Eddie123 Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Har akkurat installert Red Hat 9.1 . Rett etter installasjonen viste det seg at grafikk-kortet ikke fungerte helt, i X. Ellers virket alt annet, som lyd, mus, etc. Jeg skiftet så skjermkort, og det ble detektert automatisk under oppstart, og X bootet opp korrekt. Men nå virker ikke musen lenger ! Den virker hvis jeg går ut i konsoll med ctl + alt +F1, men ikke i det hele tatt i X. Har prøvd å skifte COm port, men det samme skjer. Hvordan får jeg gått inn i og konfigurert X, fra Shell ? Jeg er helt ny på linux, så bær over med meg hvis spørsmålet er for dumt ! Takk Lenke til kommentar
bkak Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 skriv xf86cfg, så kommer det et konfigurasjonsverktøy som burde fikse det. Lenke til kommentar
Eddie123 Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 Takk for svaret, men det virker ikke, finner ingen fil med det navnet. Problemet mitt, som nybegynner, er å finne ut hvor i all verden filene er, eller hvilke filer man skal starte ! I følge RedHat.com så skal jeg bruke noe som heter XF86Setup, eller noe sånt, men den finner jeg heller ikke. Også ifølge Redhat.com, så skal jeg finne konfigurasjons-fila til X i en av 3 mulige kataloger...... Hvorfor er den ikke i en bestemt katalog ?? :o Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Takk for svaret, men det virker ikke, finner ingen fil med det navnet. Problemet mitt, som nybegynner, er å finne ut hvor i all verden filene er, eller hvilke filer man skal starte ! I følge RedHat.com så skal jeg bruke noe som heter XF86Setup, eller noe sånt, men den finner jeg heller ikke. Også ifølge Redhat.com, så skal jeg finne konfigurasjons-fila til X i en av 3 mulige kataloger...... Hvorfor er den ikke i en bestemt katalog ?? :o Fila heter /etc/X11/XF86Config. Uansett, man trenger ikke hvite hvor xf86cfg ligger, bare skriv det i kommandolinja, så skal det komme. Funker ikke det, så har vi en kommandolinjebasert dings som heter xf86config. Lenke til kommentar
Eddie123 Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 xf86cfg : command not found. xf86config : command not found Hmph....... Jeg trodde Redhat begynte å bli brukervennlig... :-) Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 XF86config, eller no' sånt. bruk <tab> for å se hvilke programmer som ligner. Ellers bruker Xconfigurator å være redhat's fine config-program for X, og den er tilgjengelig fra "setup" (aner ikke i hvordan det er i nyere versjoner av RedHat, da installasjonsprogrammet har tatt grafikkortet mitt automagisk siden 8.0) Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 XF86config, eller no' sånt. bruk <tab> for å se hvilke programmer som ligner. Ellers bruker Xconfigurator å være redhat's fine config-program for X, og den er tilgjengelig fra "setup" (aner ikke i hvordan det er i nyere versjoner av RedHat, da installasjonsprogrammet har tatt grafikkortet mitt automagisk siden 8.0) Xconfigurator var iallefall ikke med i 8.... Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 er nettopp det jeg mistenker... Lenke til kommentar
Eddie123 Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 Takk for tipset med "setup", endelig et program jeg får startet. Jeg får riktignok valgt type mus i det programmet, men ikke com port...... Og nei, musa virker fortsatt ikke i X, men den virker i alle shell programmer..... Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 ok... editer /etc/X11/XF86Config da, og under mouse setter du devicen til å være /dev/ttyS0 (første comport, tror jeg :S) Lenke til kommentar
Eddie123 Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 Ok, her er det rareste..... Setter i RedHat 9.1 CD`en igjen, booter opp, og velger å oppgradere... Da kommer jeg inn i en grafisk installer, og der virker musa. Den oppdaterer så alle filene, og rebooter, og dermed ingen mus igjen.... Prøver nå med en komplett reinstallasjon av RedHat. Som før, musa blir detektert og virker under installasjons-biten, men jeg er ikke ferdig med å installere enda, så jeg vet ikke om det virker enda. Men jeg skal si ifra her om det gjør det. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 5. oktober 2003 Del Skrevet 5. oktober 2003 Hvor har du fått tak i RedHat 9.1 fra? Lenke til kommentar
Stim Skrevet 5. oktober 2003 Del Skrevet 5. oktober 2003 Må være severn han snakker om. fedora.redhat.com eller ftp://ftp.redhat.com/pub/redhat/linux/bet...rn/en/iso/i386/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå