposten.

Jeg tror du også burde ta objektiv/er med i betraktningen, til action burde du ha et objektiv med stor blender "lite tall" foreksempel f/2.8 og med rask fokusmotor. Hva du skal velge er også avhengig av brennvidder du bruker, til action er kanskje en 70-200 aktuell og en 50mm til filming.

Lenke til kommentar

Enig, det bør du prute ned i maks 3500 uten objektiv eller maks 5000 med Tamron 17-50. Bare vær obs på at det objektivet hverken er værtett eller særlig raskt til å fokusere.

En K-5 med 18-55mm WR passer bedre hvis du vil at det skal takle regn, men det er litt kort i teleenden til det bruket du nevner og har ikke spesielt rask autofokus.

Her har du en liste over objektiver med rask fokus. Jeg vil anbefale et med større brennviddeomfang enn 18-55mm til den bruken du skisserer. En Pentax 18-135mm WR er værtettet og har glimrende brennviddeomfang til ditt bruk. Autofokusen er også kjapp.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen! Var det det objektivet som følger med her du tenkte på Simen1? http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45240063

Er det andre kameraer en K-5 som kan være aktuelle til mitt bruk og pris? Værtettig er jo ikke et must, men det er jo kjekt å ha siden jeg bruker det en del med ski, også er vel Pentax kameraene litt røffere og tåler mer?

Endret av MarqsK
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...