Gå til innhold

Enkleste og raskeste måte å installere programmer?

Anbefalte innlegg

Hei!

I jobbsammenheng skal jeg opp til flere ganger daglig installere de samme programmene på forskjellige Macer. Per i dag kjører jeg installasjon fra hver enkelt dmg-fil, og det er jeg lite fornøyd med. Masse museklikking og venting. Fins det noen smarte skript eller løsninger som kan effektivisere denne prosessen?

Windows har msiexec, hva har OSX?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel jeg er ingen ekspert på OSX og har selv bare brukt Mac i 2 år. Men når jeg reinstallerte sist etter å ha satt inn en SSD disk i MacBooken så var det ikke verre enn å bare kopiere hele program mappa rett tilbake og så var alt fiks ferdig. Spesifikke instillinger lagres i hjemmekatalogen, men når det er snakk om nye installasjoner så er vel neppe det av betydning for deg. Så vil tro at du bare kan lage deg en disk med de programmene du skal ha på hver enkelt maskin og bare kopiere det rett over, så slipper du å installere fra dmg på hver enkelt.

Lenke til kommentar

Finnes mange løsninger til Mac, men jeg mistenker at de er dyre. På jobb bruker vi Absolute Manage og Filewave. Vet ikke om det sier deg så mye.

Her er et søk du kan titte videre på...

https://www.google.no/search?q=deplyment+software+mac&oq=deplyment+software+mac&aqs=chrome..69i57j0l3.9473j0j1&sourceid=chrome&ie=UTF-8#q=deployment+software+mac&safe=off&spell=1

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Alle Mac'ene er på samme nettverk?

Da kan vel Apple Remote Desktop være den beste ideen.

Med den så kan du drive support, skjermdeling, innstalering av programmer osv på andre OSX maskiner som er på samme nettverk. Evt også via VPN skal vel fungere tror jeg, har ikke prøvd.

Det krever da selfølgelig at du har passord til hver maskin som trenger support/programvare innstalasjon. Dette blir lagret i programmet, så du trenger det kun første gangen du skal innstalere noe på maskinen.

Har brukt det endel selv, da til litt mer guttestreker enn det du snakker om ;)

Det er veldig enklet å bruke, og fungerer automatisk med alle OS X maskiner på samme nettverk. Da kan du gjøre alt fra din maskin uten at du må flytte deg rundt omkring til alle maskiner som trenger support osv.

Les litt på linken jeg la med i toppen, godt forklart der og.

Lenke til kommentar

Kopiere applikasjonen over på en tom minnepinne og la brukerne innstalere programmene selv? Så sender dem bare minnepinnen rundt.

Evt du kan følge med vist det er spesielle preferanser under innstalering du vil ha.

Trodde du snakket om litt flere maskiner om gangen :p

Men fortsatt, vist du er villig til å betale så hadde nok ARD vært det beste sko jeg tro. Noe automatisert fra minnepinne vet jeg ikke om, det jeg hvertfall vet er at OS X ikke åpner noe automatisk fra nye enheter som blir koblet til. Så du må manuelt åpne sciptet du snakker om, ikke at det er verdens største problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...