Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

adsl kvota blir brukt opp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Javel  men d er jo veldig dumt da jg sitter mye og surfer.

D var jo som F    :evil:

Jeg tviler sterkt på at du klarer å bruke opp en 1 GB grense på bare surfing. Da må du isåfall surfe 24/7 :lol:

Hehe :lol: nei vem vet jg sitter kanskje 23/7 :D

Lenke til kommentar

Ikke bare tikker måleren når du surfer, men også når den står passiv. Nettforbindelsen vedlikeholder seg selv og det krever litt. Men en del går også med på å svare på alle requests som kommer fra ormer og virus. Loggen i routern min er smekkful av slikt. En anen ting er at en ondsinnet person kan tømme kvota di på 1-2-3 ved å floode deg med UDP-pakker. Personlig misliker jeg kvote-systemet sterkt.

zg

Lenke til kommentar
Nå har telenor så vidt jeg veit et fikst lite program som ligger på sidene deres som måler downloadmengden din. Bruk dette, og se hvordan du ligger ann.  :)

Jepp har lasta ned forbruks måler men hadde lasta ned noe så jg fikk ikke korrekt måling

skal teste dette ut i morgen den dag så jg får se nøyaktig :wink:

Lenke til kommentar

Du BRUKER av quota ved surfing.

Jeg har ADSL selv og bruker deres forbruksmåler.

Last ned forbruksmåleren her

Ta en test ved måneds start (da får du ny kvote) og last ned noen filer (gjerne over en 10-dagersperiode). Hold rede på hvilken størrelse de er på og sjekk med prosenten som er angitt i forbruksmåleren. Da vil du oppdage at den er høyere enn de filene du lastet ned. Enkelthen fordi vanlig surfing også bruker av kvoten.

Prøv dette og sjekk.

Eksempel: 1% nedlastet av 1GB = (1%*1GB)/100 = 0,01 GB. 1GB = 1024MB. Da blir 0,01GB lik (0,01*1024) 10,24MB.

Sett inn dine tall i regnestykket og sammenlign med nedlastet kvote i forhold til summen av størrelsen på de filene du lastet ned. Du finner fort ut at forbruksmåleren gir høyere tall. Dette er på grunn av at ved vanlig surfing BRUKER du av kvoten når tekst og bilder lastes ned så du kan se det på skjermen din.

:wink:

Vennlig hilsen

Sveinl.

Lenke til kommentar

For å si det på en annen måte:

1Gb er ingenting hvis man har xDSL! Jeg har f.eks en trafikk (inn+ut) på ca 1 gb om dagen :roll: , og uansett hvordan Telenor prøver å fremstille det, så holder ikke 1gb for en normal familie. Dessuten er man nødt til å logge seg på (som en naturlig følge av begrensningen), og da forsvinner noe av vitsen med "bredbånd"/"alltid på". En kamerat har også stooore problemer med hastigheten etter at kvoten er brukt opp (nedlasting på 2 kb/s er IKKE ISDN-hastighet!).

Lenke til kommentar
Ikke bare tikker måleren når du surfer, men også når den står passiv. Nettforbindelsen vedlikeholder seg selv og det krever litt. Men en del går også med på å svare på alle requests som kommer fra ormer og virus. Loggen i routern min er smekkful av slikt. En anen ting er at en ondsinnet person kan tømme kvota di på 1-2-3 ved å floode deg med UDP-pakker. Personlig misliker jeg kvote-systemet sterkt.

zg

Vet du om d finnes noe program som gjør at jg kan kople opp forbindelsen manuelt. Selv om jg har router ?

Lenke til kommentar

Foreslår du legger inn ett program som tar bort reklame og unødvendige ting på internettsider, da sparer du en GOD del MB i lengden.

Ett eksempel:

Hovedsida til VG akkurat nå er: 612,02KB (0,59MB) med all reklame og 351,62KB (0,34MB) uten reklamen. Med andre ord ble nedlastingen nesten halvert på denne siden.

Er bare glad jeg slipper å tenke på sånne idiotiske kvote greier på mitt abonnement jeg.

Lenke til kommentar

I teorien bruker du litt selv når pcen bare står på og du ikke surfer på nettet.

Dette kommer av at windows av og til sjekker om den er tilkoplet nettet og når ip'en din oppdateres. Bruker lite/"ingenting" av kvota.

