DimiDimi Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 (endret) Jeg skal ha eksamen i Norsk muntlig VG3 og jeg vet overhodet ikke hvordan jeg skal legge opp presentasjonen. Det eneste jeg vet at jeg må selv lage forberede en fordypningsoppgave med en problemstilling (hvordan gjøres det?) etter å ha lest 3 bøker. Men tiden er jo begrenset, jeg må jo velge en bok å fortelle om, men hva er vitsen å lese de andre da? Og hvilke kapitler må jeg kunne fra de 3 fagbøkene i norsk Vg1, Vg2 og Vg3? Hva kan jeg få spørsmål om?? HOVEDPROBLEMET MITT ER: Hadde vi fått et ark med informasjon fra skolen, der det står i punkter hvordan en fordypningsoppgave skal legges opp og hvilke kapitler må jeg kunne, så hadde jeg absolutt ikke hatt et problem. Men hvordan i all verden skal jeg kunne vite selv hva skal gjøres? Kompetansemål i norsk forteller meg ingenting, siden det er så mange punkter der og jeg vet ikke på hvilken måte skal jeg bevise sensorene at jeg kan de. Kan noen fortelle meg? Hadde vært til stor hjelp. Endret 12. november 2013 av DimiDimi 4 Lenke til kommentar
karthy Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Hei!Skal du opp i norsk muntlig som privatist?Jeg tok norsk muntlig som privatist i våres, det er et enormt fag. Du kan få veiledning til fordypningsoppgave om du bare tar kontakt med skolen Der vil du få eksempler på hvordan du kan sette den opp. Man burde ha med litteraturhistorie, hvordan bøkene er bygd opp, hvilken litterær tid den er skrevet i og så trekke sammen paralleller ved bøkene. Hva har endret seg i skrivemåte, tankegang, hvilke litterære trekk har oppbygningen i forhold til tiden den er skrevet i? Du skal sammenligne de tre bøkene, så alle tre bøkene er relevant.Når det gjelder hva du må lese i vg1, vg2 og vg3 boken så må du dessverre lese alt. Dette er pensum og en del av læreplanen. Jeg tror nok helst at eksamensoppgaven det siste kvarteret vil bestå av en litteraturhistorisk epoke, men dette kan jeg ikke si sikkert. Du må også levere "leseliste" til skolen i god til før eksamen. Dette skal være en liste med oversikt over tekstene i lærerbøkene som du har lest. Du burde velge minst et par tekster til hver litterær tid. (norrøn, renessansen, barokken, opplysningstiden, romantikken, nasjonalromantikken, realismen, naturrealismen, nyromantikken osv) Til Norrøn kan du for eksempel lese Loketretten osv. Håper for all del du lest en god del allerede og at du ikke starter nå! 2 Lenke til kommentar
DimiDimi Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 Tusen takk for at du svarte! Det var bra forklart, men Uff, gruer meg. Det er helt sykt at man skal kunne alt det der. Dette er unødvendig, synes jeg. Hvem er det som får bruk for det senere i livet. Men Men. Spent er jeg Lenke til kommentar
hurdava Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Bare av ren nysgjerrighet, hvor lang tid du til å forberede deg? Lenke til kommentar
DimiDimi Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 Bare av ren nysgjerrighet, hvor lang tid du til å forberede deg? maks 2 uker til ca Lenke til kommentar
karthy Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Tusen takk for at du svarte! Det var bra forklart, men Uff, gruer meg. Det er helt sykt at man skal kunne alt det der. Dette er unødvendig, synes jeg. Hvem er det som får bruk for det senere i livet. Men Men. Spent er jeg Det er mange sider og lese, men man får det til om man jobber hardt nok. Stå på disse to (?) ukene frem mot eksamen, så går det nok bra Selv skal jeg opp i Historie og filosofi 1 og 2 + historie nyere + eldre nå i høst og fire nye eksamener til våren, så jeg føler med deg 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå