Gå til innhold

Slippe unna momsen på importerte varer fra nord amerika?

Anbefalte innlegg

Jeg skal importere noe hardware fra en canadisk webshop. til en verdi av 2000 kr inkludert frakt

Webshoppen har tilbud seg å sende det i en pakke merket

"Personal Effects"

Slipper jeg da unna moms. HVIS ikke jeg slipper unna momsen må jeg da betale tollavgift i tilegg mva 24%???

Takker for all Hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

hvis de merker varen slik at det fremstår som en gave eller privat pakke så skal du vel slippe dette.

hvis jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar

Hvis pakken blir åpnet er det et par ting som skjer;

Først må de estimere verdien av sakene hvis det ikke ligger faktura i, ligger den der så er det greit for dem.

De sjekker om noe av det skal ilegges tullavgift (les: tollavgift), tror ikke det er noe PC utstyr som faller inn her, men det er jeg ikke sikker på, har ikke toll-boka forann meg.

Så komme mva på _alt_, det koselige 24%.

"Men hvis alt kommer igjen som garanti/reperasjon..."

Lenke til kommentar

hvis du er heldig blir det ikke oppdaget, men hvis det blir oppdaget at du prøvde deg på noe SNUSK, så må du betale straffetoll...

Men for all del, det er verdt ett forsøk...

Hvis pakken er merket bøker, så skal man også slippe å betale toll...

Men som sagt ærlighet varer lengst

Lenke til kommentar

Merkelig så uvitande folk er her.

Verdigrensa for om ein skal betale moms på ein pakke er 200kr ja (eksklusiv frakt).

MEN, om pakken blir sendt merka som "Gift" er verdigrensa 1000kr.

Denne var tidligare 500kr, men frå og med 3. juli i år blei denne øka til 1000kr.

Verdi rett over 1000kr går vel muligens ofte på skjønn, men i teorien vil ein måtte betale 24% moms på alle pakkar med verdi over 1000kr.

I tillegg kjem eit "gebyr" til posten på ca. 150 kr om posten skal "fortolle" pakken, eller ca. 70 kr om du gjer det sjølv.

Angåande tollavgift er det ytterst få varer det i dag endå er toll på.

Det du kan gjere er å be dei merke pakken som "gift", og om dei kan vere så vennlige å skrive på ein verdi rett under 1000kr.Ofte når ein bestiller frå bedrifter vil det ligge ved ein faktura, så då er det ikkje masse ein kan gjere. Og har sjølv erfart veldig mange ikkje er så behjelpelige med å sende pakken som gave, sette lavare verdi på pakken, og ikkje legge ved faktura. Men det går ann å prøve i alle fall. Men på den andre sida er det andre igjen som er veldig behjelpelige med dette.

Har sjølv handla veldig masse på eBay og kjøpt veldig masse forskjelligt frå utlandet (LP, DVD, CD +++), og det har som regel alltid gått bra. Det har hendt at pakken ikkje har blitt sendt som gave sjølv om eg har gitt beskjed om den skal sendast som gave. Så då har eg berre sendt mail til avsendar og fått han til å bekrefte at pakken eigentlig skulle sendast som gave, printa ut mailen, og faxa den til postkontoret. Dette har dei godtatt, og eg har ikkje betalt ei krone i moms. Eller du kan berre "fabrikere" ein mail eller liknande. =) Det forutset imidlertid at verdien på pakken er under 1000kr. Er den over 1000kr og det ikkje ligg ved faktura kan du prøve på at avsendar skreiv på feil verdi eller noke slikt. Det er lov å prøve seg. Godtar dei det så godtar dei det, og gjer dei ikkje det så skjer det vel ikkje anna enn at du må betale momsen og det forbanna SURE "tollgebyret" til posten.

Har forresten fått nokre pakkar i det siste eg eigentlig skulle betale moms på. Fekk hentelapp, og henta pakken på butikken. Men, det stod på pakken at den ikkje var fortolla, og måtte ikkje utleverast før dette var gjort. Men dei på butikken leverte ut pakken likevel. Har skjedd fleire gangar. Det som har skjedd er at posten har sendt pakken til butikken, og postbudet skulle egentlig sende eit vedlagt brev om fortolling til meg om dette. Så skulle eg få hentelapp seinare når eg hadde fortolla pakken. Eg fekk derimot hentelapp med ein gang og fekk pakken uten å fortolle den. Så eg har gitt ****** i heile greia. Ikkje hørt noke om det frå posten heller. Men dette kan jo vere spesielt med butikken eg hentar pakkar på. Ikkje veit eg, og ikkje bryr eg meg heller. Gjer ikkje meg noke å sleppe heile fortollinga. Hadde uansett fixa det så eg ikkje hadde trengt å betale ei krone uansett, men det hadde berre gått lit ekstra tid før eg hadde fått pakken.

For fullstendige reglar står vel det aller meste på www.toll.no

Lykke til med handelen. =)

Lenke til kommentar
MEN hva med garantireprasjon???

En vare du har fått tilbake fra en garantireprasjon er Toll/momsfritt, da du ganske enkelt allerede har betalt moms. Dette har du selvfølgelig kvittering for... På en "garantireprasjon" derimot kan det bli problemer, da du ikke har kvitteringen. Så er spørsmålet om de gidder og ta seg bryet med og skjekke dette hvis pakken er merket slikt. Kanskje 50/50 sjanse vil jeg tippe.

Hvis jeg ønsker og snylte den Norske stat (noe jeg aaaaldri gjør...) så får jeg heller butikken til og merke pakken med fiktiv verdi, f-eks $22. I et slikt tilfelle er det en stor sjanse for at pakken forsvinner i den enorme mengden med momsfrie pakker som faktisk er under 200 kr uten og tiltrekke seg noe mer oppmerksomhet fra tollere. Er pakken derimot merket med f-eks gave, reparert osv, er plutselig mengden pakker den kan gjemme seg i blitt mye mindre. Og sjansen øker nok for at noen skal få mistanke til noe muffens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...