IP er en adresse som du har til "lån" i en periode. Hver gang IP "lånet" ditt går ut, må denne låneperioden oppdateres/utvides. Dette er så utrolig lite data som går ut/inn at du stortsett kan se bort fra denne trafikken når det er snakk om kvota.

Annet som kan bruke litt av kvota er når ip adressen din blir "pinga" og den må svare på denne pingen. Dette er oxo så utrolig lite data som går ut/inn at du stortsett kan se bort fra denne trafikken når det er snakk om kvota.

Ellers ting som kan bruke kvote er om du har antivirus program som oppdateres automatisk fra nettet. Dette gjelder oxo windows og andre program som oppdaterer seg mot nettet automatisk. Her er bruken av kvota avhengig av hvor store oppdateringene er. Kan bli noen mb, men det er ikke snakk om at dette skal kunne "spise" opp kvota di.

Det som bruker mest kvote er nok fortsatt filnedlasting ol.... og mesteparten av denne er vel kanskje ikke lovlig... hehe kremt...

Lenke til kommentar
Skjønner ikke vitsen med at telenor skal ha det kvote greiene sine.  

De er jo det eneste selskapet som har det.. Tror de taper en del kunder på det

Ja d er jo helt j...lig :evil:

trodde virklig ikke at d gikk så mye mb på surfing :-?

skal bytte levrandør når bindings tiden går ut

Lenke til kommentar
For å si det på en annen måte:

1Gb er ingenting hvis man har xDSL! Jeg har f.eks en trafikk  (inn+ut) på ca 1 gb om dagen :roll: , og uansett hvordan Telenor prøver å fremstille det, så holder ikke 1gb for en normal familie. Dessuten er man nødt til å logge seg på (som en naturlig følge av begrensningen), og da forsvinner noe av vitsen med "bredbånd"/"alltid på". En kamerat har også stooore problemer med hastigheten etter at kvoten er brukt opp (nedlasting på 2 kb/s er IKKE ISDN-hastighet!).

For å presisere... 1gb = 1024/8 = bare 128MB.

1GB = 1024 MB

Er litt pirkete kanskje, men det er stor forskjell på gigabit og gigabyte. 1 dataword = 1 byte = 8 bit.

1kB = 1024Byte

1MB = 1024KB

1GB = 1024MB

Pirk pirk..... men alle forstår ikke dette. Når det snakkes om datamengder, gjelder 2-talls-systemet (binære systemet) og ikke desimalsystemet (10-tallsystemet) vi bruker i den vanlige hverdagen. Dette er grunnen til at en harddisk er stemplet 60GB men bare er ca. 55GB i størrelse.

Sveinl.

Lenke til kommentar

Man bruker litt trafikk når routeren bare står og går ja, men dette er trivielt. Det er snakk om noen få bytes nå og da og gjennom en måned vil dette utgjøre under en promille av din tildelte 1 GB. Men; som det nevnes over; siden det ikke er noe skille mellom hva slags trafikk som måles så vil du tape på å få virusmail eller bli floodet. Trikset her er selvsagt å holde seg unna å fornærme små script-kiddies på IRC. :)

(..eller velge en annen ADSL-leverandør, noe jeg vil anbefale deg på generell basis :)

Ang. det at Telenor "taper kunder" på kvotesystemet sitt; snarere tvert imot. Det vi må huske på er at vi, som aktive databrukere, utgjør en veldig liten del av alle som bruker internett i Norge, noe som er lett å glemme når man stort sett vanker i "teknologiske miljøer". Ola og Kari er veldig fornøyd med tjenesten, og det vil ta en stund før krav fra flertallet får Telenor til å forandre praksisen sin, de skal jo tross alt tjene penger. :)

Off topic: Hvorfor skriver du "jg" når du er på et forum? Er du redd for å gå over 160 tegn, eller går det kanskje veldig veldig mye kjappere enn å skrive "jeg"? :)

Lenke til kommentar

Synest det med kvote er noe piss rett og slett. Skikkelit Telenor faenskap.

Jeg som sitter med BextGenTel Bravo og har fri bruk kunne ikke fatte meg i å ta i bruk telenor sione kvoteprodukter.

Med kvote blir det jo nesten det samme som å sitte på et modem....istede for å hele tiden sitte å undre på hvor mye penger jeg har brukt på surfing DENNE gangen så sitter du å lurer på hvor mye jeg har lastet ned totalt og hvor mye jeg har igjen......du får da liksom aldri "slappe av" og "leve fritt" på nett :-?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...