Br?stopp Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Hvordan oppretter jeg flere brukere som skal disponere hver sin partisjon og samtidig ha tilgang til alle programmene som er installert? Hver bruker skal også ha sitt eget passord, slik at de disponerer partisjonen uten å påvirke andre. Dette dreier seg om WinXP Pro På forhånd takk! Lenke til kommentar
wil Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 satt å tenkte på det selv også. det man kan gjøre er at hver bruker kan sette tillatelser på sine partisjoner. eller sjule dem. tenkte ut et svar her i dag, men må tenke litt mer på det. Lenke til kommentar
opticus Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 vet ikke om dette er mulig, har du lest litt om brukeradministrasjon først eller bare slenger du ut spørsmålet fordi du ikke gidder sjekke selv? hvis du oppretter en partisjon til hver i tillegg til å ha system partisjon felles. og setter my documents til å peke til den partisjonen som hører til de forskjellige brukerne, deretter setter du rettigheter på de forskjellige partisjonene. enklere ville vært å ha en partisjon og legge mapper i denne som hører til de forskjellige og sette rettigheter på disse. da vil kun du(administrator) komme inn på alle og de andre komme inn på de som hører til seg selv. grunnen til å sette my documents til å peke til den mappen du lager er at det blir ryddigere for deg å administrere og enklere for brukerne å komme inn på rett sted. husk at de ikke kan ha administrator tilgang, bruk heller power users. for å gjøre det enklere kan du drite i my documents og bare sette rettigheter på mappene som ligger på en annen partisjon enn c:.. feks d: Lenke til kommentar
Br?stopp Skrevet 3. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2003 vet ikke om dette er mulig, har du lest litt om brukeradministrasjon først eller bare slenger du ut spørsmålet fordi du ikke gidder sjekke selv? Det er ikke snakk om ikke gidde. Har lest brukermanualen, men jeg har denne kun på engelsk, og sliter litt akkurat med det. Takk for infoen forresten. Lenke til kommentar
wil Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 har en annen mulighet her, men den er kanskje ikke så smart. du tar å kjører et operativsystem for hver bruker sånn som dette kanskje: Windows XP PRO-Primært Opertivsystem (ingen brukere) Windows 98 SE-Bruker 1 Windows 2000 PRO-Bruker 2 Windows XP HOME-Bruker 3 Windows XP PRO-Bruker 4 bytter ut bruker med navnet deres. så setter du at maskina ikke skal velge noen OS som standard, da tar du setter timeout til -1 tror jeg det var. så når du kommer dit da så kommer du inni et personlig OS som bare er ditt, men du vil allikevel få tilgang til de forskjellige allikevel. men faktisk, hvis man bruker Windows 2000 som jeg bruker nå så kan man faktisk endre tillatelser på partisjonene, sånn at f. eks standard brukere ikke kan skrive til partisjonen osv. det jeg da er litt usikker på er om det går an å sjule de andre partisjonene for andre. eneste programmet jeg vet om som er sikkelig bra å som kan sjule partisjoner er Partition Magic, dette koster da penger. har nettopp sjekka litt i min egen Windows 2000 PRO nå og det går an å fjerne alle tillatelser på en OS partisjon, dvs. lese, skrive, kjøre, og endre, dette går an å fjerne for de andre brukerne. dette kommer an på hvilket operativsystem du bruker, såvidt jeg vet, så går det an i Windows 2000, men er litt usikker på om det går an i XP også, Windows 98 går det ikke, det er jeg nesten sikker på. som sagt satt litt å tenkte på dette selv, da jeg holder på å hjelpe noen med å kjøpe seg ny pc. burde nesten testa det selv, men seff, man har jo ikke noen test maskin når man først trenger den dette ble sikker en litt dum løsning men du kan jo tenke på det. hvilket OS skal du bruke? Lykke til hvis det blir for mye slit å har lyst til å ha en sikkelig utfordning så kan du jo bruke Linux da Lenke til kommentar
opticus Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 vet ikke om dette er mulig, har du lest litt om brukeradministrasjon først eller bare slenger du ut spørsmålet fordi du ikke gidder sjekke selv? Det er ikke snakk om ikke gidde. Har lest brukermanualen, men jeg har denne kun på engelsk, og sliter litt akkurat med det. Takk for infoen forresten. hva mener du med det? den lille get started blekka. Du er klar over at "brukermanualen" er på ganske mange 100, evt ganske mange 1000 sider om du inkluderer nettverk og server. mcse heter dette, du hadde vell egentlig bare trengt en mcp, evt en mcsa. eller så er det bare å drite i hele sertifiseringa og heller lese det du trenger. (evt spørre her da) Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 hva mener du med det? den lille get started blekka. Du er klar over at "brukermanualen" er på ganske mange 100, evt ganske mange 1000 sider om du inkluderer nettverk og server. mcse heter dette, du hadde vell egentlig bare trengt en mcp, evt en mcsa. eller så er det bare å drite i hele sertifiseringa og heller lese det du trenger. (evt spørre her da) Mine MCP (70-210/70-215) er på tilsammen 3000 sider... Men over til "problemet" : Er det QUOTA du tenker på ? Hver bruker kan/må ha en brukerprofil på hver sin partisjon. Lenke til kommentar
wil Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 ok, sorry, det var nok en bedre måte ja, kanskje det er det jeg skal gjøre når jeg skal holde på da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå