Morgens Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Jeg har en PC som laster ned, kjører OpenVPN fra Giganews mot Vuze. Vuze er "låst" mot det nettverket som OpenVPN kobler til, bryter den så stanser Vuze. Problemet er imidlertid at med en gang OpenVPN er aktiv så mer enn halveres usenet (Newsleecher) hastigheten min - også denne er fra Giganews. Har en Altibox, uten OpenVPN får jeg en 7-8 MB/s mot usenet, kobles jeg til er det maks. 3,5. Giganews anbefaler PPTP - siden der er hastigheten relativt lik. Men... Noen gode forslag hvordan jeg kan få bedre hastighet på usenet uten at jeg mister OpenVPN? Vil 2 forskjellige leverandører kunne hjelpe? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Hvilken nettlinje er det på OpenVPN serveren? Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 (endret) Jeg har full hastighet på min vpn fra private internet access, måtte knote litt med port forwarding for å få det til. Har 60/60 linje Endret 12. november 2013 av Actibus Lenke til kommentar
myhken Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 OpenVPN er jo bare en teknologi, så regner med at du har en VPN? Er det da VyprVPN klienten til Giganews du bruker? Om ja, så er min erfaring i alle fall at den VPN løsningen er veldig treg, så unngår den for alt jeg kan. At du får forskjellig hastighet på PPTP og OpenVPN fra samme Vpn tjeneste er normalt, siden OpenVPN har mye sterkere kryptering. Skal du få høyere hastighet, bør du bytte VPN leverandør. F.eks får jeg ca 100mbit via OpenVPN når jeg bruker Giganews (og Easynews) når jeg bruker Astrill VPN. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Riktig VPN-leverandør er nok nøkkelen her ja Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Hvorfor i all verden skal du ha trafikken gjennom VyprVPN? Det blir jo bare en omvei. Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 12. november 2013 Forfatter Del Skrevet 12. november 2013 Takk for svar, jeg har Internett 120 (60/60 Mbit/s). Giganews tilbyr disse: PPTP L2TP Open VPN Via VyprVPN velger jeg en av de 3 samt serverlokasjon. Hvis det er en annen leverandør som skal til er det OK, tester de som myhken ofte anbefaler. Eller tenker jeg feil her? Usenet blir mest brukt hos meg. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Det handler om VPN leverandøren helt enkelt. Giganews sin er bare treg i alle fall for oss her i Norge. jeg har brukt Astrill siden 22.februar og til nedlastning bruker jeg Sverige 2 serveren dems. Der får jeg alltid ca 97-100% av linjehastigheten min. Det fikk jeg da jeg hadde 70mbit og det får jeg nå som jeg har 100mbit. Giganews i seg selv gir i alle fall meg tilnærmet full hastighet på nedlastning uten bruk av VPN, og med Astrill (finnes jo andre også, men jeg bruker Astrill) så skal du få den samme hastigheten med bruk av VPN om du bruker riktig server. (som f.eks Sverige 2 serveren) Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 12. november 2013 Forfatter Del Skrevet 12. november 2013 myhken, hva skjer når du bruker "begge"? Altså laster ned fra både usenet og via Astrill? Regner med at sistnevnte er torrent. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 (endret) Nei jeg snakker om nedlastning fra usenet i denne tråden. Det har jo ingen ting med torrents å gjøre. Jeg laster ned fra usenet på to måter. Via Easynews så kan jeg bruke webiterfacet dems, og laste ned filer via en nettside. Kan f.eks pakke filer i .zip filer å laste ned en stor fil i stedet for mange små. Ellers bruker jeg usenet klienten Newsbin. I begge tilfeller går trafikken via Astrill VPN klienten. En kan jo ikke laste ned noe fra Astrill, Astrill er bare en VPN klient. Så du laster jo fortsatt ned fra usenet, som i ditt tilfelle er Giganews. At Giganews har laget og tilbyr en VPN klient, betyr ikke at de to har noe med hverandre å gjøre. Endret 12. november 2013 av myhken Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 12. november 2013 Forfatter Del Skrevet 12. november 2013 Jeg bruker Vuze for torrent, VPN er for å være skjult. Forstår godt at Astrill ikke deler filer. I tillegg bruker jeg Newsleecher (program) Giganews som news-serverleverandør om du henger med. Mitt ønske er at begge disse fungerer godt sammen, og ikke dreper hverandre ref. tittel på tråden. Hvis jeg kobler av VPN mens usenet laster ned så går jo det raskere, men da må jo nødvendigsvis Vuze ta en pause. Klarere nå? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Det jeg ikke forstår er hvorfor du velger en VPN-leverandør som logger verre enn norske ISP-er når målet er å være "skjult". Om du vil "skjule" IP-adressen for torrent-bruk, så kan du bruke en proxy for den trafikken og la annen trafikk gå som normalt. Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 12. november 2013 Forfatter Del Skrevet 12. november 2013 OK, mitt valg var kun fordi den leverandøren tilbyr A+B. Sjekker litt videre i morgen. Takk for alle innspill uansett. Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 13. november 2013 Forfatter Del Skrevet 13. november 2013 Oppdatering! Flott hvis noen korrigerer om jeg gjør dette unødvendig komplisert! Takk for alle tips. Laget en 7-dagers gratis konto hos Astrill. Den lar meg ikke velge fritt blant serverne, men selv om jeg går via Los Angeles får jeg rett over 5 i speed på usenet. Er ikke det såpass bra at jeg bare kan betale og satse på de? Klienten til Astrill var litt "jalla", men fant en guide http://wiki.astrill.com/index.php/Astrill_Setup_Manual:How_to_configure_OpenVPN_with_OpenVPN_application_on_Windows som jeg heller vil følge. Riktig VPN-leverandør er nok nøkkelen her ja Ser slik ut ja. Om du vil "skjule" IP-adressen for torrent-bruk, så kan du bruke en proxy for den trafikken og la annen trafikk gå som normalt. Er forbudt på noen steder hvor jeg har konto, mens VPN er OK. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Trial kontoen til Astrill er nokså begrenset ja. Men jeg garanterer deg at du vil få full hastighet på din 60 mbit linje i alle fall om du bruker Sverige 2 serveren. Jeg får også nær full hastighet på flere av Europa serverene, mens jeg ligger på 50-60% av min 100mbit linje på flere av USA serverene. Jeg bruker Sverige 2 serveren uansett om jeg laster ned torrents eller fra Giganews/Easynews. 2 Lenke til kommentar
Mellom Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Hva angår nedlastning på Usenet. I et tenkt eksempel hvor man skulle laste ned noe med opphavsrett, vil det være nødvendig også å gjøre dette over OpenVPN for å beskytte seg selv? Er ikke SSL-krypteringen mange Usenet-leverandører tilbyr god nok? Og hva med oppbygningen av selve protokollen, hvor man laster ned bits og bytes uten å kobles opp mot enkeltpersoner(slik som ved torrent-fildeling) ha noe å si? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Du har helt rett i at man ikke trenger VPN når man laster ned fra Usenet, gjelder kanskje ikke alle leverandører, men f.eks Giganews og Easynews (som jeg bruker) logger jo ikke hva du laster ned, så da trenger man jo ingen VPN. Er jo en av grunnene til at jeg alltid har brukt Usenet. Driver man å poster ting på Usenet, så kan jo en VPN være lurt da. Lenke til kommentar
Mellom Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Var nettopp det jeg trodde. For min egen del har jeg helt kuttet ut torrents, public som privat, og laster ned det lille jeg trenger fra Usenet. I tillegg til hastighetene er det jo overlegent hva angår automatisering, sabnzbd+sickbeard er jo en match made in heaven for alle som nyter amerikansk TV. Lenke til kommentar
Tan28 Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Kan bare støtte mykhen i anbefalingen av Astrill. Velger man en nærliggende server merker man ingen endring i hastighet, og minimalt mtp på ping. Sweden2 og Netherlands1 er de jeg har best resultat med. Testet med Directconnect 6/6 og Get 70/5. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Må bare si at til og med at man ikke trenger VPN for å laste ned anonymt fra Usenet, så har det blitt til at jeg bruker VPN likevel, når jeg først har det. VPN er alltid påslått på den serveren jeg bruker til å laste ned på (uansett hvor det lastes ned fra). Men fra Giganews og Easynews så er det virkelig helt anonymt hva man laster ned uansett om man bruker VPN eller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå